رای دردسر ساز راستگو برای اصلاح طلبان

برد و باخت بر سر منافع مردم یا سیاست

محمدباقر قالیباف روز گذشته با 16 رای موافق در برابر 14 رای محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد

حاشیه‌های انتخاب شهردار پایتخت

درهای شهرداری دیروز برای سومین بار به روی محمدباقر قالیباف گشوده شد تا او برای چهار سال دیگر به عنوان شهردار تهران در ساختمان خیابان بهشت ماندگار شود.
کد خبر: ۵۹۵۳۱۵

به گزارش جام‌جم، جلسه روز گذشته شورای شهر تهران که موضوع اصلی برگزاری آن تعیین تکلیف انتخاب شهردار تهران بود، به صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار شد آن هم در شرایطی که به خبرنگارانی که از اولین ساعات صبح در ساختمان شورا جمع شده بودند تا اخبار مربوط به رای‌گیری را پوشش دهند تا لحظه انتخاب شهردار اجازه ورود به صحن شورا داده نشد.

البته در فواصل این جلسه، رضا تقی‌زاده، سخنگوی شورای شهر، تنها عضو شورا بود که از جلسه بیرون می‌آمد و اخبار مربوط به آنچه را که پشت درهای بسته برای انتخاب شهردار تهران جریان داشت، برای خبرنگاران بازگو می‌کرد.

تمام 31 عضو شورا روز گذشته در جلسه حضور داشتند و محمدباقر قالیباف و محسن هاشمی دو گزینه‌ای بودند که رقابت بین آنها برای تصدی شهرداری تهران جدی بود.

براساس آنچه سخنگوی شورای شهر تهران به اطلاع خبرنگاران رساند، در آغاز جلسه ابتدا محمدباقر قالیباف سپس محسن هاشمی هر یک به مدت 30 دقیقه برنامه‌های خود را به اعضای شورای شهر تهران اعلام کردند و پس از آن کار رای‌گیری آغاز شد.

در دور اول محمدباقر قالیباف و محسن هاشمی هر دو با 15 رای موافق با هم مساوی شدند، آنچه کار را سخت می‌کرد وجود یک رای ممتنع بود که شاید اگر در این رای بصراحت نام یکی از دو گزینه پیشنهادی نوشته می‌شد، دیگر کار به رای‌گیری دور دوم کشیده نمی‌شد، اما همین رای ممتنع باعث شد تا یک بار دیگر رای‌گیری انجام شود.

در دور دوم رای‌گیری، با نوشته شدن نام محمدباقر قالیباف روی همان برگه رای سفید، تکلیف روشن شد و به این ترتیب محمدباقر قالیباف با 16 رای قاطع و با احتساب یک رای مخدوش در برابر 14 رای محسن هاشمی، این شانس را پیدا کرد که برای سومین دور متوالی به عنوان شهردار تهران انتخاب شود. در ادامه جلسه و با مشخص شدن شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران، در صحن علنی شورای شهر حاضر شد و در‌حالی که به محمدباقر قالیباف تبریک می‌گفت، برای محسن هاشمی نیز آرزوی موفقیت کرد.

به گزارش مهر، احمد مسجدجامعی، با اشاره به روندی که در طول این چند ماه در شورای شهر برای انتخاب شهردار تهران گذشت، گفت: در طول این چند ماه با چهره‌های مختلفی گفت‌وگو کردیم که در میان این چهره‌ها دو کاندیدای نهایی چهره موفق‌تری داشتند و هر دو نفر برنامه‌های خود را به شورای شهر ارائه کردند که برنامه هر دو کاندیدا جامع و انسان‌محور بود.

مسجدجامعی، درباره رای نهایی که محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران موفق به کسب آن از سوی اعضای شورای شهر تهران شده بود، توضیح داد: قالیباف با 16 رای قطعی شهردار تهران شده است و یک رای خط خورده بود که نام قالیباف پس از خط خوردگی نوشته شده بود. رئیس شورای شهر تهران، ابراز امیدواری کرد این اختلاف سلیقه‌ها و دیدگاه‌هایی که در شورا بر سر انتخاب شهردار تهران وجود داشت در نهایت موجب تقویت مدیریت شهر تهران شود تا شهری متفاوت و قابل رقابت با جهان داشته باشیم.

قول قالیباف: ارتقای کیفیت زندگی تهرانی‌ها

محمدباقر قالیباف، پس از انتخاب مجدد خود به عنوان شهردار تهران، در جایگاه سخنرانی شورای شهر قرار گرفت و با بیان این‌ که خدا را شاکرم که دوباره توفیق خدمت را به من داد و این اتفاق را نعمت بزرگی برای خود می‌دانم، گفت: حالا مکلفم شکر این نعمت را با تلاش و خدمت صادقانه و مجاهدانه به جا بیاورم و به دور از حب و بغض و رفتارهای سیاسی و کوته‌نظرانه اقدام کنم.قالیباف به شهروندان تهرانی قول داد در دوره جدید فعالیت خود به عنوان شهردار پایتخت، پرداختن به مسائل و موضوعات تربیتی و آموزشی و ارتقای سطح کیفیت زندگی شهروندان تهرانی در دستور کار جدید مدیریت شهری قرار گیرد.

رابطه شهرداری و دولت بهتر می‌شود

محمدباقر قالیباف پس از انتخاب مجددش به عنوان شهردار تهران، یک خبر امیدوارکننده هم برای شهروندان تهرانی داشت.شهردار تهران قول داد قطعا مشکلات و نواقصی که در گذشته در روابط میان شهرداری و دولت وجود داشت برطرف شود و شهروندان تهرانی شاهد اقدامات مهمی با همکاری شهرداری و دولت باشند.

قالیباف به جلسات مشترکی که پس از انتخابات با دکتر روحانی داشته است، اشاره کرد و توضیح داد: در این جلسات بحث‌های مختلفی مطرح و تاکید شد پیوند عمیق و خوبی بین دولت و شهرداری به وجود بیاید و فاصله‌ای که در گذشته وجود داشت فارغ از این که چه کسی در آن مقصر بوده ازبین برود.

وی در ادامه تاکید کرد، اگر رقابتی در انتخاب شهردار بوده از همین لحظه تمام شده و حالا او شهردار یک شهر شده است و در عین حال دوستان قدیمی و صمیمی زیادی بین دو گروه اصولگرا و اصلاح‌طلب دارد که همه آنها برایش عزیز هستند و برای خدمت به آنها و همچنین شهروندان تهرانی آماده است.

ماجرای اجازه هاشمی از قالیباف

گویا محسن هاشمی پیش از تصمیم‌گیری برای شرکت در انتخابات شهرداری تهران نزد محمدباقر قالیباف رفته و از وی برای شرکت در انتخابات اجازه گرفته است.

محمدباقر قالیباف با یادآوری این موضوع در حالی که از محسن هاشمی تشکر می‌کرد، گفت: آقای هاشمی در هشت‌سال گذشته از همکاران خوب و نزدیک بنده بود و همین حالا هم در شهرداری جزو همکاران ما هستند، امروز پس از اعلام برنامه‌هایم در جلسه هر دو به دفتر من رفتیم و به وی گفتم اگر من انتخاب نشوم و از این ساختمان بروم شما ماندگار هستید و اگر هم انتخاب شوم باز هم از شما در شهرداری استفاده خواهد شد و تجربه خوب شما بدون استفاده نمی‌ماند.

شهردار تهران افزود: این رقابت بسیار زیباست، بیرون از آن چه که ما در نظر داریم حرف‌های زیادی گفته می‌شود؛ ولی رابطه من و آقای هاشمی دوستانه و کاری بوده و هیچ مشکلی با یکدیگر نداریم حتی زمانی که وی می‌خواست نامزد شود نزد من آمد و اجازه گرفت که در جواب گفتم هیچ اشکالی ندارد و باید رقابت صورت گیرد.

محسن هاشمی: قالیباف پیشکسوت من است

پس از اعلام رسمی انتخاب محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران، محسن هاشمی و محمدباقر قالیباف همراه هم وارد صحن علنی شورای شهر شدند.

محسن هاشمی، رقیب انتخاباتی محمدباقر قالیباف، پس از اتمام سخنان مسجدجامعی در جایگاه سخنرانی قرار گرفت و با بیان این‌ که قالیباف باعث شد تا من در رقابت شهرداری شرکت کنم، گفت: زمانی که من مدیرعامل مترو بودم قالیباف معتقد بود باید در پست‌های بالاتر فعالیت کنم و خواهان این بود که در انتخابات شورای شهر و شهرداری هم شرکت کنم و حالا هم با انتخاب مجدد ایشان همچنان آقای قالیباف را به‌عنوان پیشکسوت قبول دارم.وی در حالی که از همه کسانی که به او رای دادند، تشکر می‌کرد، گفت: از همه کسانی هم که به بنده رای ندادند به‌طور ویژه سپاسگزارم.

فرصت دوباره تهرانی‌ها به قالیباف

پس از ماه‌ها بحث و رایزنی میان اعضای شورای شهر بر سر چند گزینه‌ای که به طور جدی برای تصدی سمت شهردار تهران پیشنهاد شده بود، روز گذشته در حالی محمدباقر قالیباف برای سومین دوره متوالی شانس انتخاب شدن به عنوان شهردار تهران را پیدا کرد که این انتخاب علاوه بر شیرینی که این پیروزی برای شهردار تهران داشت، یادآور احساس مسئولیتی است که این انتخاب دوباره سنگینی آن را بر دوش محمدباقر قالیباف دوچندان خواهد کرد.

انتخاب قالیباف به عنوان شهردار تهران، فرصت دوباره‌ای به وی داده است تا با شناخت و درک مشکلات، کمبودها، نیازها و نقاط ضعف و قوت شهر تهران که به واسطه سال‌های گذشته خدمتش به آن رسیده است، در دور جدید فعالیت خود برای رفع این مشکلات و افزایش رضایت‌مندی شهروندان تهرانی تلاش کند تا به این ترتیب تهرانی‌ها تحقق شعار ارتقای کیفیت زندگی را که شهردار تهران در برنامه جدید خود بر آن تاکید کرده است، به وضوح احساس کنند.

برنامه‌های قالیباف برای دوره جدید شهرداری

قالیباف هفت محور(مدیریت و منابع انسانی، توسعه اجتماعی ـ فرهنگی، شهری با اصالت و هویت ایرانی ـ اسلامی، شهری با عملکردهای ملی و جهانی، شهر پاک، حمل و نقل و ترافیک، شهرداری و معماری) را برای شهرداری آینده مطرح کرده است.

به گفته او تهران پایتخت دویست ساله ایران، آیینه تمام‌نمایی از تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین به شمار رفته و از این رو دربرگیرنده میراث مادی و معنوی غنی است.

شهردار تهران می‌گوید: برنامه جدید شهرداری تهران تحت‌عنوان توسعه اجتماعی شهر: تهران مسیر پیشرفت و عدالت برگرفته از اسناد طرح جامع، مجموع اقدامات و دستاوردهای شهرداری تهران به‌ویژه اقدامات هشت ساله اخیر، تحلیل وضع موجود، تبیین آینده مطلوب، شناسایی مسیرهای مناسب برای رشد و توسعه و در راستای تحقق چشم‌انداز توسعه بلند‌مدت شهر تهران است.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها