در صورت حذف ارز مرجع واردات علوفه رخ می‌دهد

افزایش 70 درصدی قیمت محصولات دامی و لبنی

دبیر کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار گفت: با توجه به شرایط کنونی، تولیدکنندگان متضرر هستند و انتظار می‌رود دولت اصلاح واقعی قیمت تخم‌مرغ را هر چه سریع‌تر اجرایی کند.
کد خبر: ۶۰۳۰۶۸
زمزمه‌های افزایش قیمت تخم‌مرغ

به گزارش ایرنا، سیدفرزاد طلاکش در حاشیه همایش «روز جهانی تخم‌مرغ» در گفت‌وگو با خبرنگاران، مشکل عمده تولیدکنندگان این کالا را مسائل ارزی عنوان کرد که از سال گذشته شروع شده است و افزود:80 درصد قیمت برآوردی هر کیلوگرم تخم‌مرغ مربوط به نهاده‌هاست که 70 درصدش را ذرت و سویا (50 درصد ذرت و 20 درصد سویا) تعیین می‌کند.

وی افزود: بدیهی است مشکلات صنعت طیور ناشی از واردات نهاده‌ها، نوسانات نرخ ارز و تعاملات دولت است. طبق توافق دولت و مرغداران قرار بود تا پایان امسال نهاده‌ها با ارز مرجع تامین و توزیع شود، بنابراین تولیدکنندگان به جوجه‌ریزی در واحدهای تولیدی خود مبادرت کردند.

طلاکش گفت: در شرایط فعلی مرغداران بشدت بدهکار هستند و اگر دولت در قیمت‌ها اصلاحی انجام ندهد، به طور قطع ضرر مرغداران افزایش می‌یابد.

به گفته وی هم‌اکنون دولت و وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تلاش دارند باور جامعه را به سمت تک‌نرخی شدن ارز سوق دهند، بنابراین ما نیز باید بتوانیم اصلاح قیمت تخم‌مرغ را برای مردم تبیین کنیم که نوسانات قیمتی از جامعه حذف و به تناسب تورم این کالا قیمت‌گذاری شود.

دبیرکانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار تصریح کرد: متاسفانه ستاد تنظیم بازار به دلیل این‌ که از تورم عقب است همیشه در نرخ‌گذاری مرغ و تخم‌مرغ غیرکارشناسی عمل می‌کند و موجب زیان شدید مرغداران می‌شود.

به گفته طلاکش، حدود 1.5 ماه است که ارز مرجع اختصاص پیدا نکرده است و همین باعث شد واسطه‌ها به نرخ آزاد، نهاده‌ها را بفروشند.

وی ادامه داد: پس از اعلام نرخ نهاده‌ها از سوی دولت، واسطه‌گرانی که از قبل اجناس را انبار کرده بودند از این شرایط سوءاستفاده کرده و نهاده‌ها را به مرغداری‌ها که ناگزیر به خرید این محموله در هر شرایط هستند، گران فروختند.

انتظار می‌رود دولتمردان فکری کنند و نسبت به حذف واسطه‌گران مبادرت کنند، این در حالی است که برخی دستگاه‌های دولتی نیز اقدام به واسطه‌گری می‌کنند.

وی با تاکید بر این که واسطه‌گری در فروش نهاده‌های دام و طیور وجود دارد، گفت: با وجود این‌ که نهاده‌ها باید از مبادی ورودی به کشور(بنادر) قیمت‌گذاری و به دست تولیدکنندگان برسد، اما پیامک تحویل نهاده از شهرستان‌ها می‌رسد. این به آن معناست که خرید مربوط به گذشته بوده و انبار شده و حال که قیمت‌ها افزایش یافته است، مرغدار را به خرید دعوت می‌کنند.

به گفته این فعال بخش خصوصی، قبل از اعلام دولت قیمت هر کیلوگرم سویا 1600 تومان و ذرت 1300 تومان بود که با ورود ذرت داخلی به بازار تصور می‌شد این نرخ کاهش یابد، اما با اعلام شرکت پشتیبانی امور دام این قیمت‌ها افزایش یافت.

دبیر کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار بزرگ‌ترین ایراد به تک‌نرخی شدن ارز و تعیین ارز مبادله‌ای 2477 تومانی را نبود هماهنگی با اصناف تولیدی عنوان کرد که در نهایت مشکلات التهاب بازار و کاهش نقدینگی تولیدکنندگان را سبب شده است.

طلاکش بیان کرد: هم‌اکنون برخی مرغداران بر مبنای نرخ ارز مرجع و نقدینگی گذشته تا پایان امسال به جوجه‌ریزی اقدام کرده‌اند، اما هم‌اکنون حداقل 40 درصد به میزان نقدینگی مورد نیاز اضافه شده است.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان اکنون با توجه به افزایش تمام شده هزینه‌های تولید، در هر کیلوگرم تخم‌مرغ حداقل هزار تومان ضرر می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
باربد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
آقای روحانی اومد مشكلات گرونی رو حل كن كه؟ یارانه رو كه میخوان قطع كنن بنزین كه میخواد گرون شه پس چی شد!! آهان همه چیز برای رأی آوردن بود؟!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها