رای دردسر ساز راستگو برای اصلاح طلبان

برد و باخت بر سر منافع مردم یا سیاست

حضور 31 نماینده شورای شهر تهران اعم از اصولگرا و اصلاح طلب بر خلاف هشت سال گذشته، تا به امروز مهمترین شاخصه های شورای چهارم محسوب می شد اما بروز اولین تنش سیاسی در روزهای آغازین فعالیت، آن هم درمیان اعضای یک جناح ، به جرأت می توان بارزترین وی‍‍‍ژگی شورای چهارم حتی به نسبت شورای اول دانست.
کد خبر: ۵۹۵۸۰۲
برد و باخت بر سر منافع مردم یا سیاست

محمد باقر قالیباف بعد از آن که ریاست دولت یازدهم به آقای روحانی سپرده شد؛ رقابت خود را در صحن شورای چهارم شهر تهران برای تداوم ریاستش برای پایتخت کشور در مقابل محسن هاشمی به عنوان نماینده اصلاح طلبان و تنها رقیبش ادامه داد.

 31 عضو شورای شهر تهران روزیکشنبه هفته جاری در جلسه  غیرعلنی، پس از استماع برنامه‌های کاندیداهای مطرح، با رأی های برابر خود باعث شدند تا رأی گیری برای انتخاب شهردار به مرحله دوم کشیده شود.

در مرحله دوم، الهه راستگو به عنوان یکی از اعضای اصلاح طلب شورا و عضو حزب اسلامی کار، با وجود آن که می دانست ممکن است با  رأی خود از سوی همفکرانش مورد انتقاد قرار گیرد اما در لحظه آخر، انتخاب قالیباف را به محسن هاشمی ترجیح داد.

واکنش اصلاح طلبان به رأی نماینده خود در شورا بیش از حد تصور نه تنها راستگو، بلکه سایرین بود.

حزب اسلامی کار تصمیم به تجدید نظر در ادامه عضویت وی در حزب گرفت و احمد مسجد جامعی - رئیس شورای شهر تهران، منشی هیأت رئیسه شورا را خائن به اصلاح طلبان دانست.

راستگو در گفتگو با فارس ضمن تأیید خائن نامیده شدنش توسط مسجد جامعی اظهار داشت: آقای مسجدجامعی گفته‌ است که من خائن هستم بنابراین باید مشخص شود که بنده به چه چیزی خیانت کرده‌ا‌م به رأی مردم یا چیز دیگری.

اما مسجد جامعی این سخن الهه راستگو را تکذیب کرد و گفت؛ من چنین سخنی نگفته‌ام.

وی که تا زمان انتشار خبر اخراج شدنش از حزب اسلامی کار از این تصمیم مطلع نبود در ادامه اظهارات خود افزود:بنده وامدار مردم هستم بنابراین وامدار هیچ حزب و گروهی نخواهم بود؛ من از روز اول در برابر خداوند متعال قسم خورده‌ام و به آن عمل خواهم کرد.

راستگو با بیان این که برای انتخاب شهردار دو گزینه بیشتر نداشتیم و اگر گزینه‌های دیگری بود شاید می‌توانستیم وقت بیشتری بگذاریم، تأکید کرد: پس از اعلام نتیجه انتخاب شهردار تهران افرادی که اصلا سیاسی نیستند و با هدف کاسب‌کارانه در لیست ما قرار گرفته بودند، طی تماس‌هایی نه تنها به بنده توهین کردند بلکه من را نیز تهدید کردند.

شهردار رکورددار پایتخت همچون هشت سال گذشته مشغول فعالیت های خود است اما راستگو همچنان در حال شنیدن و پس دادن تاوان انتخابش است به گونه ای که امروز به هنگام ایراد نطق انتقادی خود در صحنی علنی شورای شهر تهران (که اتفاقا گلایه از حزبش و همفکرانش بود) تعدادی از اصلاح طلبان در اعتراض به وی صحن شورا را ترک کردند.

فاطمه دانشور یکی از اعضای ترک کننده صحن شورا در واکنش به نطق پیش از دستور راستگو در جلسه امروز سه شنبه به خبرنگاران گفت: این اقدام خانم راستگو موجب نفاق بین اعضای شورا شد چرا که وی در جمع اصلاح طلبان قسم یاد کرده بود که به کاندیدای اصلاح‌طلبان رای دهد.ایشان از نظر من خیانت کردند، چرا که در جلسه فراکسیون اصلاح طلبان قسم خورد و با سایر اصلاح طلبان هم قسم شد تا به کاندیدای اصلاح طلبان برای شهرداری رأی بدهد و اقدام او بی‌اخلاقی بوده است.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد که مطالب مطرح شده از سوی راستگو به نوعی تهمت زدن است، وی در مصاحبه خود با یکی از رسانه‌ها گفته که مسجد جامعی من را به خاطر رأی ام به قالیباف خائن خطاب کرده، در حالی که این حرف درست نیست و آقای مسجدجامعی مطلقاً چنین حرفی را نگفته است.

دانشور با بیان این که ما از حزب اسلامی کار می خواهیم تا شدیداً با خانم راستگو برخورد کند، اصلاح طلبان باید بدانند که چرا وی در چند ثانیه آخر رأی خود را تغییر داد، تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود اصلاح طلبان کار سیاسی را شروع کرده‌اند، قبول ندارم.هر فردی می‌تواند به هر کسی که می‌خواهد رأی بدهد، اما وقتی با گروهی از افراد هم‌پیمان می‌شود باید متناسب با همان حزب و گروه فعالیت کند و بر عهد خود باقی بماند، اما آنچه خانم راستگو انجام داد اینها نبود و در رفتار وی، دروغ، نفاق و تهمت دیده شده است.

واکنش های اصلاح طلبان حتی موجب اعتراض و تعجب سایر شخصیت های سیاسی شده  است.فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با فارس؛ هجمه اصلاح طلبان به رای راستگو را اثبات دیکتاتوری آنان عنوان کرده است.

وی معتقد است؛ اصلاح طلبان که تنها ادعای آزادی بیان را دارند، تلاش کردند تا نظر خود را به کسی که می‌خواست آزادانه رأی دهد تحمیل کنند و خانم راستگو که به آقای قالیباف رأی داده بود،تحت فشار قرار دادند.

اظهارات دوگانه سخنگوی حزب اسلامی کار حاکی از تحت فشار بودن حزب از سوی اعضای آن است.علی حسینی روز گذشته  در گفتگو با تسنیم در رابطه با اخراج راستگو اظهار داشت: دبیرکل اعتقادی به اخراج یک عضو به خاطر رأی دادن به آقای قالیباف، ندارد.دفتر سیاسی حزب اسلامی کار نیز در باره این موضوع اصلاًً به چنین جمع‌بندی‌ نرسیده است و انتشار این خبر از اساس شایعه است.بنده که سخنگوی حزب هستم، اخراج الهه راستگو از این حزب را از طریق رسانه‌ها شنیده‌ام و اصلاً چنین موضوعی در حزب مطرح نشده است.

اما، اظهارات سخنگوی حزب کار در مدت زمان 24 ساعت تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است.وی امروز در گفتگو با تسنیم ضمن آن که «عدم پایبندی تشکیلاتی» را مهمترین اتهام راستگو عنوان کرده ، از تصمیم شورای مرکزی برای برگزاری جلسه بررسی ادامه فعالیت راستگو در هفته جاری یا اوایل هفته آینده خبر داده است.

حسینی با تأکید بر این که بنای حزب جذب افراد است، وقوع هر احتمالی بر خلاف این سیاست را رد نکرد و با اشاره به ناراحتی اصلاح طلبان از بی صداقتی و خلف وعده راستگو ادامه داد: بعضی از دوستان معتقدند راستگو به اصلاح‌طلبان اجحاف کرد، ضمن آن که مردم به دلیل تغییر در مدیریت شهری به او رأی دادند. راستگو می‌توانست مستقل در انتخابات شرکت کند و به هر گزینه‌ای که تمایل داشت رأی دهد اما در قالب سهمیه حزب در فهرست اصلاح طلبان قرار گرفت.

اقبال شاکری عضو دیگر شورای شهر تهران در گفتگو با ایسنا با بیان مخالفت خود با رویکرد اصلاح طلبان در مواجهه با رأی راستگو اظهار داشت: اگر کسانی به دنبال ایجاد فراکسیون‌بندی در شورا باشند، قطعا فروپاشی شورای شهر تهران را دنبال می‌کنند.

شاکری گفت:شورای شهر تهران، شورای خدمتگذاری به مردم است نه یک جریان سیاسی که بخواهد از دل آن فراکسیون ایجاد شود و همه ما در شورا و رسانه‌ها باید این روند مخالفت و از این امر جلوگیری کنند.

بعد از اتفاقات شورای شهر اول تهران،‌نمایندگان شهر سعی کردند تا با حضور یک دست در شورای شهر دوم و سوم التهابات آشکار سیاسی و جناحی را از صحن شورا دور نگه دارند اما شورای چهارم گویا تنها 6 روز توانست از این التهابات دور بماند و این آغاز راه است.

در این میان مردمی که به نمایندگان خود در شورای شهر تهران رای داده‌اند چه انتظاری از آنها دارند؟ آیا تصمیمات جناحی و سیاسی در اعمال نظر اعضای شورا جایی دارد یا مصالح و منافع مردم و شهر تهران مهم است؟

سهیلا فلاحی- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
كارمند
Germany
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
۰
۰
اگر قرار است هر جناح بطور یكدست یك كاندیدا را انتخاب كنند چرا رای گیری فقط از احزاب صورت نمی گیرد و فردی است ؟!!! پس این نشاندهنده آن است كه هر شخص جدای از نظر حزبش می تواند انتخاب كند و خانم راستگو این چنین عمل كرد . آیا جرم است ؟ (همانطور كه برای انتخاب رئیس شورا احتمالا یكd از اصولگرایان به كاندیدای اصلاح طلبان رای داده است و سرو صدائی ایجاد نشد .)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
۰
۰
متاسفانه از جهت سیاسی هم به شدت درفقر هستیم چون یاافراط میكنیم یاتفریط ومعلوم نیست كه تاكی اینطور خواهیم بود
خدایا آخرباید چندسال بگذرد كه مابه خودمان بیاییم ودست ازاین همه لجاجت و كوته بینی دست برداریم
كی به فكر خدمت به مردم می افتیم؟
براستی دیدن این قبیل رفتارها یكی ازمهیج ترین فیلمهایی است كه دردنیا میتوان دید
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
۰
۰
شهدا نظاره گر می باشند!
به خوبی روشن است، نظر خانم راستگو جز در راستای آزادی نظر و واقعیت گرایی و منطق نبوده و همگان باید بدانند از نظر امت حزب الله واقعیت گرایی و حق گویی و منافع ملت و پایبندی به ارزشهای الهی و انقلابی خیلی فراتر وبالاتر از منافع حزبی وشخصی می باشد و خوب است قبل از اینكه وام دار حزبی باشیم وام دار اخلاق و انسانیت و خون شهدا و ملت شهیدپرور باشیم!
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
۰
۰
ایاواقعا مشكل شهر رای این خانم است!
حاج مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
۰
۰
یادت باش كه یاد بگیری وقتی به یكی قول میدی و تعهد ، باید بهش پایبند باشی
راستگو به قول و عهدش وفا نكرد وگرنه اینكه كی شهردار میشد اهمیتی بالاتر از وفای به عهد نداشت

نیازمندی ها