روزنامه خندان

کاهش ولع!

طنز در روزنامه های کشور کم پیدا می شود و این یعنی روزنامه ها کم لبخند می‌زنند و آنها که روزنامه می‌خوانند هم به تبعیت از رسانه محبوب شان کمتر می خندند. حکمت ستون روزنامه خندان، در این است که طنز همه روزنامه های کشور را جمع کنیم و در جام جم آنلاین برسانیم به دست تان تا هر صبح، دستکم در اینترنت گردی روزانه، لبخندی روی لب تان بنشیند.
کد خبر: ۵۹۹۰۶۳
کاهش ولع!

تهران امروز : آیینه بی‌تقصیر نیست!
گر چه چیزی در جهان زیباتر از تغییر نیست
نیست زیبا هیچ تغییری که با تدبیر نیست
هیچ تغییری به تنهایی ندارد حاصلی
چون که بی تدبیر در تغییر هم تاثیر نیست
هر چه با تدبیر شد تاثیر دارد ناگزیر
ور نه تغییری که بی‌تدبیر شد، تغییر نیست
می‌شود تغییر را همراه با تدبیر کرد
زود باید دست بالا زد که خیلی دیر نیست
فی‌المثل در شهر اگر فرزانه ای دیوانه شد
هیچ تدبیری برایش بهتر از زنجیر نیست
آدم دیوانه هم کاری ندارد با کسی
چون که او غیر از خودش با هیچ کس درگیر نیست
دود اگر از کُنده بر می‌خیزد از عهد قدیم
پس چه می‌گویی تب و تاب جوان در پیر نیست
آن هم این دوران که هر چیزش به شکلی دیگر است
چون میان پیر، گاهی با جوان توفیر نیست
آن هم این دوران که شعر شاعرانش فی المثل
گفتگو در باره بوی پیاز و سیر نیست
آن هم این دوران که در باغ خیال شاعران
مانده گر شاخه گلی غیر از گل تصویر نیست
من چرا در روز روشن باشم از تدبیر دور
در حضور سایه وقتی «سایه» بی‌شمشیر نیست!؟

صورت ما را اگر آیینه کج معنا کند
دم نخواهم زد ! ولی آیینه بی‌تقصیر نیست
چون گناه -بعد از این آن را مشخص می‌کنم-
اعوجاج صورتم برگردن تقدیر نیست
گر چه خوشحالم که چون دوران حافظ عصر ما
عصر ترویج نفاق و دوره تزویر نیست!
در شگفتم از چه رو شایسته تقدیر شد
آنکه با اغماض هم جز لایق تحقیر نیست
از تخلص ناگزیرم بی‌دلیلی بگذرم
چون که دیگر هیچ بیتی بعد بیت زیر نیست
بیت آخر هم فقط آمد به قید فرم شعر
تا به سبک خود بگویم پرتقال انجیر نیست

جام جم: اعتراض صنف فیلترشکن فروش

هر چند که یک شب، هزار شب نمی‌شود، اما در پی رفع ناخواسته فیلترینگ سایت بلاتکلیف فیس‌بوک برای یک شب که به واکنش خبری برخی رسانه‌های بیکار غربی منجر شد، جمعی از فیلترشکن‌فروش‌های کشور نیز که نخواستند نامشان فاش شود، ضمن صدور اطلاعیه‌ای نسبت به این اقدام مشکوک اعتراض کرده و از کسانی که در این حادثه، آگاهانه یا ناآگاهانه، مقصر بوده یا قصوری داشته‌اند؛ خواستار توضیحات لازم شده‌اند.

در بخشی از این اطلاعیه چنین آمده است:

«فیلترشکن شوند همه مردمان شهر/ زین فیلترینگ که به فیس بوک می رود. به دنبال حادثه بی سابقه رفع موقت فیلترینگ از سایت فیس بوک که برای یک شب سیاه به ورود شتاب زده، خودسرانه و لجام گسیخته کاربران ناراحت به این شبکه اجتماعی معلوم الحال منجر شد، ما جماعت بی نام و بی ریای فیلترشکن فروش های کشور که همواره بی هیچ ادعایی در خدمت رفع مشکلات کاربران اینترنت و تسهیل ورود آنان به فضای مجازی بوده ایم؛ ضمن اعلام مراتب ناراحتی و اعتراض خود نسبت به این واقعه، امیدواریم که توضیحات لازم از سوی مسئولان امر که در این خصوص مرتکب کوتاهی شده اند؛ داده شود و از این قشر بی نام و نشان، هرچه سریع تر رفع نگرانی شود. جمعی از فیلترشکن فروش های کشور.»

توضیحات مسئولان: «بنا به اخبار واصله، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه سایت ها، درخصوص مشکل به وجود آمده در ارتباط با رفع فیلترینگ موقت از فیس بوک، به خبرنگاران همیشه در صحنه، توضیحات شفافی را ارائه داد و گفت: فیلتر نشدن دوشنبه شب فیس بوک (بیست و پنجم شهریور92)، ظاهرا به دلیل اشکالات فنی بوده و کمیته فنی در حال بررسی این موضوع است. وی در ادامه، خیلی شفاف تر خاطرنشان کرد: ظاهرا اشکالات فنی در برخیISPها به وجود آمده است.» ـ به نقل از جراید فیلتر نشده

گمانه زنی بیخود: به نظر شما چرا سایت فیس بوک، به مدت یک شب از حالت فیلترینگ مرسوم و متعارف خارج شد؟.... به عقل ناقص ما، این موارد می رسد:

1ـ مشکلات فنی، حرفه ای: ظاهرا اشکالات فنی در کار بوده است. منتها در خارج وقتی مشکل فنی پیش می آید، ارتباط گرفتن با اینترنت سخت می شود و همه چی به هم می ریزد؛ اما در اینجا وقتی که مشکل فنی به وجود می آید، ارتباط گرفتن با اینترنت آسان می شود و همه چی به هم می ریزد.

2ـ تست زدن کاربران: از آنجا که گاهی فیلترینگ لازم است و اگر یک شب رفع شود، خیلی از کاربران خواب راحت ندارند، برای چند ساعت خواسته اند کاربران را تست بزنند ببینند اگر از فیس بوک رفع فیلتر شود، آیا برخی از کاربران عزیز، ظرفیت لازم یا همان جنبه سابق را برای استفاده بهینه از آزادسازی سایت دارند یا که خودشان را خفه می کنند؟ فلذا بگذارید به حساب «الو... الو... آزمایش می شود!»

3ـ اشاره دولتی ها: از آنجا که برخی از اعضای دولت نیز علاوه بر برخی اعضای ملت، در فیس بوک دارای صفحه هستند؛ فلذا شاید به اشارتی از مسئولان مخابراتی دخیل در قضیه خواسته اند که به این سیاست یک بام و دو هوا پایان دهند که همزمان هم این سایت فیلتر باشد و هم عده ای از چهره های سیاسی و فرهنگی و هنری در آن عضو باشند و دارای صفحه. در فضای مجازی هم، شترسواری دولادولا نمی شود؛ مگر شترش مشکل داشته باشد.

4ـ قبول نظر متخصصان: با وجود تمامی گمانه زنی های فوق که در حد فرض و خیال است؛ به نظر ما، باید به نظر متخصصان امر احترام گذاشت و با نظرات غیرکارشناسی و عوامانه خود، موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم نکرد. به نظر ما نیز، ظاهرا اشکالات فنی، باعث و بانی اصلی این رفع فیلترینگ موقت از فیس بوک ضالّه بوده است. ان شاءالله بزودی، علاوه بر ظاهرا، به شکل باطنا هم علت ماجرا اعلام خواهد شد.

سیاست روز: چهارجوابی

وزارت بهداشت: محصول آب زرشک با مارک "اکبرنژاد" به آدرس ارومیه شهرک صنعتی شهید باکری ، فاقد مجوز بهداشتی است.

با توجه به این تصمیم قهرمانانه و قاطعانه وزارت بهداشت به نظر شما در راستای حفظ سلامتی جامعه و افزایش شاخص های توسعه و به رخ کشیدن اقتدار وزیر بهداشت ، با کدام یک از محصولات زیر ، برخورد خواهد شد؟

الف) دوغ طبیعی اسکندر دوغی که در استهبانات فارس تولید می شود.

ب) پشم گوسفند گله مش رجب که در روستای گمیش آباد شهرستان هرسین به عمل می آید

ج) کشک تولید شده در یک کارگاه خانگی "کفشگر محله" استان مازندران

د) آب نخود که در میدان اصلی "شلمرود" به فروش می رسد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی: نقص‌های اتوبوس اسکانیا به خودروساز اعلام شده است، و اگر براساس برنامه زمان‌بندی شده این عیوب برطرف نشود، راهور جلوی شماره‌گذاری این خودرو را می‌گیرد.

به نظر شما "راهور" چگونه به این وعده عمل خواهد کرد؟

الف) همانطور که جلوی شماره گذاری خودروی پراید را گرفت.

ب) همانطور که جلوی شماره گذاری خودروی قابل اشتعال پ‍ژو ۴۰۵ را گرفت.

ج) همانطور که جلوی شماره گذاری کامیون های قاتل "هوو" را گرفت.

د) همانطور که جلوی تولید موتورسیکلت های حادثه ساز را گرفت.

وزیر امورخارجه: آماده اعتمادسازی با آمریکا هستیم.

منظور از "اعتمادسازی" کدام یک از گزینه‌های زیر است؟

الف) مذاکره مستقیم و بی قید و شرط

ب) دل دادن و قلوه گرفتن

ج) یا مرا ببر به خونه تون یا بیا به خونه‌ی من

د) از اول قصه / فهمیده بودم زود / عشقای قبل از تو / سوء تفاهم بود

شرق: داستان آمریکا، حسن و محمود

داستان محمود

او از بچگی دوست داشت برود آمریکا. توی محله وسط تیله‌بازی، وقتی تیله‌دستی را پرت کرد و تیله افتاد توی چاله‌شیطون، به هم‌محلی‌هایش گفت: بچه‌ها... یه روزی من می‌رم آمریکا.

هم‌محلی‌ها گفتند: پس ما چی؟

گفت: شماها رو هم می‌برم.

اسفندیار گفت: با چی؟

گفت: با هواپیما. با سه تا هواپیما. اون موقع حتما زن و بچه داریم، همه با هم می‌ریم آمریکا. مثل الان که همه با هم می‌ریم سیزده‌به‌در.

بقا گفت: آخه چطوری سه تا هواپیما رو اجاره می‌کنی؟

گفت: رییس‌جمهور می‌شم. رییس‌جمهورها که هواپیما اجاره نمی‌کنند. فقط باید هتل پنج ستاره توی نیویورک اجاره کنیم.

اسفند گفت: دستاوردش چیست؟

گفت: تلویزیون‌های خارجی ما را نشان می‌دهند.

اسفند گفت: ‌ای ول.

و بچه‌محل‌ها رفتند بارشان را ببندند. بارشان را ببندند و هر روز آماده سفر به آمریکا بیایند سر کوچه منتظر بمانند.

داستان حسن

هرچه اصرار می‌کردند حسن برود آمریکا قبول نمی‌کرد. وقتی می‌گفتند: آخه چرا؟

می‌گفت: بابا جان، هنوز کسی پول اجاره هواپیما و هتل و خرج سفر رییس‌جمهور قبلی را حساب نکرده. می‌خواهید همه‌اش بیفتد به گردن من؟

داستان ظریف

ظریف گفت: حسن جان، من آمریکا آشنا دارم. اگر انگلیسی بتوانی حرف بزنی، خیلی هم‌گران نمی‌افتد.

حسن گفت: الان دلار چنده؟

ظریف گفت: اومده پایین.

حسن گفت: خب صورتحساب‌های قبلی با دلار چهارهزارتومان بوده.

ظریف گفت: نگران نباش. آنها هم با دلار دولتی بوده. دلاری هزار تومن افتاده.

حسن گفت: جدی؟

ظریف گفت: بله. اینکه چیزی نیست. پورشه وارد کشور شده با ارز دارو. فروخته شده با ارز آزاد.

حسن گفت: چه باحال. دلاری هزار تومان بخری، دلاری چهارهزارتومان بفروشی... به به. ته‌اش خیلی می‌ماند که.

ظریف گفت: اینطوری نگاه کنی ممکن است حواس تو هم پرت شود...

داستان مردم

مردم داستانی نداشتند. دستانی داشتند که زیر سنگ بود. سنگ به سنگینی تورم بود. اقتصاد بیمار بود و بیماری اقتصاد واگیردار بود. اغلب مردم بیمار بودند. ارز دارو هم خرج واردات پورشه شده بود. اما برای خریدن اتوبوس پولی نمانده بود. این‌طوری شده بود که قبلا یک‌سری سوار بنز بودند باقی سوار اتوبوس. الان اینطوری شده که یک‌سری سوار پورشه هستند، باقی پیاده. چون اتوبوسی هم در کار نیست. اما فیس‌بوک داشت آزاد می‌شد و همه خوشحال بودند. کسی فکرش را نمی‌کرد که روزی فیس‌بوک آزاد شود و حالا که فیس‌بوک داشت آزاد می‌شد کسی فکر دیگری نمی‌کرد.

کیهان: هیچی !

گفت: سخنگوی کاخ‌سفید از احتمال دیدار روحانی با اوباما در نیویورک خبر داده است.

گفتم: آقای روحانی هم در پاسخ به خبرنگار ان.‌بی‌.سی که پرسیده بود آیا در نیویورک با اوباما ملاقات می‌کنید؟ گفته بود‌«در عالم سیاست هر چیزی امکان دارد»!

گفت:‌ آمریکا به خاطر شکست‌های پی در پی 10 سال اخیر از ایران و جبهه مقاومت به این ملاقات احتیاج دارد تا وانمود کند که ایران از مواضع انقلابی خود کوتاه آمده است! ولی این ملاقات برای ایران اسلامی چه سودی خواهد داشت؟

گفتم: چه عرض کنم؟! یارو به رهگذری گفت؛ می‌توانی این چمدان سنگین را تا طبقه هفتم برای من حمل کنی؟ رهگذر پرسید؛ در مقابل چه می‌دهی؟ و یارو جواب داد هیچی! رهگذر بعد از آن که چمدان را به سختی حمل کرد، منتظر مزدش بود و گفت؛ حالا همان هیچی را بده! و یارو گفت؛ گوشه آن فرش را بالا بزن! چه می‌بینی؟ رهگذر گفت؛ هیچی! و یارو گفت؛ همان را بردار و برو!

حمایت: کاهش ولع!

اینکه که قدیمی ها اعتقاد داشتند «کار را باید به کاردان سپرد» عین صواب است. باور بفرمائید اگر حباب بازار سکه و طلا اجازه بدهد، جا دارد این جملات و کلمات قصار قدما را با آب طلا بنویسیم و روی بیلبورد های تبلیغاتی بزرگراه ها آویزان کنیم. در واقع اگر دست دانشمندان داخلی را باز بگذارند و به اصطلاح کار را به کاردان بسپارند، بسیاری از مشکلات مملکت حل می شود؛ تازه با کمترین بودجه و هزینه. نمونه اش همین کاهش ولع مصرف ماده مخدر شیشه!

یعنی این همه روان شناس و دکتر و کارشناس و مجری و ... راجع به بلای خانمانسوز و نوپدید «شیشه» سمینار برگزار کردند و کتاب و مقاله نوشتند و برنامه ساختند ولی نتیجه ای عاید دوستان معتاد نشد که نشد. تازه یک عده معتقدند که شیشه اعتیاد ندارد و برای مانکن شدن و لاغری و چاقی و بیدار ماندن در شب امتحان و ... رو به این ماده افیونی آورده اند.

 «اما پژوهشگران ایرانی توانستند در روش خود برای کاهش ولع مصرف در معتادان به شیشه، میزان وسوسه در این دسته از معتادان را به روش تحریک الکتریکی نواحی خاصی از مغز کاهش دهند. در این روش، با استفاده از اعمال جریان مستقیم الکتریکی بر روی جمجمه،‌ اصلاح قطبیت در مغز، ایجاد شده و این کار باعث قوی‌تر شدن کُرتکس مغز معتاد و کنترل هسته‌های زیرقشری مخ و در نتیجه افزایش مقاومت فرد معتاد در برابر علائم وسوسه‌انگیز مصرف مواد می‌شود.»( سایت ایسنا) هر چند این روش به طور کامل اعتیاد به شیشه را بر طرف نمی کند ولی از قدیم گفته اند:« هندوانه در بسته بهتر از هندوانه سفید است.»

 ما پیشنهاد می کنیم حالا که دانشمندان قادرند با دو تا رشته سیم و با اعمال جریان مستقیم برق روی جمجمه، اعتیاد را درمان کنند، این روش را روی افراد به ظاهر سالم جامعه هم امتحان کنند، شاید عوایدش از کاهش اعتیاد  افزون باشد. مثلاً افرادی را که به رانت خواری، زمین خواری، موقوفه خواری و یا ویژه خواری مفرط دچار شده اند و به هیچ آنتی بیوتیکی هم جواب نمی دهند، تحریک الکتریکی کنند، بلکه از اشتهای سیری ناپذیر آنها در تصرف بیت المال کم شود.

البته از این روش می توان برای کنترل رانندگان خاطی، گرانفروشان و محتکران، قاچاقچیان کالا و ارز و سایر صنوف مشابه استفاده کرد و از ولع آنها برای انجام امور نا صواب کاست!

قدس:مش غضنفر و بدحجابی

سین. ترش - یَکبار او جِوونیام که هنوز عَزَب بودُم یَکروز چارشنبه وَرداشتُم نِنه کُلونُم رِ بردُم حرمِ آقا زیارت.

اَزو روز تا الانِ که دو سه تا بِچّه دِرُم هَم چارشنبه که مِره نِنه کُلونُم بِزِم زنگ مِزِنه مِگه وَخِز بیا مو رِ بُبُر حرم. ای تابستونی هر هفته بُردُمِش حرم دیدُم هَم از ماشین پیِده مِره، چارقَدِش رِ مِگیره جولو چشماشُ هَمَّش با ناراحتی اَستَخفُرُلّا مِگه. ای دِفه آخِری که بُردُمِش تا دیدُم واز ایکار رِ کِرد بِزِش گفتُم نِنه کُلون!

 بِرِیِ چی ایقذَر ناراحتی یُ چارقَدِت رِ جولو چشمات مِگیری؟ گفتِگ نِنه بِرِیکه شَرمُم میه ای دختر پسرا رِ با ای لِباسایی که بَرِشایِ چِفتِ حرمِ آقا بیبینُم. بَعضی اَزی دخترایِ جونُم مَرگ رِفته، شِلوارُ مانتویاشا ایقذَر تَنگِشایِ که مِگی الان پَره مِره.

یَک چارقَدِ خُردویَم از اَلَکی مِندِزَن رو کِلَّشا که جولو عَقِبِ مویایِ رنگ کِردَشا وِل مِره بیرون. ای صورتشایایَم ایقذَر بَزَک دوزَک مُکُنَن که مِگی شبِ عروسیشایِ. پسرایَم که لباساشا نه یَخَن دِره نه آستین. ایقذَرَم تنگه که اُستُقونایِ قفسه سینشایَم مَلوم مِره.

مویاشایَم هَمچی سِخ سِخ مُکُنَن که مِگی یَک بُزُنقَره رو کِلَّشا نِشِسته. تازه روم به دیفال بَضیاشا هَمچی صورتاشایِ بَزَک دوزَک مُکُنَن که مِگی دختر رِفتن.

حالا مو یِ مَش غضنفر موندُم بِرِیِ چی یَک نظارتِ درست دَرمونی رو ای وضیتِ بدحجابی تو مِشَد مقدس مخصوصا چِفتِ حرمِ آقا نیستِگ؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها