هفته آینده، هفته پرخبر و مهمی است. در نخستین روز هفته مراسم تنفیذ حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برگزار می‌شود و فردای آن روز هم وی با حضور در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی، به عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد می‌کند.
کد خبر: ۵۸۴۱۹۵
رویدادی با اهمیت داخلی و خارجی

 آن‌طور هم که در رسانه‌ها به نقل از روحانی گفته شده در همان روز تحلیف قرار است اسامی اعضای کابینه در همان روز تحلیف از سوی روحانی اعلام شود.

اما آنچه این روزها بیشتر از سوی رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است حضور مهمانان خارجی است که قرار است در مراسم روز تحلیف حسن روحانی حضور داشته باشند.

آن‌طور که سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده این اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که از سران کشورهای خارجی برای حضور در مراسم تحلیف دعوت شده است که البته آمریکا در فهرست دعوت‌شدگان قرار ندارد.

تا پیش از این دوره، همیشه مراسم تحلیف روسای جمهور مختلف با حضور سفرای کشورهای خارجی در تهران برگزار می‌شد و دعوت خاصی از مقامات کشورها برای این مراسم انجام نمی‌‌گرفت.

اما فارغ از این‌که از چه کشورهایی برای حضور در این مراسم دعوت کرده‌ایم، بر اساس آنچه در روابط بین‌الملل عرف است معمولا کشورهای همسایه و کشورهایی که به عنوان شریک و متحد کشور دیگر محسوب می‌شوند در حد مقامات عالی در مراسم تحلیف کشور میزبان شرکت می‌کنند و هر چه رابطه دو کشور، سردتر می‌شود سطح نمایندگانی که در چنین مراسمی حضور می‌یابند، کاهش می‌یابد. به عنوان مثال محمود احمدی‌نژاد با توجه به نزدیکی که با کشورهای آمریکای لاتین داشت، خودش شخصا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور نیکاراگوئه و رئیس‌جمهور ونزوئلا شرکت کرد.

بر همین اساس در میان مهمانانی هم که حضورشان در مراسم تحلیف قطعی شده است نام سران کشورهای منطقه از جمله افغانستان، قزاقستان، پاکستان، لبنان، ارمنستان، تاجیکستان و ترکمنستان خودنمایی می‌کند.

بنابر این مراسم تحلیف علاوه بر اهمیتی که از نظر مباحث داخلی دارد از نگاه روابط بین‌الملل نیز حائز اهمیت بوده و به نوعی نشان‌دهنده روابط کشورها با یکدیگر است.

حسن جوادی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها