تظاهرکنندگان طرفدار اخوان المسلمین:

فقط بازگشت مرسی؛ شرط دیگری نمی پذیریم

ادامه تنش در مصر،

طرفداران محمدمرسی تظاهرات می کنند

همزمان با تلاش ها برای تشکیل دولت موقت مصر ، طرفداران محمد مرسی رییس جمهور برکنار شده مصر امروز به دعوت جماعت اخوان المسلمین تظاهرات گسترده ای را برگزار می کنند.
کد خبر: ۵۷۸۵۸۳
طرفداران محمدمرسی تظاهرات می کنند

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی ، نشستی میان حازم الببلاوی نخست وزیر مصر، محمد البرادعی معاون رئیس جمهور مصر در امور بین الملل و زیاد بهاء الدین نامزد پست معاون نخست وزیر در امور اقتصادی برگزار شده است. این نشست در چارچوب تلاش ها برای تشکیل دولت جدید مصر و تماس های بیشتر با گروه های سیاسی این کشور قرار دارد. پیش بینی می شود تا سه روز آینده  دولت جدید تشکیل شود.

حازم الببلاوی نخست وزیر جدید مصر اعلام کرد مخالف مشارکت برخی از اعضای جماعت اخوان المسلمین در دولت جدید این کشور نیست. وی تاکید کرد در صورتی که حزب آزادی و عدالت فردی را برای پستی در دولت نامزد کند و شایسته این سمت باشد درباره به کارگیری وی تصمیم گیری خواهد شد.

 از سوی دیگر تلاش های آشتی جویانه نیروهای حاکم جدید در مصر با مخالفت جماعت اخوان المسلمین روبرو شده است. این گروه تاکید می کند در هیچ روند سیاسی شرکت نخواهد کرد. اخوان المسلمین از طرفداران خود خواست امروز به اعتراضات و تظاهرات خود ادامه دهند.

پیش بینی می شود این تظاهرات در میدان النهضه در استان جیزه و میدان رابعه العدویه در شرق قاهره برگزار شود.

یکی از رهبران جنبش اخوان المسلمین مصر اعلام کرد این جنبش امروز در قاهره تظاهرات پانزده میلیونی برگزار می کند.

صفوت حجازی با اشاره به دعوت جنبش اخوان المسلمین از طرفدارانش برای تظاهرات در «جمعه هجوم به قاهره» افزود: ما تلاش می کنیم دستکم پانزده میلیون نفر در تظاهرات در سراسر قاهره شرکت کنند تا مخالفت ها با کودتای نظامی اخیر به میدان رابعه العدویه محدود نشود.

گروه های مخالف اخوان المسلمین به ویژه جنبش تمرد خواهان برگزاری افطار گروهی ملت شده است. این جنبش تاکید کرد مراسم افطار را در میدان التحریر و اطراف کاخ ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد.

از سویی دیگر و همزمان با تلاش های سیاسی ، منابع امنیتی و پزشکی اعلام کردند  افراد مسلح در حمله نارنجکی امروز به یک ایست بازرسی در منطقه سینا مصر یک افسر پلیس را کشتند.

به گفته مسئولان مصری در این حمله یک خودروی زره پوش مستقر در این ایست بازرسی هدف حمله  بود و یک نیروی پلیس نیز در این حمله زخمی شد. این منبع تصریح کرد فرد کشته شده  یک سرهنگ بوده است.

مسئولان امنیتی همچنین از حمله افراد مسلح به یک ایست بازرسی در منطقه العریش خبر دادند.

در آنسوی تحولات مصر هم ، آمریکا موضع آشفته ای در تعامل با آن دارد.

با وجود آنکه کاخ سفید روز دوشنبه گذشته تاکید کرد از مرحله انتقالی اعلام شده توسط ارتش مصر برای بازگشت سریع استقرار دولت غیرنظامی و منتخب در مصر حمایت می کند ولی بحث و جدل سیاسی میان دولت رئیس جمهور اوباما و برخی از گروه های فشار در کنگره آمریکا درباره نحوه تعامل این کشور با تحولات مصر ادامه دارد.

وزارت خارجه آمریکا هم برخلاف سخنگوی کاخ سفید که گفته بود درمورد تحولات مصر به جمع بندی نرسیده ایم ، دوره یک ساله حکومت محمد مرسی را غیر دموکراتیک توصیف کرد.

همچنان این آشفتگی در موضع گیری مقامات آمریکایی دیده می شود. فشار کنگره آمریکا بر دولت این کشور مبنی بر متوقف شدن ارسال کمک های نظامی به مصر تا زمان انتخاب دولتی دموکراتیک در این کشور دلیلی اصلی این آشفتگی است. دولت اوباما بر این باور است توقف فوری این کمک ها به سود منافع آمریکا نیست. همچنین اقدام عربستان و امارات از متحدان آمریکا در منطقه در کمک چند میلیارد دلاری به نیروهای حاکم جدید در مصر برای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور باعث آشفتگی بیشتر در مواضع آمریکا شده است. حمایت مالی این کشورها به معنای حمایت از اقدام ارتش در پایان دادن به حکومت محمد مرسی و جماعت اخوان المسلمین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها