چهار طرح بزرگ اقتصادی و صنعتی امروز با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در استان هرمزگان به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۵۷۸۴۹۰
بهره‌برداری از 4 طرح بزرگ اقتصادی و صنعتی در هرمزگان

به گزارش واحد مرکزی خبر، یکی از این طرح ها ، طرح افزایش تولید روزانه 30 هزار بشکه‌ای میدان مشترک نفتی هنگام است.

با بهره‌برداری از مرحله های بعدی این طرح روزانه 80 میلیون فوت مکعب گاز تولید می شود و امکان افزایش آن تا 160 میلیون فوت مکعب در روز نیز وجود دارد.میدان هنگام در تنگه هرمز در بخش شرقی خلیج فارس قرار دارد که حدود 80 درصد آن در آب‌های ایران و بقیه در ناحیه دریایی عمان است.

این میدان در 40 کیلومتری جنوب جزیره قشم، 30 کیلومتری جزیره هنگام و 70 کیلومتری خط ساحلی ایران قرار دارد.

میدان هنگام بیش از 700 میلیون بشکه نفت و حدود 2 تریلیون فوت مکعب گاز درجا دارد و بیست‌وسومین میدان مشترک نفت و گاز ایران با کشورهای همسایه است.

شرکت نفت فلات قاره ایران طرح احداث تاسیسات لازم برای بهره‌برداری فوری از این میدان را در دستور کار خود قرار داد داد و توانست با نزدیک به 2 سال کار شبانه‌روزی و بهره‌گیری از توان و تجربه متخصصان خود در اردیبهشت‌ سال 1389 بهره‌برداری از این میدان را با ظرفیت تولید روزانه 4 هزار بشکه نفت خام آغاز کند.

مرحله تولید زودهنگام میدان مشترک نفتی هنگام شهریور 89 گشایش یافت با این وجود اکنون تولید نفت از این میدان مشترک در قلب خلیج فارس با افزایش حدود چهار برابری به حدود 30 هزار بشکه در روز رسیده است.

طرح دوم ، طرح ملی توسعه اسکله تخلیه و بارگیری مواد نفتی و معدنی است.

با بهره برداری از این طرح ، ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد معدنی از 6 به 12 میلیون تن افزایش می یابد.

با بهره برداری از طرح توسعه اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی کشتی هایی با ظرفیت  100 تا 150 هزار تن در این اسکله می توانند پهلوگیری کنند.

مواد معدنی به  وسیله 33 کیلومتر نوار نقاله از محل انباشت وبرداشت به اسکله برای صادرات و واردات  در کشتی ها فرستاده می شود .

طرح بزرگ توسعه اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس که از طرحهای ملی است با سرمایه گذاری 600 میلیارد ریالی اجرا شده است.

طرح سوم ، بهره برداری پست برق 400 به 230 کیلو ولت بود.

این پست برق یکی از بزرگترین پست های برق کشور است و با بهره برداری از آن 1850 مگاوات برق از نیروگاهها و 600 مگاوات از طریق خطوط انتقال به صنایع منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس منتقل می شود.

هزینه بهره برداری از این پست برق با 30 کیلومتر خط انتقال و 3 کیلومتر برج تلسکوپی را نزدیک به 920 میلیارد ریال اعلام کرد.مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: تمام مراحل طراحی ، نظارت ،  ساخت ، اجرا و مطالعات  طرحهای توسعه اسکله و پست برق این منطقه به همت متخصصان ایرانی و بدون حضور مشاوران خارجی انجام شده است.

منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در مجاورت مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس با داشتن اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی فله و نفتی و دسترسی به آبهای بین المللی یکی از مناطق مهم اقتصادی استان هرمزگان است.

اکنون نزدیک به 12 هزار نفر در 23 واحد صنعتی این منطقه مشغول به کارند.

طرح چهارم که امروز به بهر ه برداری رسید ، بزرگترین کارگاه ساخت و تعمیرکشتی ونفتکش های غول پیکر خاورمیانه بود.

این طرح را شرکت کشتی سازی عظیم گسترش هرمز از شرکت های تابع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اجرا کرد.

مدیر عامل شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش هرمز گفت : حوض تعمیرات با 375 متر طول ، 80 متر عرض و حوض نوسازی با 475 متر طول ، 80 متر عرض و 14 متر ارتفاع ساخته شد.

کاویان افزود: با بهره برداری از این حوضها ساخت و تعمیر شناورهای غول پیکر اقیانوس پیما از 250 هزار تن تا بزرگترین کشتی های موجود در دنیا فراهم می شود.

وی اضافه کرد: برای ساخت این حوضها که از طرحهای ملی است 310 میلیارد تومان از منابع دولت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هزینه شد.

مدیر عامل شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش هرمز گفت: در مرحله نخست بهره برداری از این حوضهای خشک ، برای هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و برای 5 هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می شود و در آینده اشتغال غیر مستقیم به 15 هزار نفر می رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها