ناگفته نماند که گاهی هم دست طبیعت به ساخت تونلهایی اقدام کرده است. در ایران با شنیدن نام تونل بسیاری از ما به یاد تونلهای جادههای شمالی کشور میافتیم که تعدادشان کم هم نیست.
تونلها گرچه همگی برای رسیدن به مقصدی ایجاد شدهاند، اما برخی آنها خودشان جاذبهای دوست داشتنی هستند که عبور از آنها گاه بهانهای میشود برای سفر.
در اینجا به 10 نمونه از منحصربهفردترین تونلهای جهان که گردشگران بسیاری را به خود جذب میکنند، پرداختهایم.
تونل لائِردال ـ نروژ
تونل لائردال در شمال شرقی شهر برگن واقع شده است. این تونل با طول 24.51 کیلومتر طولانیترین تونل جهان محسوب میشود که لائردال را به اورلند متصل میکند.
طی تونل لائردال با سرعت مجاز در حدود 20 دقیقه طول میکشد و رانندگان در سه جایگاه تعبیه شده امکان توقف در طول مسیر را دارند.
تونل لائردال پس از پنج سال کار بیوقفه سال 2000 به بهرهبرداری رسید.علت ساخت این تونل، کوهستانی بودن جاده اصلی بوده است که به سبب آبوهوای نروژ برف و باران طی مسیر را با مشکلات فراوان مواجه میکرد.
در داخل تونل بهترین سیستمهای تهویه استفاده شده است، اما منحصربهفردترین ویژگی تونل لائردال را باید سیستم نورپردازی آن دانست که با تقلید از حرکت نور در هنگام طلوع خورشید طراحی شده است.
تونل نُه چرخش ـ تایوان
تونل نه چرخش یکی دیگر از پدیدههای شگفتی است که به دست طبیعت خلق شده است.
این تونل طبیعی در پارک ملی تاروکو در ساحل شرقی تایوان قرار دارد.
تونل نه چرخش در امتداد جاده اصلی به طول یک مایل بوسیله رودخانه لیوو در میان سنگهای مرمر بهوجود آمده است.
زیباترین ویژگی این تونل طبیعی نحوه شکلگیری آن است که به صورت زیگزاگ بوده و با چرخش به تغییر مسیر نمیپردازد.
امروزه از این تونل به عنوان مسیری برای پیادهروی تورهای گردشگری استفاده میشود.
گردشگران در طول مسیر میتوانند از زیباییهای طبیعی مسیر لذت ببرند. مهمترین این جاذبهها آبشار تاروکو است که به داخل درهای عمیق فرومیریزد.
تونل عشق ـ اکراین
تونل عشق، بخشی از مسیر یک خط آهن خصوصی متعلق به کارخانه چوب در نزدیکی شهر کلیون اکراین است.
این تونل که به صورت طبیعی در اثر رشد برگ درختان در اطراف مسیر حرکت قطار ایجاد شده، نمونهای بینظیر از آزاد گذاشتن رشد طبیعت در کنار دستساختهای بشری است.
تونل عشق از چشماندازی بینظیر برخوردار است و در نظر بازدیدکنندگان همچون رویایی سبز و صحنهای از یک فیلم جلوه میکند.
امروزه این تونل به یکی از جاذبههای اصلی گردشگری در اکراین بدل شده است. زوجهای جوان با عبور از این تونل آرزویی میکنند و معتقدند که تنها کسانی که عشق حقیقی دارند، آرزویشان محقق میشود.
تونل کوکای ـ ویتنام
تونل کوکای که در زیر و اطراف شهر هوشیمین واقع شده، بخشی از شبکه گسترده تونلهای زیرزمینی ویتنام است که در طول جنگ با نیروهای آمریکایی مورد استفاده چریکهای ویتنامی بوده است.
این تونل امروزه به یکی از جاذبههای مهم گردشگری ویتنام بدل شده که ارزش تاریخی فراوانی دارد و هر ساله بیش از هزار بازدیدکننده را به خود جذب میکند که بیشتر آنها اروپایی و آمریکایی هستند.
تورهای ویژهای برای بازدید از تونل کوکای طراحی شده است؛ اما گردشگرانی که ترس از فضای بسته دارند نباید مطلقا وارد این تونلها شوند.
طول تونل پیچ در پیچ کوکای در زیر شهر هوشیمین 120 کیلومتر و در اطراف شهر 72 کیلومتر برآورد شده است.
تونل گولیانگ ـ چین
تونل گولیانگ در میان کوهستان تایهانگ در استان هِنانگ چین قرار دارد. این تونل در سال 1977 افتتاح شد تا روستای مهجور گولیانگ در بالای کوه را به دیگر نقاط چین مرتبط سازد.
تونل گولیانگ بسیار پرپیچ و خم و عبور از آن با داشتن عرضی 3.5 متری و ارتفاعی 4.5 متری، بسیار ترسناک است؛ اما در کنار تمام این چالشها با عبور از تونل گولیانگ میتوان دیدن چشماندازهای بینظیری از طبیعت را تجربه کرد که شاید در هیچ نقطه دیگر از جهان یافت نشود.
تونل گولیانگ به «جادهای که هیچ اشتباهی را تحمل نخواهد کرد» مشهور است؛ بر این اساس علاوه بر چشماندازهای طبیعی، بسیاری از گردشگران ماجراجو برای رانندگی درطول تونل یک مایلی گولیانگ به این منطقه سفر میکنند.
تونل پارک ایالتی ـ آمریکا
این تونل که در ویرجینیای آمریکا واقع شده، در نگاه اول به چشم هر بینندهای یک تونل دستساخت بشر جلوه میکند در حالی که تونل پارک ایالتی، تونلی طبیعی با عمری بیش از یک میلیون سال است.
در طول هزاران سال آبهای زیرزمینی با ایجاد شکاف در سنگها شروع به تراوش کرده و به آرامی سنگ بستر و سنگهای کنارهها را که همگی از جنس سنگ آهک هستند، حلکرده است.
طول تونل کنونی حدود 260 متر است. ارتفاع سقف تونل نیز به بیش از 30 متر میرسد. زمانی که تونل پارک ایالتی حدود یک قرن پیش از سوی فردی به نام ویلیام جنینگز کشف و طبیعی بودن آن ثابت شد، جنینگز نام «هشتمین شگفتی جهان» را بر آن گذاشت.
تونل جانگفِراجوش ـ سوئیس
تونل جانگفراجوش در زیر کوههای آلپ ساخته شده است و با ارتفاعی حدود 3500 متر از سطح دریا مرتفعترین ایستگاه راهآهن اروپا محسوب میشود. جانگفراجوش نام گردنهای است که در میان خطالراس دو قله مونش و جانگفرا قرار گرفته است.
گردشگران با صعود به این منطقه میتوانند علاوه بر پیادهروی در طول این تونل، با استفاده از آسانسورهای موجود خود را به رصدخانه علمی که در بالای قله اسفینکس قرار دارد، برسانند.
اسفینکس یکی از قدیمیترین و مرتفعترین ایستگاههای تحقیقاتی جهان است که بیش از 70 سال است علاوه بر پژوهشهای نجومی به تحقیقات آب و هوایی نیز میپردازد.
تونل کانال ـ انگلستان، فرانسه
تونل کانال، طولانیترین تونل زیردریایی اروپا محسوب میشود. این تونل با طولی بیش از 49 کیلومتر فولکستون کنت در انگلستان را به کلیس در شمال فرانسه متصل میکند.
تونل کانال در عمق 77 متری پایینتر از سطح آب ساخته شده است. ساختمان این تونل براساس آخرین فناوریهای مهندسی ساخته شده و قطارهایی که این مسیر را طی میکنند از بالاترین فناوریها برخوردارند.
علاوه بر تسهیل رفت و آمد بین دو کشور فرانسه و انگلستان، بسیاری از گردشگران علاقهمند عبور از این تونل زیردریایی هستند.
تونل کانال که سال 1994 و با هزینهای 6.1 میلیارد دلاری به بهرهبرداری رسید، سال 1996 از سوی جامعه مهندسان آمریکا به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان مدرن شناخته شد.
تونل کارمِل ـ آمریکا
این تونل که در میان کوه کارمل قرار گرفته است سال 1930 ساخته شده و با طولی 1770 متری طولانیترین تونل غیرشهری آمریکا محسوب میشود.
در طول تونل پنج ایستگاه تفریحی برای توقف گردشگران و بازدید از جاذبههای پارک ملی زیون ایجاد شده است.
تونل کارمل در گذشته برای تسهیل رفت و آمد مردم محلی ساخته شده بود، اما امروزه کاربری این تونل کاملا تغییر یافته و به عنوان مسیری گردشگری برای شناساندن هرچه بیشتر این پارک مورد استفاده قرار میگیرد.
علاوه بر گردشگرانی که برای بازدید از چشماندازهای طبیعی از طریق تونل کارمل به این منطقه سفر میکنند، کوهنوردان و صخرهنوردان بسیاری نیز برای صعود به ارتفاعات این پارک از تونل کارمل بهره میبرند.
تونل کره شمالی ـ منطقه غیرنظامی کره
در دههای 1970 تا 1990 ارتش دو کشور آمریکا و کرهجنوبی موفق به کشف تونلهایی در زیرمنطقه غیرنظامی کره شدند.
این تونلها که تعدادشان به چهار عدد میرسد حدود 258 کیلومتر طول دارند و به صورت ماهرانهای به سمت جنوب ساخته شدهاند.
دولت کرهشمالی علت حفر این تونلها را استخراج زغالسنگ عنوان کرد، اما در طول تحقیقات هیچ زغالسنگی در منطقه یافت نشد.
امروزه این تونلها به عنوان یکی از جاذبههای مدرن صنعت گردشگری به روی گردشگران باز است.
تورهای ویژهای از طرف مسئولان گردشگری کرهجنوبی برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با این پدیده جاسوسی تشکیل شده است که شامل امکانات فراوانی است.
ضمیمه چمدان - آیسا اسدی
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی میرزابیگی، در گفت و گو با «روزنامه جامجم»:
«جامجم» روشهای مواجهه با کودکان در فضای مجازی و ضرورت سواد رسانهای بزرگترها را بررسی کرده است
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد