تجلیل از دست‌اندرکاران تولید برنامه‌های برتر باعث بازنگری در برنامه‌سازی می‌شود

قدردانی رادیو از بهترین‌های نوروز و انتخابات

دست‌اندرکاران تولید بهترین ویژه‌برنامه‌های نوروز و انتخابات در رادیو، دیروز طی مراسمی مورد قدردانی قرار گرفتند. در این مراسم حسین صوفی معاون صدای جمهوری اسلامی ایرانی، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم قائم‌مقام سازمان صدا و سیما، تقدسی‌نژاد معاون اداری مالی سازمان صدا و سیما، شیخ‌محمدی دبیر ستاد انتخابات و مدیر رادیو ایران و مدیران و برنامه‌سازان شبکه‌های مختلف حضور داشتند.
کد خبر: ۵۷۸۰۵۰

معاون صدا درباره قدردانی همزمان از برنامه‌سازان برگزیده نوروز و انتخابات توضیح داد: از آنجا که به محض تمام شدن تعطیلات نوروز و ویژه‌برنامه‌های این ایام، اهالی رادیو دست به کار تدارک و تولید برنامه‌های انتخابات شدند، مراسم قدردانی از بهترین‌های این دو مناسبت به صورت همزمان برگزار شده است.

صوفی دو هدف برای برگزاری این مراسم برشمرد و توضیح داد: تجلیل از دست‌اندرکاران تولید برنامه‌های برتر انتخابات و نوروز در حکم «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» است و بهانه‌ای برای بازنگری در رفتار، برنامه‌ها و اقدامات برنامه‌سازان رادیو در این ایام.

صوفی به تاثیرات مشابهی که برگزاری جشن‌های نوروز در جامعه همراه دارد و نتایج برگزاری انتخابات در کشور اشاره کرد و گفت: نوروز یک مناسبت ملی است با ریشه‌های عمیق اجتماعی و فرهنگی که هویت ما را نشان می‌دهد و انتخابات نیز یک رویداد ملی است که هویت سیاسی - اجتماعی ما را شکل می‌دهد.

وی نوروز را نشانگر گذشته برشمرد و انتخابات را روشنگر آینده. صوفی ضمن اشاره به چند مورد دیگر از شباهت‌های این دو مناسبت، رسالت رسانه در این باره را شرح داد و افزود: در چنین مناسبت‌هایی هم محتوای برنامه‌ها تغییر می‌کند هم ساختار ارائه و چینش برنامه‌ها در کنداکتور شبکه؛ به همین دلیل در چند ماه گذشته اهالی رسانه فشار مضاعفی متحمل شده‌اند. اهالی رادیو با تحمل دشواری‌ها سبب شدند رادیو به رسانه‌ای موفق و کارآمد بدل شود که مورد اعتنا و اعتماد مردم است.

به اعتقاد معاون صدای سازمان صداوسیما، انتخاب برترین‌ها فرصتی است برای ارزیابی عملکرد رادیویی‌ها در مناسبت‌های ویژه و تعریف معیارهای رسانه تراز یا رسانه مطلوب. او کیفیت، نظارت درون‌زا، موقعیت‌شناسی، نشاط و امیدبخشی را از معیارهای مهم ایجاد رسانه‌ تراز دانست و تصریح کرد: ارزیابی برنامه‌های تولید شده برای ایام نوروز و انتخابات در رادیو با همین دیدگاه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و به همین منظور بهترین برنامه‌ها ابتدا در خود شبکه‌ها بررسی شده و بهترین‌ها برای شرکت در مرحله انتخاب معرفی شدند.

رسانه ملی وحدت ملی را افزایش داد

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سیما نیز در این مراسم یکی از مهم‌ترین کارکردهای رادیو را افزایش سرمایه‌های اجتماعی دانست. وی در این باره گفت: سرمایه اجتماعی از سرمایه‌های مادی، بالندگی بیشتری به ارمغان می‌آورد و فلسفه وجودی دولت‌ها و حکومت‌ها این است که بر این سرمایه بیفزایند.

وی مجموعه فرهنگ‌ها، آداب، اعتقادات، دین و... را سرمایه اجتماعی دانست و تاکید کرد: توسعه بدون رشد سرمایه‌های اجتماعی میسر نیست. بسیاری از کشورها صاحب سرمایه‌های عظیم مادی هستند ولی به رشد و توسعه نرسیده‌اند. در این مورد می‌توان به کشورهای عربی اشاره کرد و در عین حال کشورهایی هستند که از سرمایه‌های مادی بی‌بهره‌ هستند، اما از سرمایه‌های اجتماعی خود نهایت بهره را می‌برند.

موسوی‌مقدم، یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه را افزایش سرمایه‌های اجتماعی و انسانی دانست و تصریح کرد: وحدت ملی سرمایه اجتماعی است و رسانه ملی در نوروز در انتخابات و قبل از همه اینها در فتنه سال 88 توانست وحدت ملی را انسجام بدهد.

موسوی‌مقدم، ماه رمضان را نیز یک سرمایه اجتماعی دانست که تاثیر محسوسی چون کاهش جرایم در جامعه دارد و حیات مذهبی جامعه را ادامه می‌بخشد.

بررسی نقاط ضعف و قدرت

نرگس اصفهانی به نمایندگی از هیات داوران در این مراسم، بیانیه این هیات را قرائت کرد و گفت: هیات داوران ضمن قدردانی و تشکر از همه عوامل و دست‌اندرکاران انتخاباتی رادیو نکات متعددی را در انتخاب برنامه‌ها مدنظر داشته که از آن جهت می‌توان به میزان تسری سیاست‌های ابلاغی سازمان در برنامه‌ها، خلاقیت و نوآوری به منظور ایجاد فضای امیدبخش در جامعه، تلاش برای حضور حداکثری مردم، تبیین هنرمندانه شاخصه‌های حماسه سیاسی، توجه به محوریت پیام در برنامه‌ها و پرداخت غیرمستقیم به موضوع انتخابات بویژه در شبکه‌های تخصصی اشاره کرد.

وی برخی مواردی را که در برنامه‌های انتخاباتی به آنها اشاره شده، یادآور شد و گفت: از جمله نکاتی که در اغلب برنامه‌های انتخاباتی به آنها توجه شده، انتخاب عناوین مناسب برای برنامه‌ها بوده است. متاسفانه در برخی برنامه‌ها محتوای به کار رفته به زبان رسانه ترجمه نشده بود و متن مناسب خواندن بوده و نه گفتن یا شنیدن. همچنین در مواردی محتوای برنامه با ویژگی‌ها، رویکرد و مخاطب هماهنگ نبوده است.

وی به تولید تعداد قابل توجه آنونس انتخاباتی اشاره کرد و رضایت مقام رهبری و ریاست سازمان را مهر تائیدی بر عملکرد اهالی رادیو دانست.

اصفهانی درباره انتخاب برنامه‌های نوروزی شبکه‌های رادیویی گفت: اداره کل طرح و برنامه نظارت صدا در
163 جلسه ، 390 برنامه را در دو بخش تحویل‌سال و نوروزی از اول سال تا شانزدهم فروردین شامل برنامه‌های نمایشی و غیرنمایشی مورد داوری قرار داده است و برنامه‌هایی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند، حائز قدردانی دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها