قورباغه سیشل گاردینر، یکی از کوچک‌ترین دوزیستان موجود روی زمین به حساب می‌آید که اندازه آن کمتر از 1.5 سانتی‌متر است، اما کوچکی شدید این جانور تنها مورد عجیب و غریب او نیست.
کد خبر: ۶۰۵۸۰۸
قورباغه‌ای که با دهانش می‌شنود

چنان که مطالعات جدید نشان می‌دهد، این گونه از قورباغه‌ها دارای گوش میانی و پرده صماخ گوش نیستند، اما می‌توانند صدای قورباغه را درآورند و صدای غورغور دیگر قورباغه‌ها را هم بشنوند. اما چنین کاری چگونه ممکن است؟

گروهی از دانشمندان فرانسوی درباره این موضوع تحقیق کرده‌اند. گوش قورباغه‌ها مانند دیگر پستانداران دارای غضروف خارجی ایجادکننده صدا نیست و در عوض پرده گوش آنها به طور مستقیم روی پوستشان قرار گرفته است. قورباغه سیشل گاردینر حتی همین غضروف خارجی را هم ندارد؛ بنابراین ابتدا دانشمندان باید متوجه می‌شدند این قورباغه اصلا قادر به شنیدن صداست یا نه. آنها صدای دیگر قورباغه‌ها را ضبط کرده و به وسیله اسپیکر، کنار این قورباغه پخش کردند. قورباغه سیشل به این آزمون پاسخ مثبت داد و مشخص شد براستی صداها را می‌شنود، اما تصویربرداری اشعه ایکس نشان می‌داد استخوان‌های این قورباغه (مانند استخوان‌های فک و آرواره انسان) صدا را هدایت نمی‌کند. همچنین هیچ یک از عضلات یا اندام‌های این موجود هم قادر به انتقال صدا نیست. دانشمندان از رایانه‌های پیشرفته کمک گرفتند و این فرآیند را شبیه‌سازی کردند. آیا ممکن بود صدا از طریق دهان قورباغه به گوش داخلی او منتقل شود و یک حفره داخل جمجمه قورباغه میزبان صداهای بازتابی باشد و بدرستی هم کار کند؟!

ریاضیات نشان می‌داد براستی این روش به قورباغه اجازه شنیدن اصوات را می‌دهد. البته این اولین موجودی نیست که از طریق چیزی در کنار پرده گوش قادر به شنیدن است. دو سال پیش تیمی از محققان کشف کردند قورباغه‌ای خاص از طریق ریه خود صداها را می‌شنود، اما این اولین بار است می‌بینیم موجودی از طریق دهانش قادر به شنیدن است. تکامل گوش میانی قورباغه‌ها مربوط به زمان تفکیک ابر قاره باستانی گوندوآناست. دانشمندان گمان می‌کنند این قورباغه از همان زمان تاکنون در نتیجه انزوای آنها در چند جزیره معدود در سیشل بدون تغییر باقی مانده و تکامل نیافته است. جمهوری سیشل، مجموعه‌ای از 115 جزیره در اقیانوس هند و نزدیکی سواحل ماداگاسکار است. محققان امیدوارند با مطالعه قورباغه سیشل گاردینر دیگر حیوانات شبیه آن را در گوندوآنا و علت تفاوت آنها با حیوانات تکامل یافته کنونی را پیدا کنند.

popsci / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها