سیاستمداران کهنه کار آمریکایی که شاید پیش از این خود در ترغیب برخی رؤسای جمهوری آمریکا برای جنگ افروزی هم نقش داشته‌اند اکنون پی برده‌اند که ایالات متحده در شرایط سال‌های پیش نیست که بتواند باز هم سیاست‌های جنگ طلبانه خود را ادامه دهد و به همین خاطر عقلانیت به خرج داده و به اوباما توصیه می‌کنند از جمگ دوری کند.
کد خبر: ۵۹۷۶۲۸
هشدارهای سیاستمداران کهنه کار آمریکا به اوباما

به گزارش جام جم آنلاین هنری کیسینجر که اکنون 90سال دارد، سال‌هاست به عنوان مغز متفکر آمریکا در شرایط گوناگون این کشور نقش آفرینی کرده و حتی در برخی موارد دکترین او باعث بروز جنگ‌های خانمانسوزی از جمله جنگ ویتنام شده است اما اکنون در کهن سالی با کوله باری از تجربه، از سیاست دولت اوباما در قبال سوریه انتقاد می‌کند.

وزیر خارجه پیشین آمریکا گرچه دولت اوباما را از جنگ علیه سوریه برحذر می‌دارد اما سیاست دیگری را به او توصیه می‌کند.

او ضمن انتقاد از خط‌ مشی دولت باراک اوباما در قبال سوریه برکناری رئیس‌جمهور مشروع این کشور را عامل بروز هرج و مرج می‌داند.

کیسینجر که به همراه برژینسکی همراه قدیمی خود در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان شرکت کرده بود اعتقاد دارد که دولت اوباما به‌شدت و به‌صورت کوته‌بینانه‌ای بر تلاش‌ها برای سرنگون کردن بشار اسد تمرکز کرده و «اختلاف تاریخی بین شیعه‌ها و سنی‌ها» را فراموش کرده است.

کیسینجر در حالی که خمله به سوریه را نفی می‌کند اما راهکار دیگری را پیشنهاد می‌دهد و معتقد است آمریکا بهتر است درباره یک دولت انتقالی در سوریه کار کند و البته در ابتدا بر برکناری اسد تمرکز نکند زیرا در این صورت سوریه ممکن است دچار هرج و مرج شود.

زبیگنیو برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری کارتر هم که در این گفت‌گوی تلویزیونی با سی ان ان شرکت کرده بود با کیسینجر هم عقیده است و می‌گوید: تأکید اوباما بر برکناری اسد بدون تدوین راهبردی برای این کار یک اشتباه بود و اکنون تاوان این اشتباه را پس می‌دهد.

برژینسکی درباره اینکه آیا می توان به روسیه در خصوص هم پوشانی منافعش با منافع آمریکا اعتماد کرد یا نه گفت ما منافع مشترکی با روسیه نداریم ولی در برخی موارد، منافع ما با روس ها همخوانی دارد. به نظر من روس ها نیز این نگرانی را دارند که منطقه از هم بپاشد و این امر بر موضع روسیه نیز تاثیر دارد.

وی ادامه داد: همچنین ممکن است روسیه فرصت را غنیمت بشمارد تا به یکه تازی آمریکا به عنوان قدرت برتر در منطقه پایان دهد. حقیقت این است که سلطه ما در منطقه در حال افول است.

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید افزود: به باور من مداخله ما در امور سوریه موضوعی بسیار بد و غیر ضروری است و گمان نمی کنم که حمله به تاسیسات شیمیایی سوریه نیز ثمر چندانی برای ما به بار آورد و نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه ممکن است به انفجاری منطقه ای بینجامد. از این رو برخی همخوانی ها از نظر تاکتیکی و حتی راهبردی بین روسیه و ما در حال حاضر وجود دارد.

وی درباره اینکه آیا دولت آمریکا در تفاهم اخیر با روسیه پیروز شده است یا نه گفت به نظر من هیچکدام از طرفین (آمریکا و روسیه) را نمی توان پیروز این مساله دانست. روس ها نیز از برخی از چیزها که مایل نیستند شاهد روی دادنش در منطقه باشند، پرهیز می کنند. ما نیز از اجرای برخی اقدامات که به همان اندازه برای منطقه آسیب رسان بود جلوگیری کردیم ولی بدترین گزینه در عین حال یک حمله نظامی بی هدف بود که  ورود چشمگیر آمریکا به جنگ را باعث می‌شد.

اکنون که تب جنگ علیه سوریه اندکی فروکش کرده است اما باز هم شاهد آن هستیم که برخی مقامات آمریکایی همچنان سخن از آن بر زبان می‌آورند.

سفرها و رایزنی‌های مقامات این کشور از جمله جان کری وزیر خارجه ایالات متحده به اسرائیل برای گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات این رژیم نشان دهنده آن است که آمریکا علاوه بر این که از تبعات احتمالی اقدام نظامی علیه سوریه واهمه دارد در صدد است تا بتواند مقامات سیاسی تأثیر گذار را در صورت تصمیم قطعی، با خود همراه سازد.

نگرانی آمریکا بیشتر به خاطر رژیم صهیونیستی است که در تیررس موشک‌های دوربرد سوریه قرار دارد.بشار اسد گفته است در صورت حمله نظامی به خاک کشورش سرزمین‌های اشغالی را موشک باران خواهد کرد.

اکنون طرح روسیه از یک سو و حمایت ایران از سوریه از سوی دیگر، باعث شده است تا تردیدهای اوباما افزایش یابد.

امروز رئیس جمهور کشورمان در بیستمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی تأکید کرد؛ در برابر سرنوشت سوریه بی‌تفاوت نخواهیم ماند.

سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران هم در این همایش گفت:آمریکا اگر در سوریه حرکت نظامی کند، قطعاً با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود و سپاه پاسداران نیز در آن زمان به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها