رئیس دانشگاه ارومیه گفت: محققان پژوهشکده آرتمیا و آبزیان این دانشگاه موفق شدند با بررسی رسوبات اعماق دریاچه ارومیه در عمق چهار متری، نمونه‌هایی از گونه آرتمیا مربوط به حدود شش هزار سال پیش را شناسایی کنند.
کد خبر: ۵۸۸۹۶۴
آرتمیای 6 هزار ساله در دریاچه ارومیه

حسن صدقی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نتایج این تحقیق که توسط دکتر رامین مناف فر عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه و با همکاری گروه زمین شناسی دانشگاه ارومیه انجام شده و به صورت یک مقاله علمی معتبر در مجله Hydrobiologiaبه چاپ رسیده است نشان داد که دریاچه ارومیه حدود پنج تا شش هزار سال پیش و در دوران پیش از آن، یک دریاچه آب شیرین - لب شور بوده که در سالهای بعد توسط نمک انتقال یافته از خارج دریاچه توسط رودخانه‌های دائمی و فصلی آن به وضعیت دریاچه شور کنونی درآمده است.

وی اظهار کرد: بر اساس نتایج حاصل شده از این تحقیق مشخص شد که بحران شوری کنونی دریاچه پیش از این نیز بارها در فواصل زمانی نیمه منظم رخ داده ولی شدت و زمان بحران اخیر قوی تر و طولانی تر از بحران‌های پیشین می‌باشد.

وی اضافه کرد: همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که در کنار اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، صنعتی و انسانی، می‌توان به خروج از این بحران به صورت طبیعی امیدوار بود.

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: این تحقیق می‌تواند افق‌های بهتری را از وضعیت درازمدت دریاچه ارومیه و تنها آبزی داخل آن به نام آرتمیا ایجاد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها