به این می‌گویند برندسازی

چندی پیش در پرونده‌ای به موضوع برندهای فراموش شده، غبارگرفته یا از رده خارج ایرانی پرداختیم. در آن پرونده حرفمان این بود که چرا بسیاری از برندهای معتبر ایرانی که روزی جزو برندهای معتبر در ایران و جهان بوده است، این روزها فروغ خود را از دست داده و نام و نشان گذشته را ندارد.
کد خبر: ۵۸۷۳۲۱
به این می‌گویند برندسازی

ذیل آن نیز تلاش کردیم اهمیت برند و برندسازی در اقتصاد را به مدیران گوشزد کنیم تا برای برندهای بایگانی شده یا به حاشیه رفته کشور فکری بکنند. اما آنچه باعث شد این سطور به نگارش درآید، مجموعه اخباری بود که در روزهای اخیر درباره جنگ تجاری اپل با سامسونگ و نوع برخورد با برندهای آنها منتشر شده و دقت در آن واقعا آموزنده و قابل تامل است.

ماجرا از این قرار است که ماه‌هاست اپل و سامسونگ درگیر یک جنگ تجاری بر سر کپی‌ رایت یا حق مالکیت هستند. در شکل خلاصه و ساده ماجرا، این دو کمپانی، هر کدام ، یکدیگر را متهم به سرقت فناوری و اختراع به کار رفته در گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها می‌کنند.

حال در اوج این جنگ، دادگاهی آمریکایی و کمیسیونی به نام کمیسیون بین‌المللی تجارت آمریکا به نفع سامسونگ که یک کمپانی غیرآمریکایی است، رای داد و بر اساس آن، فروش برخی مدل‌های قدیمی آیفون و آی‌پد را که در آن از اختراعات سامسونگ استفاده شده بود هم در آمریکا و هم در دیگر نقاط دنیا ممنوع کرد.

با این حال شخص باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا وارد ماجرا شد و این تصمیم را به نفع اپل وتو کرد. صرف‌نظر از درست یا غلط بودن این وتو، نفس این تصمیم آموزنده است.

این‌که رئیس‌جمهور یک کشور وقتی پای منافع یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های ملی‌اش وسط می‌آید، مستبدانه و بی‌قید و شرط به نفع آن کمپانی وارد عمل شود و کمپانی رقیب را حتی با زور از میدان به در کند، اهمیت برند و توجه به نقش آن در اقتصاد ملی کشورها را می‌رساند.

اپل جزو سه شرکت برتر جهان است که میلیون‌ها شغل و فرصت در داخل و خارج آمریکا ایجاد کرده است.

این کمپانی نشانه‌ای از برتری فناوری آمریکا در جهان و صادرکننده فرهنگ این کشور است و به گونه‌ای فخرفروشانه و متکبرانه می‌خواهد خود را سلطان فناوری ارتباطات و اطلاعات جلوه دهد.

بنابراین وقتی پای این‌گونه منافع برندی و شرکتی به میان می‌آید، شخص رئیس‌جمهور وارد عمل می‌شود و با پشت پا زدن به تمام معیارهای اخلاقی، حقوقی، حرفه‌ای و بین‌المللی، مستبدانه و بدون توضیح، از برند خود دفاع می‌کند که دفاع از برند دفاع از اشتغال و درآمد و نفوذ ملی است.

جالب است که رسانه‌های آن کشور نیز در برابر این تصمیم سکوت می‌کنند و برخلاف آرمان‌های اخلاقی که همیشه بر آن پای می‌فشارند، چنین تضییع حقی را به چالش و سوال نمی‌کشند.

تمام این نشانه‌ها و رفتارها، اهمیت برند و برندسازی و دفاع از حیات و ادامه حیات برندهای ملی را گوشزد می‌کند و در مقابل برای رفتار مدیران با برندهای ملی جای تاسف باقی می‌گذارد.

اکنون به نظر می‌رسد با آمدن دولت جدید، نگاه مدیران اقتصادی نیز به برندهای ملی باید تغییر کرده و حمایت از برند، حمایت از اقتصاد و درآمد و اشتغال و افزایش نفوذ سیاسی و فرهنگی محسوب شود.

بهمن موسوی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها