پای لنگ بیمه برای هنرمندان بالای 50 سال

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی از تحت‌پوشش بیمه قرار گرفتن بیش از صد هزار نفر از هنرمندان صنایع‌دستی کشور خبرداد، این آمار در حالی اعلام می‌شود که از نظر سنی هنرمندان و صنعتگران بالای 50 سال شامل قانون بیمه نمی‌شوند و این آمار نسبت به سال گذشته که 120هزار نفر اعلام شده بود نه‌‌تنها بیشتر نشده است، بلکه رقم پایین‌تری را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۵۷۹۵۶۲
پای لنگ بیمه برای هنرمندان بالای 50 سال

یحیی رحمتی در این رابطه به جام‌جم گفت: اکنون حدود 101 هزار نفر از هنرمندان صنایع‌ دستی بیمه شده‌اند و نزدیک 61 هزار نفرنیز پرونده‌شان آماده است و مراحل بررسی را طی می‌کند.

وی با اشاره به این‌که در بانک اطلاعاتی معاونت صنایع‌دستی حدود 260 هزار نفر هنرمند صنایع‌دستی ثبت شده است، گفت: این تعداد در حالی ثبت شده که شاغلان حوزه صنایع‌دستی بیشتر از این رقم است و شاید به بیش از یک میلیون نفر برسد، اما برخی از آنها به این دلیل که شاغل مستقیم نیستند و در جاهای دیگری تحت پوشش بیمه هستند یا این‌که از نظر سنی بالای 50 سال سن دارند مشمول این بیمه نمی‌شوند.

بر اساس آنچه تصویب شده است بیمه فعالان صنایع‌دستی از دی 89 درحال اجراست و براساس بخشنامه‌ای که ابلاغ شد استادکاران و کارگران با کارفرما و بدون کارفرمای شاغل در کارگاه‌های خانگی و مجتمع‌های کوچک و بزرگ مربوطه در گروه‌های مصوب (کد دار) صنایع‌دستی ایران که به صورت تمام وقت به مشاغل یاد شده اشتغال دارند زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند که 20 درصد از هزینه‌های این بیمه سهم دولت و هفت درصد سهم بیمه شده است.

با وجود اجرا شدن بیمه فعالان صنایع‌دستی، این قانون هنوز اشکالاتی دارد، زیرا براساس قانون بیمه فعالانی که بیش از 50 سال دارند مشمول این بیمه نمی‌شوند و باید حق بیمه سال‌های مازاد بر 50 سال را یکجا پرداخت کنند.

استاد علی ظریفی‌ اصفهانی که یکی از هنرمندان کشور با بیش از 73 سال فعالیت در حوزه قلمزنی است و تاکنون موفق به اخذ چند دکترای افتخاری و نشان درجه یک هنری شده است، به جام‌جم گفت: هنرمند چراغ جامعه است. به عنوان یک هنرمند پیشکسوت از مجلس و تصمیم گیران انتظار دارم که از فعالان این حوزه حمایت کنند. مگر ما چند هنرمند در سراسر کشور داریم، شاید تعداد آنها به صد نفر نرسد. چرا باید این افراد را که سال‌ها چشم و دست خود را در این راه گذاشتند و به سن کهولت رسیده اند، حذف کنند و برای بیمه شدن شرایط سنی بگذارند.

یحیی رحمتی، معاون صنایع‌دستی نیز براین موضوع که بیمه هنرمندان صنایع‌دستی مشکل قانونی دارد، تاکید کرد و گفت: این‌که بسیاری از هنرمندان پیشکسوت ما که از نظر سنی بالای 50 سال دارند مشمول بیمه نمی‌شوند یک مشکل است. در واقع طبق قانونی که تصویب شده، تامین اجتماعی اعلام کرده که این افراد باید مابه‌التفاوت سنوات خودرا واریز کنند، این درحالی‌ست که صنعتگران و هنرمندان ما توان مالی آن را ندارند. به هر حال این قانونی است که توسط مجلس تصویب شده و ما در حال رایزنی برای رفع این مشکل هستیم و باید مصوبه‌ای را برای اصلاح آن بگذرانیم.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی در مورد تسهیلات وعده داده شده به فعالان صنایع‌دستی گفت: از 300 میلیارد تومانی که در نهایت برای کمک به فعالان حوزه صنایع‌دستی در نظر گرفته شده بود قراربر این بود که صد میلیارد تومان از سوی بانک توسعه صادرات و 200 میلیارد تومان نیز از محل منابع صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کند، اما ریز بودن اعتبارات مورد نیاز این حوزه باعث کندی روند رسیدگی‌ها شد زیرا بانک‌ها اغلب رقم‌های بزرگ را بررسی می‌کنند و برایشان سخت است که رقم‌های پایین را مورد بررسی قرار دهند. در واقع بسیاری از کارگاه‌های صنایع‌دستی با اختصاص تسهیلات 15 میلیون تومانی مشکلاتشان حل می‌شود.

وی افزود: براساس آخرین توافقات صورت گرفته، قرار شد 140 پرونده تائید شده را به بانک‌ها ارسال کنیم تا در یک زمانبندی بررسی شود.

وی درباره نگرانی‌هایی که ممکن است با تغییر دولت اجرای این مصوبه به فراموشی سپرده شود، گفت: حتی اگر به دولت بعدی هم برود به دلیل آن‌که تصویب شده، اجرای آن الزامی است.

سیما رادمنش -‌‌ گروه فرهنگ وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها