فرآیند سفارش آنلاین و تحویل کالا به صورت مجازی یا حقیقی که به صورت دانلود یا تحویل پستی صورت میگیرد، خرید و فروش اینترنتی نام دارد. اینگونه خریدها از طریق فروشگاههای اینترنتی انجام میشود. به این ترتیب که مشتریانی که به یک فروشگاه آنلاین سر میزنند میتوانند کالای موردنظرشان را از لابهلای صفحات نمایش خدمات یا کالاها پیدا و سپس انتخاب کنند. به همین منظور در بیشتر فروشگاههای مجازی معتبر، سیستمی به نام سبد خرید برای دریافت سفارش از مشتری وجود دارد که خریدار میتواند سفارشهایش را در آن ثبت کند. سایتهای پیشرفته حتی سبد خرید مشتری را تا مراجعه بعدی او به سایت محفوظ نگه میدارند، بنابراین مشتری طی چند روز میتواند یک سبد خرید را تکمیل کرده سپس هزینه آن را پرداخت و خدمات را دریافت کند. خدمات و کالاها در فروشگاههای اینترنتی میتوانند طیف وسیعی از کالاها را دربرگیرند؛ مانند کتاب، مایحتاج زندگی، موبایل، موسیقی، فیلم و حتی خودرو یا خانه! شیوههای مختلفی نیز برای پرداخت در این فروشگاهها در نظر گرفته شده است، از جمله پرداخت نقدی در محل تحویل که میتواند منزل باشد، پرداخت با کارت بانکی در محل تحویل و پرداخت از طریق درگاه اینترنتی.
راهاندازی کسب و کار اینترنتی
برای راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی، علاوه بر نرمافزار خوب، به میزبان (هاست) خوب، سرمایه کافی و نیروی کارآزموده برای پشتیباتی نیز نیاز است. نرمافزار و هاست را میتوان به شرکتهای معتبر که سابقه خوب و خوشنامی در این زمینه دارند، سفارش داد. سایت باید نرمافزاری قوی داشته باشد تا بتواند به صورت آنلاین پول دریافت کند و در عین حال از امنیت کافی نیز برخوردار باشد. اگر از یک بنگاه با تجربه برای طراحی سایت کمک بگیرید، تمامی امور فنی مربوط به راهاندازی و نگهداری سایت از سوی کارشناسان آن شرکت انجام میشود و نیازی نیست صاحب فروشگاه به خود زحمت دهد و با امور فنی سایت آشنا شود.
عامل بعدی سرمایه کافی و نیروی پشتیبانی است. حتما باید بدانید که یک فروشگاه اینترنتی از نظر مدیریت و سرمایهگذاری تفاوتی با یک فروشگاه فیزیکی ندارد. همانطور که شما برای راهاندازی یک مغازه در یک مرکز خرید باید هزینه کنید، اگر برای طراحی سایتتان هم هزینه کافی نکنید، هیچ برگشت سرمایهای در کار نخواهد بود. یک فروشگاه اینترنتی کارمند و تبلیغات نیاز دارد. بنابراین اگر فکر میکنید یک سایت راه بیندازید و بعد از آن، پول به سمت شما سرازیر میشود و شما در منزل استراحت میکنید، سخت در اشتباهید.
شما باید محصولی را که مشتری خریده است به او برسانید. فروشگاههای اینترنتی عموما این کار را از طریق خدمات پستی انجام میدهند، پس هزینه پست را هم به فهرست هزینهها اضافه کنید. علاوه بر هزینه پست، مدیریت زمانی برای بموقع رساندن سفارشات به مشتری نیز بسیار اهمیت دارد.
شاید برایتان این پرسش پیش آمده باشد که اگر فقط بخواهم یکی از کالاهایی را که دیگر به آن نیاز ندارم بفروشم چه؟ در جواب باید بگویم بیشتر فروشگاههای معتبر اینترنتی امکاناتی دارند که شما میتوانید با استفاده از آن، کالای خود را برای فروش در سایت قرار دهید. البته توجه داشته باشید که این نوع از فروش با دادن آگهیهای اینترنتی متفاوت است. در آگهی اینترنتی شما یک شماره تماس یا هر نوع لینک ارتباطی منتشر میکنید تا خریدار با شما تماس بگیرد، ولی در فروش اینترنتی از صفر تا صد قضیه از طریق خدمات اینترنتی انجام میشود و محصول با پست به دست شما میرسد.
درگاه خدمات اینترنتی
هرچند بعضی از فروشگاههای اینترنتی، هزینه کالا را هنگام تحویل پست از مشتری دریافت میکنند، اما یکی از شاخصههای خرید و فروش مجازی، پرداخت آنلاین است. فروشندگان کالا و خدمات میتوانند با اتصال فروشگاه مجازی خود به سامانه پرداخت اینترنتی، محصولات خود را بسادگی و سرعت به فروش برسانند. با توجه به استانداردهای جهانی در پرداختهای الکترونیکی بدون حضور کارت، به یک واسط نیاز است تا اطلاعات رسیده از سمت سایتهای اینترنتی را به پیامهایی با استانداردهای سوئیچ بانکی تبدیل و ارسال کند.
بیشتر بانکهای معتبر کشور از جمله بانک ملی، پاساگارد، ملت، سرمایه، سامان و صادرات خدمات درگاه اینترنتی هم ارائه میکنند. هر کدام از درگاههای اینترنتی این بانکها را که انتخاب کردید، حتما شرایط منتشر شده از سوی آن بانک را برای متقاضی بودن در وبسایت رسمیاش مطالعه کنید. اگر شرایط متقاضی را داشته باشید، با توجه به اینکه مشتری حقوقی باشید یا حقیقی، میتوانید درخواست درگاه پرداخت اینترنتی را پر کنید. حتما توجه داشته باشید که امنترین درگاه بانکی را انتخاب کنید، چرا که مهمترین نیاز یک فروشگاه اینترنتی امنیت است. همانطور که مغازهدار برای امنیت مغازه خود هزینه میکند، شما به عنوان یک مغازهدار اینترنتی باید خیلی بیشتر برای امنیت فروشگاه مجازیتان پول خرج کنید. یادتان باشد دزدان اینترنتی خیلی ماهرتر از دزدان کوچه و خیابان هستند.
چرا فروشگاه اینترنتی؟
آیا جزو آن دستهای هستید که برای خرید مایحتاجشان خوب در اینترنت جستجو میکنند و حتی اگر امکانپذیر باشد همانجا و از فروشگاههای اینترنتی خرید میکنند؟ یا اینکه برای خرید هر چیزی، شال و کلاه کرده و به تکتک مغازهها سر میزنید؟ اینترنت، بیزمانی و بیمکانی را پدیدهای ملموس کرده است، فروشگاههای اینترنتی هم همین ویژگی را یدک میکشند. مهمترین مزیت فروشگاه اینترنتی وابسته نبودن فرد به مکان و زمان خرید است. فروشگاه اینترنتی محدودیت مکانی ندارد، در واقع مشتری از هر موقعیت جغرافیایی با دسترسی به اینترنت میتواند خرید اینترنتی انجام دهد. همچنین فروشگاه اینترنتی هیچ محدودیت زمانی هم ندارد، به تعبیر عامیانه هیچ وقت تعطیل نیست. خریدار میتواند ساعتها در فروشگاه اجناس را بالا و پایین کند، فکر کند و تصمیم بگیرد و خرید را انجام دهد.
یکی دیگر از ویژگیهای خرید آنلاین، حق انتخاب بیشتر برای خریداران است. در ضمن فروشگاه اینترنتی از ترافیک و آلودگی هوا کاسته و باعث کاهش هزینههایی مانند کارمند، آب، برق و تلفن میشود. بعلاوه فروشگاه آنلاین هیچ محدودیتی برای تعداد مشتریان ندارد، روزانه میلیونها نفر میتوانند همزمان وارد یک فروشگاه اینترنتی شوند. اینها همه یعنی تغییر مدل تجارت؛ مدل جدید تجارت برای مشتریان فرصت انتخاب راحتتر و دقیقتر و برای فروشندگان، تجارت با مشتریان بیشتر را به ارمغان میآورد.
مائده گیوهچین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
دکتر فواد ایزدی درگفت و گو با «جام جم»:
حسین حبیبی در گفتوگو با «جامجم» از سرچشمههای نگارگری گفت