واعظی رسیدن به سرعت واقعی اینترنت را یکی از برنامه‌های جدی این وزارتخانه خواند

مهلت 2 ماهه وزیر ارتباطات به اپراتورهای تلفن همراه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین گفت‌وگوی جامع رسانه‌ای خود با حمله به اپراتورهای تلفن همراه و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت از مهلت دو ماهه به آنها برای اصلاح عملکردشان خبر داد.
کد خبر: ۵۹۲۴۲۸

وی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که سه‌شنبه شب پخش شد، شرکت کرده بود، رعایت حقوق مردم در بخش‌های مختلف ارتباطات بویژه تلفن ثابت و همراه و اینترنت را اولویت کاری خود ذکر و اعلام کرد با نقص کیفی و قیمت‌های بالا در این حوزه مقابله خواهد کرد.

حق افزایش تعرفه ندارید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به لغو افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت و همراه از سوی دولت یازدهم گفت: اپراتورها حق افزایش تعرفه و هزینه تلفن را ندارند.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی افزود: روز نخست که کارم را آغاز کردم، در جلسات با همکاران متوجه شدم در اواخر دولت قبل تصمیمی گرفته شد که با توجه به آن مردم در فیش تلفن شهریور خود باید دو برابر هزینه بپردازند، اما با توجه به این‌که عنایت بیشتر به مردم، پایین آوردن هزینه‌های اضافی، توجه به معیشت مردم و کاهش فشار به اقشار جامعه از شعارهای دولت یازدهم است با هماهنگی با رئیس‌جمهور این تصمیم را لغو کردم.

وی با اشاره به این که اپراتورها این ابلاغ را اجرا کرده‌اند از مردم خواست فیش جدید خود را با فیش قبل مقایسه کنند و اگر تغییراتی در آن مشاهده کردند حتما به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اطلاع دهند تا سریعا رسیدگی و با متخلفان برخورد شود.

واعظی با تاکید بر این که هیچ اپراتوری قطعا نمی‌تواند و حق ندارد دستور و بخشنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را نادیده بگیرد، گفت: اگر چنین اتفاقی از سوی اپراتوری صورت گیرد ابزار گوناگونی در وزارتخانه وجود دارد که آن اپراتور بر مبنای آن و با اعلام ما خدمات دهی عادی خود را نیز از دست خواهد داد. وی تاکید کرد: درباره آن چیزی که حق مردم است تعارفی با کسی نداریم و کوتاه نخواهیم آمد.

دولت مقصر کاهش سرعت اینترنت نیست

وی افزود: زمانی که ترافیک کاربر زیاد می‌شود سرعت اینترنت کاهش می‌یابد و انواع و اقسام تعبیرها از سوی مردم به کار می‌رود و فکر می‌کنند دولت مقصر است در صورتی که این‌طور نیست.

وی با بیان این که رکت‌هایی هستند که بیش از حد معمول تعداد مشترکین اینترنت را روی یک خط قرار می‌دهند و مشکل کاهش سرعت اینترنت را به وجود می‌آورند، افزود: رسیدن به سرعت واقعی اینترنت و اصلاح عملکرد اپراتورهایی که خدمات اینترنت می‌دهند یکی از برنامه‌های جدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. واعظی تاکید کرد: نظارت جدی بر اپراتورها برای افزایش کیفیت و خدمات‌دهی مناسب و مطلوب به مردم راهی است که در پیش گرفته‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم‌اکنون نمی‌توانم زمان دقیق اصلاح این ساختارها را اعلام کنم چرا که تازه کار خود را آغاز کرده‌ام، اما پس از بررسی‌های لازم زمان را اعلام خواهم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این راستا از افزایش پهنای باند اینترنت کشور از 72 گیگاهرتز برثانیه به 97 گیگاهرتز بر ثانیه در هفته دولت خبر داد و گفت: این روند رو به رشد در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

خدمات پستی را متحول می‌کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که خدمات پستی در کشور متحول و متنوع می‌شود، گفت: باید تلفیقی میان اینترنت، الکترونیک و پست صورت گیرد تا پست جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

واعظی افزود: از آنجا که بشر برای همه نیازمندی‌های خود به اینترنت وابسته است باید کاری کنیم که نیازمندی را از اینترنت انتخاب، خرید و وجه آن را پرداخت و با پست دریافت کنیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که لزومی ندارد برای انجام هر کاری به خیابان برویم، گفت:‌ تلفیق اینترنت، الکترونیک و پست این مشکل را حل می‌کند و برای همین پست را متحول و متنوع خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این‌که پست در کشور ما باید جایگاه خود را پیدا کند و معتمد مردم باشد، افزود: این دولت بدون کمک مردم قطعا موفق نیست و از آنجا که مشکلات، زیاد است از مردم می‌خواهیم قدری صبر پیشه کنند و کمی فرصت دهند.

اپراتورها باید به حقوق مردم توجه کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:‌ اپراتورها نباید فقط به فکر درآمدزایی باشند بلکه باید به حقوق مردم توجه و با کیفیت مناسب به مردم خدمات‌رسانی کنند.

واعظی با اشاره به این که خدمات اپراتورها در مناطق محروم، روستاها، کمتر توسعه یافته و مناطق مرزی با مشکل مواجه است، افزود: اپراتورها به این مناطق به علت این‌که برای آنها مانند شهرهای بزرگ درآمد بالایی ندارد، کمتر توجه می‌کنند، اما سیاست ما این است که یک اپراتور برای همه ایران است نه این‌که فقط مانند قلک از مردم پول دریافت کند. وی با اشاره به این‌که در برخی موارد تلفن‌های همراه در جایی آنتن می‌دهد و در جای دیگر آنتن ندارد، گفت: درباره اینترنت نیز چنین مشکلی برای مردم وجود دارد و در حالی‌که با اینترنت دارای سرعت 128 کیلوبایت بر ثانیه کار می‌کنند گاهی سرعت آن به 32 کیلوبایت بر ثانیه یا کمتر از آن می‌رسد که در این‌گونه موارد هرکدام از ما می‌توانیم نقش یک بازرس را ایفا کنیم و می‌توانیم این مشکلات را از طریق تلفن گویای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری کنیم.

اپراتورها برای اصلاح عملکرد خود 2 ماه فرصت دارند

واعظی افزود: بر این اساس از همکاران خود در سازمان تنظیم مقررات به جد خواسته‌ایم مرتب بر عملکرد اپراتورها نظارت کنند و دو ماه هم به اپراتورها فرصت دادیم تا عملکرد خود را اصلاح کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از آخر مهر نقاط ضعف و قوت و پیشرفت اپراتورها را هر ماه به مردم اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان این که مردم برای خدمات تلفن همراه پول می‌پردازند و در نتیجه باید خدماتی با کیفیت بالا دریافت کنند، گفت: برای رفع مشکلات کیفی تلفن همراه در ده روز گذشته اقداماتی انجام داده‌ایم.

واعظی افزود: از بخش تنظیم مقررات که مجهز به امکانات مجهزی است خواستیم که به طور مرتب مناطق مختلف را بررسی و ضعف‌های اپراتورهای تلفن همراه را در این مناطق شناسایی کنند. وی با اشاره به این که شرکت‌های خدمات‌دهنده در برخی موارد اینترنت را با سرعت معینی به مردم می‌فروشند، اما در عمل سرعت آن کمتر است، افزود: به هیچ وجه نباید اجازه دهیم که به مردم کم‌فروشی شود.

وی با تاکید بر این که باید اینترنت سالم و پرسرعت در اختیار مردم قرار گیرد، گفت:‌ با این روش که متناسب با تورم، تعرفه‌های مختلف گران شود موافق نیستم و قیمت‌ها باید متناسب با کیفیت خدمات باشد. وی با بیان این‌که نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که به طور جد از حقوق مردم حمایت کند، افزود: از طرفی دیگر وظیفه داریم از اپراتورها و بخش خصوصی حمایت کنیم.

پاسخ مخابرات

در پاسخ به اظهارات وزیر ارتباطات، رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران با اشاره به پایین بودن هزینه مکالمه تلفنی در ایران گفت: هزینه هفت ساعت مکالمه داخل تهران پول یک نان سنگک می‌شود؛ کجای این اجحاف است؟

سیدمصطفی سیدهاشمی دیروز در مراسم آغاز ساخت برج‌های دو قلوی شرکت مخابرات ایران اظهار کرد: برخی می‌گویند مخابرات قیمت مکالمات تلفنی را افزایش داده و به مردم اجحاف می‌کند، هزینه مکالمه تلفن در ایران با افغانستان را مقایسه کنید، هزینه هر دقیقه مکالمه در افغانستان ده سنت است و هزینه هفت ساعت مکالمه در ایران با ارز مبادله‌ای 30 سنت است، آیا اسم این را می‌توان اجحاف گذاشت؟

رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: به ما می‌گویند، املاک می‌فروشید و پول آن را به جیب خود می‌ریزید، می‌گویند سرمایه‌گذاری نمی‌کنید، اینها مسائلی است که این روزها همزمان با تــغییر دولت در برخی رسانه‌ها بر علیه مخابرات مطرح می‌شود.

سیدهاشمی در مورد اجرای طرح همکدی در استان‌ها گفت: طرح همکدی مصوبه دولت دهم بود، با اجرای این طرح کد یک روستای کوچک با کدمرکز استان یکسان می‌شود که از نظر اجتماعی و ارج نهادن به شهرهای کوچک و روستاها طرح مهمی است. وی افزود: نظر شرکت مخابرات از ابتدا نیز این بود که هزینه‌های اجرای این طرح را دولت تقبل کند؛ اما کمیسیون تنظیم مقررات مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که در صورت اجرای همکدی مشترکان باید ماهانه 900 تومان آبونمان پرداخت کنند و اجحافی از سوی مخابرات در کار نبوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها