جام جم آنلاین گزارش میدهد
به بیانی در برنامههای تلویزیونی نیز مانند بسیاری از عرصهها خوانش جدیدی ارائه شد. قرائتی که بالطبع باید بر آرمانها، ارزشها، تعاریف، اساس و شالوده انقلاب منطبق باشد، با این رویکرد یافتن الگوهایی مناسب برای برنامهسازی با آزمون و خطاهایی همراه بود؛ شیوهای از تولید در ساختار و محتوایی که تحت عنوان تلویزیون دینی نام میگرفت.
به عبارتی تلویزیون باید با رویکردی دینی در تمام وجوه، محتوا و فرم به تهیه و تولید برنامه بپردازد،درعین حال فرهنگ ملی و ایرانی را نیز لحاظ کند. بیشک در چنین خوانشی ساخت و تولید برنامه با توجه به نقش و جایگاه تلویزیون بهعنوان رسانهای فراگیر و ملی اهمیت بسزایی دارد. برنامهسازی برای مخاطبانی که مردم نام دارند؛ مردمی که در سراسر ایران زندگی میکنند با قومیتهای متفاوت و با فرهنگهای مختلف.
همزمان با برنامهسازی، نوعی جریانسازی در تعلیم و تربیت که مدنظر سیاستگذاران و دولتمردان بود نیز باید تسری مییافت. اهمیت و ارزش ساخت برنامههایی برای کودکان و نوجوانان در این برهه از زمان ـ هنگام پیروزی انقلاب ـ عملا اولویت بود.
ساخت و تولید برنامههای کودک در سالهای ابتدایی انقلاب در راستای تبیین تمام سیاستهایی بود که ذکرشان رفت. حال در کنار پخش کارتون و سریال برای گروه سنی کودک و نوجوان، تلویزیون و دستاندرکاران تهیه و تولید، برنامههایی ساختند که به رغم تمام آزمون و خطاها و کاستیها هنوز هم قابل تامل است: محله بهداشت، محله برو بیا، باز مدرسهام دیر شد، ریسمون و آسمون، گل آقا و ناقلا، قورباغه سبز، مسابقههای علمی،آقای ترازودار، هوشیار و بیدار، کار و اندیشه، آتیش به سر، مدرسه موشها، علی کوچولو، قصههای مجید، هادی و هدی، قلی و ضربالمثلها، قصهگویی خانم مهین دیهیم، کلاس پرشور نیرزاده، دکتر عروسکی، تئاترها، میان برنامهها، تیتراژ، انتخاب و گزینش کارتونها و...
با نگاهی گذرا میتوان به نکتهای حائز اهمیت پی برد: شناخت مخاطبانی به نام کودکان و نوجوانان و نیازهایشان نزد سیاستگذاران و گروه سازندگان برنامههای آن دوران بهرغم تمامی تعاریف و مفاهیم جدید و تازه ونیز آزمون و خطاها، دسترسی نداشتن به منابع، شرایط جامعه، جنگ تحمیلی، مشکلات، معضلات و... دقیقتر بوده، حضور کارشناسان و متخصصان، محققان و پژوهشگران، نویسندگان و... در کنار گروه تولید از ابتدای برنامه سازی یکی از مهمترین عوامل در توفیق این برنامههاست، انتخاب مجریانی توانا و قابل برای تعامل و ارتباط با گروه سنی کودک و اصولا محتوا و فرم برنامه، انتخاب و ساخت موسیقی مناسب برای این گروه سنی و... از دیگر عوامل موفقیت محسوب میشود.
جام جم آنلاین گزارش میدهد
جام جم آنلاین گزارش میدهد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک فعال سیاسی:
یک نماینده مجلس:
در گفتوگوی «جامجم» با استاد حوزه و مبلغ بینالملل بررسی شد
گفتوگو با موسی اکبری،درخصوص تشکیل کمپین«سرزمین من»وساخت و مرمت۵۰خانه در منطقه زنده جان