مشاور وزیر جهاد کشاورزی:‌ تولید گندم کشور به کمتر از 3000 کیلوگرم در هکتار کاهش یافته است

قیمت خرید تضمینی گندم افزایش می‌یابد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از پیشنهاد 1110‌تومانی خرید تضمینی گندم توسط وزیر جهاد کشاورزی به شورای اقتصاد خبر داد.
کد خبر: ۵۹۴۵۴۲

غلامرضا نوری در گفت‌وگو با فارس، افزود: این قیمت توسط وزارت جهاد کشاورزی کارشناسی و جمع‌بندی شده است و کمیسیون کشاورزی هم تاکنون نظر رسمی خود را اعلام نکرده، اما با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به این عدد استقبال می‌کند. وی درباره جزئیات این پیشنهاد اظهار نظری نکرد.

عدم افزایش کافی قیمت خرید تضمینی گندم باعث فروش بخش زیادی از گندم تولیدی کشور به دلالان داخلی و خارجی شده که در نهایت رشد واردات گندم را به دنبال داشته است.

در همین حال وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که قیمت خریدهای تضمینی باید تا پایان شهریور ماه جاری در دولت تصویب شود، گفت: در حال پیگیری هستیم تا قیمت‌ها هرچه سریع‌تر در دولت نهایی شود.

محمود حجتی، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص رفع مشکلات کود کشاورزی نیز گفت: با همکاری دولت و بانک مرکزی، مشکلات واردات کودهای کشاورزی بویژه کود فسفات برطرف و وارد مرحله عملیاتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: با تدابیر دولت، امیدواریم کود فسفات با کمی تاخیر به کشت پاییزه کشاورزان برسد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزات جهاد کشاورزی، حجتی با اشاره به توقف توزیع کود اوره گفت: این مشکل نیز با همکاری پتروشیمی‌ها و وزارت جهاد کشاورزی در حال رفع شدن است و امیدوارم بتوانیم این نوع کود را نیز با قیمت مصوب دولت، در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

مابه‌التفاوت، همچنان بلاتکلیف

از سوی دیگر معاون وزیر جهاد کشاورزی از بلاتکلیفی پرداخت مابه‌التفاوت قیمت خرید تضمینی گندم به کشاورزان خبر داد. ناصر توکلی در نخستین گردهمایی سراسری روسا و مدیران سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و شهرستان‌ها افزود: در صورت پرداخت بموقع پول گندم به کشاورزان، پیش‌بینی می‌شود این رقم به هفت میلیون تن افزایش یابد.

وی این توضیح را نیز داد که هنوز هم مابه‌التفاوت قیمت گندم خریداری شده کشاورزان، به آنها پرداخت نشده است.

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال‌های گذشته مراکز خرید گندم 2400 مرکز بود، ‌اما سال گذشته تعداد این مراکز به 300 و امسال به 700 مرکز رسیده است.

وی، بر افزایش محصولات کشاورزی در کشور تاکید کرد و گفت: افزایش محصولات کشاورزی در بخش‌های مختلف نیازمند پشتیبانی و تامین بموقع بذر کشاورزان در سراسر کشور است.

توکلی افزود:‌ در صورتی که بتوانیم بذر مورد نیاز کشاورزان را تامین کنیم به طور قطع شاهد افزایش محصولات کشاورزی در سطح کشور خواهیم بود.

وی با بیان این‌که ‌هم‌اکنون یکی از دغدغه‌ها در استان‌های مختلف افزایش تولید بذر ذرت است، گفت: ‌به‌نظر می‌رسد با تامین 20 درصد ذخیره استراتژیک آن،‌ امسال بتوانیم 4000 تن آن را صادر کنیم.

توکلی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده هم‌اکنون 30‌هزار تن گندم بذری برای توزیع در بین کشاورزان موجود است، اما برای تامین کود شیمیایی کشاورزان با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی یادآور شد: تاکنون 500 میلیون دلار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته تا کود مورد نیاز کشاورزان را خریداری و بموقع در بین کشاورزان توزیع کند.

کاهش تولید گندم کشور

در همین حال مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز در این همایش گفت: در حالی که هدف برنامه پنجم توسعه، تولید 4130 کیلوگرم گندم در هرهکتار زمین بود، اما مقدار تولید این محصول در سال گذشته، به کمتر از 3000 کیلوگرم در هر هکتار کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، سیدمحمدحسین شریعتمدار، افزود: در سال 68 میزان برداشت گندم از هر هکتار زمین، 2000 کیلوگرم بود، در سال 77 مقدار آن به 3400 کیلوگرم و در سال 83 به 3827 کیلوگرم رسید.

وی اظهار کرد: هدف برنامه ده ساله کشور در حوزه کشاورزی، تولید بیش از 4800 کیلوگرم گندم در هر هکتار زمین بود، اما در پایان سال گذشته شاهد کاهش این محصول استراتژیک به کمتر از 3000 کیلوگرم در هر هکتار زمین بودیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: سال گذشته بیش از پنج میلیون تن گندم وارد کشور شد که ایران پس از مصر که شش میلیون و 700 هزار تن گندم وارد کرد، در جایگاه دوم بزرگ‌ترین وارد کننده گندم، قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها