رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: ‌هم اکنون نزدیک به 12 هزار خانوار عشایری در سطح کشور اسکان دائمی یافتند.
کد خبر: ۵۹۲۴۱۷
12 هزار خانوار عشایری اسکان دائمی یافتند

به گزارش فارس، جهانشاه صدیق عصر امروز در نشست با مدیران و مسئولان امور عشایری اردبیل اظهار داشت: اسکان دائمی یک امر داوطلبانه است زیرا در شکل کوچندگی هم فرصت‌هایی برای عشایر وجود دارد با وجود این به عقیده بنده پیشرفت لازم در این زمینه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: برابر با برنامه پنجم توسعه قرار است 30 هزار خانوار عشایری اسکان داده شوند که در طول سال اول و دوم برنامه که شامل 12 هزار خانوار می‌شد طبق برنامه جلو رفتیم به طوریکه هم اکنون نزدیک به 12 هزار خانوار عشایری در کشور اسکان یافته‌اند.

صدیق خاطر نشان کرد: این امر از مشکلاتی نظیر خطرات و بلایای طبیعی که هنگام استقرار موقت آنها در منطقه ییلاقی یا قشلاقی برایشان به وجود می‌آمد، رهایی یافتند.

این مسئول اضافه کرد: اکنون سرعت اسکان بیشتر از سرعت جمعیت عشایری است اما یک برنامه زمانبندی برای اینکه کل عشایر اسکان پیدا کنند، پیش‌بینی نشده زیرا که هدف کلی این امر نیست که کل عشایر کشور اسکان دائمی پیدا کنند.

وی بیان کرد: کوچ عشایر برخی از مناطق هم می‌تواند به نفع خود آنها باشد و هم از لحاظ حفظ محیط زیست و پویایی طبیعت این امر مؤثر واقع شود.

رئیس سازمان امور عشایری کشور در ادامه سخنان خود یادآور شد: ما سالانه در چند نوبت گردهمایی با مدیران استانی عشایر با ارزیابی عملکردها مدیران استانی را در جریان اعتبارات، قوانین جدید و انتظاراتی که سازمان امور عشایری از آنها دارد، قرار می‌دهیم تا منجر به ساماندهی زندگی عشایر شود.

صدیق در مورد اعتبارات تخصیص یافته به جامعه عشایری ادامه داد: در سال‌جاری اعتبارات ملی ما 60 میلیارد تومان مصوب شده و اعتبارات استانی ما نیز بیش از 100 میلیارد تومان می‌باشد.

وی گفت:‌ ما در سال‌جاری بالغ بر 160 میلیارد تومان اعتبار خواهیم داشت که البته باید ببینیم تخصیص آن‌گونه می‌باشد تا بعداً نسبت به ابراز رضایت یا نارضایتی صحبت کنیم.

صدیق افزود: در سال‌های اخیر به دلیل آن که سایر دستگاه‌های اجرایی هم در مناطق عشایری فعالیت و هزینه‌هایی پرداخت می‌کنند نسبت به گذشته میزان و تخصیص یافتن اعتبارات رضایت‌بخش‌تر بوده اما ما همچنان به اعتبارات بیشتر از این نیازمندیم.

وی در ادامه تصریح کرد: نزدیک به 140 میلیارد تومان اعتبارات سال گذشته بود اما از این رقم حدود 60 درصد آن تحقق یافت و با حداقل‌ها توانستیم مدیریت خودمان را انجام دهیم.

صدیق خاطر نشان کرد: به دلیل خشکسالی‌ها سال‌های اخیر تأمین آب و علوفه عشایر با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

این مسئول اضافه کرد:‌ به منظور رفع مشکلات و تنگناها اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دادیم به طوریکه برای حل مشکلات آب عشایر از 450 تانکر سیار و 38 هزار تانکر ثابت استفاده می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه 61 درصد از پهنه کشور توسط عشایر امنیتش برقرار می‌شود، بیان کرد: حضور عشایر در دوران دفاع مقدس و آمار شهدای عشایر قابل توجه است.

صدیق از جمله مشکلات جامعه عشایری را برخی زورگیری‌ها و دزدی دام در هنگام فصل کوچ توصیف کرد و ادامه داد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین گروه‌های مدافع امنیت کشور در هنگام کوچ با مشکلات امنیتی روبه‌رو است.

وی در پایان یادآور شد:‌ تأمین امنیت و اجرای برنامه‌های این حوزه نیازمند تأمین اعتبار است و ضروری است مطابق مصوبه 84 دولت تمامی دستگاه‌های اجرایی به همان نسبت که به حوزه روستایی توجه دارند به حوزه عشایر نیز توجهی جدی داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها