مرکز اصلی فروش این محصولات در تهران خیابان ناصر خسرو، راسته فروشندگان وسایل سوگواری محرم است که در این ایام در آن صدها پرچم سیاه، سرخ و سبز به اهتزاز درآمدهاند و بازارگرمی دارند.
اما آنچه دراین بازار گرم خودنمایی میکند، ورود پرچمهای ویژه محرم از کشور چین است که با وجود تولید داخلی و باوجود افزایش قیمت دلار و کاهش حجم واردات، باز هم برای خود جایی در بازار محرم باز کرده است.
متاسفانه تا چندی پیش حتی پرچم ایران نیز در کشور چین تولید و چاپ میشد، اما تلاش تولیدکنندگان داخلی در این زمینه موجب شد تا دستکم این بخش مهم هویتی محتاج واردات نباشد. بااین حال اکنون نوبت ورود چین به تولید نمادهای محرم رسیده است.
به طوری که بازاریان از ورود یکباره و انبوه پرچمهای عزاداری چینی به بازار در روزهای اخیر خبر میدهند.
اگر چه مسئولان تجاری میگویند بتازگی در رابطه با واردات پرچم ثبت سفارشی صورت نگرفته است و پرچمهای چینی عرضه شده به بازار از قبل در انبارها وجود داشته، اما با وجود این حضورگسترده و بیضابطه و غافلگیرکننده این محصولات موجب نگرانی تولیدکنندگان ایرانی است.
براساس اطلاعات پایگاه اطلاعرسانی اصناف بیش از صد واحد صنفی در بخش پارچه دوختههای ماه محرم و بیش از صد واحد صنفی در بخش چاپ پرچمهای محرم فعال هستند. با این حال چینیها چندان مجال فعالیت به آنها نمیدهند.
به یاد داریم که چین مدتهاست در زمینه تولید محصولات موردنیاز کشورهای دیگر در حوزه مسائل دینی و مذهبی اقدام کرده است و چندی پیش ورود چرمهای مصنوعی چینی در دستههای عزاداری موجب شد که کمربند معروف حمل چلچراغ تولید همدان به انزوا رود. حالا هم گفته میشود حتی پرچم و سربندهای سبزی که در مراسم تاسوعا و عاشورا مورد استفاده قرار میگیرد، از چین واردمیشود.
چینیها در تولید و عرضه این گونه محصولات در بازار دیگر کشورهای اسلامی موفق عمل کردهاند، به گونهای که میبینیم زائران اماکن زیارتی مانند بیتاللهالحرام در بازگشت به کشورشان با خود تسبیح و جانماز و دیگر نمادهای اسلامی با برچسب شرکتهای چینی به سوغات میآورند.
بااین اوصاف ظاهرا دامنه این فعالیت در ایران درحال گسترش بوده و تولیدات چینی بسرعت درحال باز کردن جای خود در فرهنگ ملی و مذهبی ایران و شاه گل آن ـ محرم ـ هستند؛ چیزی که شوخی بردار نیست و باید مسئولان اقتصادی کشور بسرعت فکری برای آن بکنند. محرم ایرانی با کالای ایرانی رنگ و بوی دیگری دارد.
کتایون مافی - گروه اقتصاد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد