وقتی می‌خواهیم منزلی را اجاره کنیم، اولین و البته منطقی‌ترین معیاری که در نظر می‌گیریم، کیفیت منزل و مشخصات آن و سپس قیمت است؛ هر قدر ارزان‌تر بهتر.
کد خبر: ۵۷۷۱۵۳
همه چیز پول نیست...

البته در اوج این تورم و گرانی این شاخص‌ها کاملا طبیعی و منطقی است، اما در کنار این، نکات ریز و شاید کمتر گفته‌شده‌ای هم درباره اجاره منزل وجود دارد که بد نیست به آن اشاره شود.

بدیهی است هر فرد یا خانواده‌ای هدفش از سکونت در یک مکان، رسیدن به آرامش و زندگی در محیطی آرام و بی‌حاشیه و تنش و دغدغه است.

خانه، مرکز همدلی و شادی و آسایش خانواده است؛ جایی که همه می‌خواهند دمی بیاسایند؛ بنابراین اگر هرگونه عاملی در محیط زندگی وجود داشته باشد که مخل آرامش و آسایش خانواده باشد، هر قدر هم که آن منزل ارزان و باکیفیت باشد، در نهایت مطلوب نخواهد بود بنابراین توجه داشته باشید که در انتخاب یک منزل مسکونی فقط پول را مدنظر قرار ندهید. شاید این توصیه‌های غیرپولی به شما کمک کند:

1 ـ منزلی را انتخاب کنید که منطقه آن از نظر سطح فرهنگی و درآمد دیگر ساکنان به شما بخورد. بالاتر یا پایین‌تر آن برای شما مشکل ایجاد خواهد کرد؛ چرا که در هر منطقه خرده‌فرهنگ‌هایی متناسب با درآمد و فرهنگ ساکنان وجود دارد که اگر با آن تطابق نداشته باشید یا از آن متعجب می‌شوید یا از آن آزار می‌بینید. توجه داشته باشید که برخی کارهای عادی شاید در نظر افراد مختلف بد یا خوب بیاید و این یک امر نسبی است؛ یعنی مثلا یک کار که از نظر شما بد است، از نظر فرهنگ عامه منطقه‌ای که می‌خواهید آن را برای زندگی انتخاب کنید، عادی یا حتی خوب به نظر برسد، بنابراین برای این که از نظر فرهنگ عمومی تحت فشار قرار نگیرید و مجبور به خودخوری نشده و آرامشتان بر هم نخورد، به این نکته توجه خاص داشته باشید.

2 ـ به شخصیت و سابقه صاحبخانه خود توجه کنید. هم ویژگی‌های ظاهری خود را مورد توجه قرار دهید، مانند لباس، صحبت کردن، خرده‌فرهنگ‌‌های رفتاری و... درباره او از سایر ساکنان ساختمان پرس و جو کنید. شاید کسبه محل هم گزینه مناسبی برای این تحقیق باشند. صرف‌نظر از خوب یا بد بودن ویژگی‌های افراد، آنچه مهم است این‌که موجر و مستاجر از نظر اخلاقی و رفتاری به یکدیگر بخورند و به قول معروف به یکدیگر انرژی مثبت بدهند، حسن نیت داشته و از یکدیگر خوششان بیاید. معمولا بهترین راه این است که سابقه رفتار موجر با مستاجر قبلی‌اش و دلیل تخلیه منزل از سوی مستاجر قبلی را پرس‌وجو کنید تا اگر رفتاری به لحاظ مالی یا غیرمالی سرزده، برای شما تکرار نشود. این نکته بویژه در منازلی که صاحبخانه هم در همان مکان اقامت دارد، باعث می‌شود حین اقامت یا هنگام تخلیه منزل و تسویه حساب، کمترین چالش را داشته باشید.

3ـ درباره همسایه‌ها تحقیق کنید، ببینید آیا خرده‌فرهنگ‌های آنان به شما می‌خورد؟ آیا خدای ناکرده در میان ساکنان کسی است که به هر دلیل دیگران را آزار دهد؟ آیا همسایه‌ها بر سر مسائل منزل چون روش محاسبه و دریافت شارژ، جای پارکینگ، نظافت و... اختلافات قدیمی و لاینحل دارند؟ آیا بین همسایه‌ها دودستگی وجود دارد؟ از کسبه محل بپرسید دیگر ساختمان‌ها درباره ساختمان مورد نظر شما چه می‌گویند. این نکته برای پیش‌بینی و جلوگیری از تنش اهمیت بسیاری دارد و...

می‌بینید که همه‌چیز پول نیست. پول و رقم اجاره و بزرگی و کوچکی و قدیمی و نوساز بودن بنا فقط یکی از وسایل آرامش است، آنچه تعیین‌کننده‌تر است، فرهنگ عمومی است.

سید علی دوستی موسوی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها