ظریف خطاب به وزیر خارجه انگلیس:

تحریمهای غیرقانونی مردم را هدف قرار داده است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر امور خارجه انگلیس گفت:تحریمهای غیر قانونی غرب فاقد کارایی و تاثیر بوده و فقط مردم را هدف قرار داده است.
کد خبر: ۶۰۰۲۴۹
تحریمهای غیرقانونی مردم را هدف قرار داده است

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، محمد جواد ظریف در این دیدار که درحاشیه شصت و هشتمین نشست اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد ،تصریح کرد: مردم ایران با مشارکت گسترده خود در انتخابات ریاست جمهوری و آراء خود حمایت از نظام و دولت یازدهم را نشان دادند. لذا لازم است غرب نگاه جدیدی به مسائل داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به دیدار سازنده خود با خانم اشتون، بعنوان یک شروع مثبت، ابراز امیدواری کرد دیدار روز پنجشنبه ایران و 1+5 حرکتی اساسی و رو به جلو برای حل مسئله هسته‌ای باشد.

دکتر ظریف در ارتباط با مسئله سوریه، اجتناب از جنگ را که می‌توانست برای منطقه و جهان فاجعه آمیز باشد، مورد استقبال قرار داد.

وی همچنین به خطرات دستیابی گروههای افراطی در سوریه به سلاح شیمیایی برای منطقه و جهان اشاره کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این دیدار آمادگی کشورش را برای رایزنی درخصوص همکاریهای دوجانبه و منطقه‌ای اعلام کرد

هیگ همچنین به شرایط، فضا، و قدمهای مثبت از جانب ایران اشاره و تاکید کرد انگلیس و جامعه بین المللی از آنها استقبال می‌کنند.

دو طرف در این دیدار ضرورت شروع روند عادی سازی مرحله‌ای روابط دو جانبه را مورد توجه قرار دادند و معاونان خود را مامور مذاکره برای بررسی این مسئله کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پیش از ظهر دوشنبه جداگانه با وزرای امور خارجه یونان، هلند، اسلواک، کرواسی، استرالیا، ایتالیا و سوئیس دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدارها توسعه روابط دو جانبه، افزایش همکاریهای فی مابین در حوزه‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای و دیگر موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل نظر شد و پیرامون تحولات منطقه‌ای و بین المللی از جمله موضوعات مربوط به افغانستان، سوریه، خاورمیانه، تروریزم ، افراط گرایی و مسئله هسته‌ای رایزنی و تبادل نظر شد.

دکتر محمدجواد ظریف در دیدار با وزیر امور خارجه یونان، با اشاره به روابط خوب تهران – آتن، از انجام رایزنی و مذاکرات سیاسی میان دو کشور استقبال کرد.

وزیر امور خارجه یونان نیز در این دیدار، ضمن تبریک به مناسبت انتصاب دکتر ظریف به سمت وزیر امور خارجه به رابطه تاریخی دو کشور اشاره کرد.

وی با اشاره به آمادگی آتن برای همکاری با ایران در همه زمینه‌ها، علاقمندی کشورش را برای انجام مشورتهای سیاسی با ایران اعلام کرد.

در این ملاقات که تحولات منطقه‌ای به ویژه سوریه و همچنین مسئله هسته‌ای مورد تبادل نظر قرار گرفت، وزیر امور خارجه یونان که کشورش از اول ژانویه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی را بر عهده می‌گیرد، اعلام کرد که یونان آماده است نقش سازنده خود را در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپایی ایفا کند.

دکتر ظریف در دیدار جداگانه با وزیر امور خارجه هلند با اشاره به روابط چندصدساله ایران و هلند، بر عمق این مناسبات تاکید کرد.

وی به زمینه‌های فراوان همکاری میان دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و چندجانبه اشاره کرد و افزود: زمینه‌های فراوانی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد که بتوانیم در مورد آنها مذاکره کنیم.

دکتر ظریف رایزنی پیرامون مسائل منطقه‌ای و بین المللی از جمله اوضاع سوریه، افغانستان و وضعیت اقلیتها در اروپا را از دیگر موضوعات مورد توجه دو طرف دانست و نسبت به توسعه افراط گرایی در منطقه که می‌تواند به دیگر بخش های جهان تسری یابد ابراز نگرانی کرد و ضرورت همکاری برای مهار آنرا یادآور شد.

وزیر امور خارجه هلند نیز در این دیدار از فرهنگ، تمدن و تاریخ پرافتخار ایران تمجید کرد.

وی با ابراز علاقه کشورش برای استمرار مذاکرات سیاسی میان دو کشور، مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید را مورد توجه قرار داد و به تشریح سیاسی کشورش در قبال اقلیتهای مختلف از جمله اقدام به مسلمانان مقیم هلند پرداخت.

در این دیدار پیرامون آخرین وضعیت سوریه و مسئله هسته‌ای نیز رایزنی شد.

راههای توسعه بیشتر مناسبات ایران و اسلواک نیز در دیدار جداگانه وزرای امور خارجه ایران و اسلواکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر ظریف در این ملاقات با اشاره به زمینه‌های فراوان همکاری دو کشور، آمادگی ایران را برای توسعه همکاریها در همه زمینه‌ها اعلام کرد.

وی با اشاره به سفر آتی وزیر امور خارجه اسلواکی به تهران، حضور نمایندگان بخشهای خصوصی آن کشور در حوزه‌های صنعتی در این سفر و آشنایی آنها با امکانات و زمینه‌های همکاری در ایران را مثبت و سازنده خواند.

وزیر امور خارجه اسلواکی نیز ضمن تبریک مجدد به مناسبت انتصاب دکتر ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌های همکاری دو کشور را فراوان دانست.

وی افزود برای گسترش بیشتر همکاریها در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی کارهای زیادی در پیش داریم.

وزیر خارجه اسلواکی نیز از حضور نمایندگان بخشهای خصوصی کشورش در سفر آتی وی به ایران و آشنایی با امکانات و توانمندیهای کشورمان استقبال کرد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کرواسی نیز در دیداری روابط تهران – زاگرب در همه زمینه‌ها را نزدیک و مهم توصیف کردند.

دکتر ظریف در این دیدار با اشاره به دوران سخت جنگ بالکان ، نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به خاتمه بحران بوسنی، همکاریها و مناسبات ایران و کرواسی را قوی، مهم و با ارزش خواند.

وی تصریح کرد: زمینه های همکاری فراوان و لازم است متناسب با این ظرفیتها بتوان روابط را ارتقاء داد.

دکتر ظریف همچنین به روابط پارلمانی خوب دو کشور اشاره کرد و بر آمادگی ایران برای تقویت همکاریها در زمینه‌های مختلف انرژی، حمل و نقل و طرح های مشترک  تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کرواسی نیز با تشریح اوضاع بالکان و روند سیاسی در کشورش بر علاقمندی زاگرب را برای توسعه مناسبات دو کشور و افزایش سطح همکارهای چندجانبه از جمله در افغانستان تاکید کرد.

وی با اشاره به روابط خوب پارلمان دو کشور دعوت رئیس مجلس کرواسی از دکتر لاریجانی را برای سفر به این کشور و سفر آتی رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان کرواسی به تهران خاطر نشان ساخت.

در این دیدار همچنین پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله، اوضاع خاورمیانه، سوریه و افغانستان رایزنی شد و وزیر خارجه کرواسی ضمن تشریح فعالیتهای این کشور در افغانستان و ضرورت حل مشکلات سوریه از طریق گفتگو از نقش و نفوذ ایران در منطقه یاد کرد.

دکتر ظریف نیز به حساسیت سال سرنوشت ساز 2014 در افغانستان، مسئله خلع سلاح شیمیایی در سوریه و منطقه، خطرات دستیابی عوامل افراطی به سلاح شیمیایی و مخاطرات افراط گرایی اشاره کرد.

وزیر امور خارجه استرالیا نیز در دیداری جداگانه، انتصاب دکتر ظریف را به سمت وزیر امور خارجه تبریک گفت.

وی ضرورت همکاری دو کشور را مورد توجه قرار داد.

دکتر ظریف نیز اظهار داشت که دو کشور می‌توانند همکاری نزدیک و ثمربخش داشته باشند.

در این دیدار نیز پیرامون تحولات منطقه به ویژه سوریه رایزنی شد.

توسعه روابط تهران – رم و گسترش رایزنیها و همکاریهای دو کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین المللی به ویژه در خصوص افغانستان محورهای مهم مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا بود.

دکتر ظریف در این دیدار با اشاره به روابط نزدیک تهران – رم، تصریح کرد که دو کشور در زمینه روابط دوجانبه می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات منطقه، از به ثمر رسیدن تلاشها در جهت جلوگیری از جنگ در سوریه و خلع سلاح شیمیایی در منطقه ابراز خرسندی و نسبت به خطرات دستیابی گروههای افراطی به سلاح شیمیایی ابراز نگرانی کرد.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز با ابراز امیدواری به توسعه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها بر علاقمندی کشورش برای تقویت همکاریهای فرهنگی به ویژه در زمینه میراث فرهنگی تاکید کرد.

وی با ابراز نگرانی از تحولات جاری در منطقه به ویژه در سوریه و افغانستان، به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه از جمله در زمینه عراق و افغانستان اشاره کرد.

وزرای امور خارجه دو کشور در پایان این دیدار یادداشت تفاهم همکاری در افغانستان را امضاء کردند.

براساس این یادداشت تفاهم دو کشور در زمینه کمک به بهبود اوضاع در افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ایجاد شرایط بازگشت پناهندگان افغانی، بازسازی افغانستان در ابعاد مختلف تاسیسات زیر بنایی و راهها و بهداشت همکاری خواهند کرد.

در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوئیس نیز روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ugd
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
دیدار با این كشورها برامون رویا شده بود

نیازمندی ها