واکنش آمریکا به راهپیمایی ۱۳ آبان؛

سابقه بی‌اعتمادی عمیق است

بازتاب راهپیمایی‌ 13 آبان در رسانه‌های خارجی

ایرانیان همچنان خشمگین از سیاستهای واشنگتن

راهپیمایی ملت ایران در 13 آبان (روز ملی مبارزه با استکبار جهانی) بازتاب گسترده ای در رسانه های جهانی داشت.این رسانه ها تظاهرات امسال ایرانیان را به خاطر مسائل داخلی و خارجی مهم‌تر از سال‌های قبل ارزیابی کرده و آن را در سال‌های اخیر کم سابقه خوانده‌اند.خبرگزاریهای خارجی اذعان کردند که ایرانیان پرچم احساسات ضد آمریکایی و خشم خود از سیاستهای واشنگتن را همچنان بالا نگه داشته اند.
کد خبر: ۶۱۲۶۹۴
ایرانیان همچنان خشمگین از سیاستهای واشنگتن

خبرگزاری رسمی چین (شینهوا)  با اشاره به مراسم ۱۳ آبان نوشت: تظاهرات ضدآمریکایی امسال به خاطر مسائل داخلی و خارجی مهم‌تر از سال‌های قبل بود و توجهات جهانی بیشتری را به خود جلب کرد.

شینهوا نوشت: مراسم امسال از این جهت توجهات جهانی را به خود جلب کرده است که با تلاش‌های داخلی و خارجی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا از سوی دولت‌های دو کشور همراه شده است.

براساس این گزارش، در 27 سپتامبر سال جاری حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. این اولین گفت وگوی رهبران دو کشور از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 بود.

با این حال ایرانیان پرچم احساسات ضد آمریکایی و خشم خود از سیاستهای واشنگتن را با شعارهای مرگ بر آمریکا بالا نگه داشتند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که جمعیت زیادی صبح روز دوشنبه دور تا دور سفارت پیشین آمریکا در تهران که به « لانه‌ی جاسوسی» معروف است جمع شدند و در حالی که پلاکاردهای ضد آمریکایی و پرچم در دست داشتند فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند.

این خبرگزاری گزارش داد که اگرچه این تظاهرات هر سال برگزار می‌شود اهمیت آن در سال جاری به دلیل تلاش‌های دولت جدید ایران برای رفع تنش‌ها با کشورهای غربی افزایش یافته بود.

این خبرگزاری علاوه بر آن گزارش داد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، روز یک‌شنبه از مذاکره‌کنندگان هسته‌یی ایران حمایت کرد و با بیان این که آن‌ها مامورت دشواری دارند تاکید کرد که کسی نباید درصدد تضعیف مذاکره‌کنندگان برآید.

خبرگزاری فرانسه نیز در خبری با عنوان ایران در سالگرد بحران 1979 فریاد مرگ بر آمریکا سر داد گزارش داد که هزاران نفر از مردم ایران روز دوشنبه در سالگرد اشغال سفارت پیشین آمریکا در سال 1979 به خیابان‌ها آمدند و فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند.

این خبرگزاری گزارش داد که با وجود افزایش نشانه‌های حاکی از آب شدن یخ روابط ایران و آمریکا، بسیاری از مقامات ایرانی در روزهای اخیر شرکت مردم در این راهپیمایی را خواستار شده بودند.

خبرگزاری فرانسه در بخش دیگری از گزارشش نوشت که تظاهرات اصلی جلوی سفارت پیشین آمریکا در تهران برگزار شد و تظاهرکنندگان پرچم‌های ضد آمریکایی را تکان دادند و فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل سر دادند و پرچم‌های آمریکا و اسراییل را سوزاندند.

این خبرگزاری گزارش داد که طبق آن چه از تلویزیون دولتی ایران پخش شد تظاهرات مشابهی در دیگر شهرهای ایران نیز برگزار شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی با عنوان تظاهرکنندگان ایرانی، به سفارت پیشین آمریکا درتهران آمدند گزارش داد که ده‌ها هزار نفر از تظاهرکنندگان در ایران در یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات ضدآمریکایی در سال‌های اخیر در خیابان‌های بیرون سفارت پیشین آمریکا جمع شدند.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: چنین تظاهراتی هر سال بیرون سفارت پیشین آمریکا برگزار می‌شود ولی تظاهرات روز دوشنبه بزرگ‌ترین تظاهراتی است که پس از سال‌ها اتفاق می‌افتد.

این خبرگزاری نوشت که تظاهرکنندگان عکس‌های باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و پرچم این کشور را به آتش کشیدند و برخی دیگر پلاکاردهای آشنایی با پیام  ما آمریکا را زیر پایمان له می‌کنیم و آمریکا شیطان بزرگ است در دست داشتند.

شبکه خبری ان. بی‌. سی نیوز نیز در گزارشی درباره 13 آبان‌ماه نوشت: امروز دسته کم 10هزار ایرانی خارج از سفارت پیشین آمریکا در تهران گردهم آمدند. پرچم‌های آمریکا را به آتش کشیدند و پلاکاردهایی درباره باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در دست داشتند.

یکی از نکات قابل توجه این بود که راهپیمایی امسال نسبت به سال‌های گذشته گسترده‌تر بود و به نظر می‌رسد برخی ایرانیان نسبت به اقدامات اخیر حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورشان در جهت از سرگیری روابط با غرب خشمگین هستند.

هم‌چنین روزنامه تلگراف - چاپ انگلیس در گزارشی درباره 13 آبان‌ماه نوشت: ایران بزرگ‌ترین راهپیمایی ضدآمریکایی در چند سال اخیر را برگزار کرد. در این راهپیمایی سعید جلیلی، مذاکره‌کننده پیشین هسته‌یی ایران به سخنرانی پرداخت.

به نوشته این روزنامه برخی از تجمع‌کنندگان با آتش زدن پرچم‌های آمریکا مخالفت خود را از سرگیری روابط با این کشور اعلام کردند.

پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل در پوشش خبری خود از راهپیمایی ضدآمریکایی امروز در تهران، نوشت: ده‌ها هزار ایرانی با شعار مرگ بر آمریکا علیه ایالات متحده تظاهرات کردند.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» هم تظاهرات امروز را پوشش داده است. این روزنامه مدعی شده است که تظاهرات امروز اقدامی از جانب جناح‌های تندرو ایران بوده و با این ادعا تلاش کرده است وجود اختلافات داخلی در ایران را القا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها