سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد:

ثبت ۱۸۴ وقف جدید طی ۱۰ روز

در میان موقوفات جدید ثبت شده در سال جاری وقف یک فنجان آب قنات برای روزه داران مسجد روستا و یک جارو با پرطاووس در نوع خود جالب است.
کد خبر: ۶۰۱۳۳۳
از وقف جاروی پر طاووس تا یک فنجان آب قنات

وقف چشمه همیشه جاری است یعنی اینکه خداوند متعال و ائمه اطهار فرموده اند: بعد از مرگ آدمی صدقاتی وجود دارد که حتی بعد از کوتاهی دست انسان از دنیا این صدقات همچنان جاری و ثواب آن به متوفی خواهد رسید.

به این صدقات، وقف می گویند که هر وقف با نیت شخص واقف (اعم از وقف خانه، زمین، اموال، کتاب، درخت، کالا و غیره ...) در دفترخانه و اداره اوقاف به ثبت رسیده و توسط متولی وقف و تحت نظارت سازمان اوقاف به آن عمل می شود.

در میان وقفیاتی که در طول سال ثبت می شود برخی موقوفات بسیار جالب و شنیدنی است.

وقف یک فنجان آب قنات

در یکی از پرونده های ثبت موقوفات در ادارات اسناد نوشته شده است: محمد ایوبی فرزند علی به شماره شناسنامه ۲۲ متولد سال۱۳۲۷ ساکن خیابان غفاری گناباد که در یک اقدام عجیب ولی خیرخواهانه یک فنجان آب از چشمه جاریه سنو و کیساب در مدار پانزده از طاقه حاج میرزا محمود حسینیان در بخش گناباد را وقف توزیع خرما کرده است.

مورد مصرف این وقف توزیع خرما برای افطارگشایی مومنان روزه‌دار بعد از نماز مغرب در ماه ضیافت الهی در یکی از مساجد روستا است.

کارشناسان ارزش ملکی یک فنجان آب از قنات روستای سنو را به ارزش یکصد میلیون ریال برآورد کردند.

خانم خیاط باشی بیمه عمرش را وقف کرد

در پرونده دیگری یک بانوی شهرضایی، ۲۵ درصد از بیمه عمر و سرمایه‌گذاری خود را وقف کرده است.

بتول آقاسی این وقف را با نیت تفسیر قرآن انجام داده که بعد از محاسبه سود از محل بیمه هزینه نیت اجرا می شود. همچنین این واقف شغل خیاطی دارد.

وقف یک مشت پسته در جلسات قرآن

عباس خلیلی، اهل شهر سنخواست از توابع شهرستان جاجرم، محصول باغ پسته یک میلیارد ریالی خود را با نیت تهیه یک مشت پسته برای جوانان و نوجوانان نمازگزار و شرکت کنندگان در جلسات قرآن مسجد جامع شهر و اطعام و عزاداری حضرت زهرا(س) در دهه فاطمیه و همچنین ابن سبیل وقف کرده است.

 1500 نهال زرشک وقف شد

همچنین محمد علی کلنگی خواه سربیشه در اقدامی خداپسندانه اموال خود را برای کمک به فقرا، فعالیت های قرآنی و عزاداری امام حسین(ع) و ساخت مسجد و حسینییه وقف کرد.

از جمله این موقوفات یک قطعه زمین مشجر و زراعتی با ۱۵۰۰ اصل نهال زرشک به مساحت بیست و شش هزار و 197 متر مربع به انضمام هشت ساعت آب از مدار ۱۶شبانه روز چاه کشاورزی حسین کلنگی خواه است که جهت عزاداری ابا عبداله الحسین(ع) در ایام محرم در امین آباد- ساخت و ساز مسجد و حسینیه امین آبادی ها هزینه های جاری و فعالیت های قرآنی در شهرستان سربیشه وقف شده است. 

وقف جاروی پر طاووس

البته در کنار وقفیات جدید برخی موقوفات در نوع خود جالب است. هر چند سالیان زیادی از وقف آنها می گذرد ولی باز هم جای تامل و تحسین دارد.

به عنوان نمونه وقف یک جارو با پرطاووس! این جارو را  زنی به نام «حاجیه نواب والده سالار» در سال ۱۲۶۳ هجری قمری یعنی نزدیک به ۱۷۰ سال پیش وقف حرم مطهر امام رضا (ع) کرده بود.

دسته‌ این جاروی پرطاووس با دسته‌پوش مرواریددوزی شده‌ای پوشانده شده است. تعداد پرهای طاووس به کار رفته در این جارو در حال حاضر ۹۰ پر است ولی تعداد پرهای اولیه ۱۰۰ پر بوده است.

تزیینات پارچه‌ دسته‌پوش از جنس مخمل قهوه‌ای تیره، ابریشمی‌ و به شکل ذوزنقه است. ساق بزرگ ذوزنقه محل نگهداری پرهاست و ساق کوچک‌تر داخل دسته‌ طلا قرار دارد.

جنس مواد رودوزی بیشتر از مروارید اصل بحرینی در سه اندازه‌ مختلف است. این جارو الان در موزه مرکزی آستان قدس نگهداری می شود.

کتابفروشی با کتابهاش وقف فعالیت های فرهنگی!

در یکی دیگر از پرونده های وقفی آمده است: صفر غضنفری از خیرین نیکوکار شهرستان شهربابک در یک اقدام فرهنگی، مغازه کتابفروشی خود را به مساحت ۱۱۳ متر مربع شامل ۱۰۰۰ جلد کتب نفیس مذهبی، اعتقادی و… با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی و شناخت سیره اهل بیت علیهم السلام وقف کرد.

همچنین تمامی کتب موجود در این کتابخانه علاوه بر فروش به صورت امانت در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد. ارزش ملک فوق بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها