سنگ، کاغذ، قیچی ناشران

هنوز هم بازار نشر و کتاب نتوانسته خود را از بار سنگین گرانی کاغذ در سال گذشته خلاص کند. تبعات گرانی کاغذ چنان سهمگین بود که نتیجه‌ای جز گرانی و در نتیجه کاهش شمارگان کتاب نداشت.
کد خبر: ۶۱۲۸۶۳
سنگ، کاغذ، قیچی ناشران

 در روند عادی و با توجه به معضلات اقتصادی، تورم و کاهش قدرت خرید مردم، کتاب رفته‌رفته به کالایی تجملی تبدیل شد و بیم آن رفت که از سبد خانواده‌ها حذف شود. در چنین شرایطی سال گذشته با افزایش قیمت کاغذ، این خطر به شکل فزاینده‌ای محسوس‌تر شد.

حال در چنین وضعی، صنعت نشر و بازار کتاب می‌رفت تا خود را با شرایط به‌وجود آمده تطبیق دهد که از اوایل هفته جاری بار دیگر قیمت کاغذ روبه افزایش گذاشت.

این بار افزایش قیمت کاغذ، مختصر نبود و به یکباره به حدود دوبرابر افزایش یافت. در این هفته قیمت هر بند کاغذ تحریر که تا پیش از این حدود 85 تا 90 هزار تومان خرید و فروش می‌شد به عددهای بالاتری رسید تا زنگ خطر بیش از پیش برای ناشران و صنعتگران به صدا دربیاید.

از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت که از میان هفت کارخانه تولید کاغذ در کشور، تعداد کمی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در واقع آنقدر هزینه‌ کارخانه‌های تولید کاغذ بالاست که به نوعی صنعت تولید کاغذ در کشور به کما فرو رفته است.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روز گذشته در حاشیه بازدید از نمایشگاه ملی دفاع مقدس گفته که برای کاغذ کار کوتاه‌مدت نمی‌توان انجام داد، اما به صورت میان‌مدت دنبال آن است تا از سرمایه‌های بخش‌خصوصی برای احداث کارخانه‌ تولید کاغذ استفاده کند.

وزیر ارشاد به ظرفیت‌های تولید کاغذ در داخل اشاره کرده و گفته ماده اولیه کاغذ موجود است، اما اکنون بدرستی از آن استفاده نمی‌شود. او از همین گفته استفاده کرده و سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در امر تولید کاغذ دعوت کرده است.

آقای وزیر گفته اگر ده کارخانه تولید کاغذ در کشور ایجاد کنیم قطعا به این صورت شاهد بالا رفتن قیمت کاغذ در کشور نخواهیم بود و کاغذ با تسهیلات بیشتری در اختیار قرار‌می‌گیرد.

همین گفته نشان می‌دهد که تا تثبیت قیمت کاغذ و در نتیجه آن ثبات بازار نشر، چه راه درازی پیش‌روست. راهی که هم تسهیل شرایط از سوی دولت برای سرمایه‌گذاری را می‌طلبد، هم جلب اعتماد سرمایه‌گذار را. آن هم با این پیش‌فرض که در این میان بازار کاغذ، بازی جدیدی را در زمینه قیمت تجربه نکند.

به هر حال سنگ مشکل کاغذ، چاره‌اش در قیچی خوردن روبان کارخانه‌های تولید کاغذ است و این ما را یاد بازی ایام‌کودکی با عنوان «سنگ، کاغذ، قیچی» می‌اندازد.

سجاد روشنی‌ -‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها