عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح چهارشنبه

نگاه معنا دار آیت الله!

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح یکشنبه

تغییر شرایط رأی اعتماد در این شرایط !

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون تابستان فصل داغ اجاره نشینی،محبیان:هاشمی اصلاح طلبان را مدیریت و مهندسی کرد،تغییر شرایط رأی اعتماد در این شرایط !،وقتی مایع حیات، مایه عذاب می‌شود،برزخ مصر در دوران پسا مرسی،نگرانی از ایجاد گرانی در شروع دولت روحانی،دولت جدید قفل وام مسکن را باز کند و... که برخی از آنها در زیر می‌اید.
کد خبر: ۵۷۷۱۴۴
تغییر شرایط رأی اعتماد در این شرایط !

سیاست روز:تغییر شرایط رأی اعتماد در این شرایط !

وزیر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ کابینه‌ای که قرار است در آینده نزدیک تشکیل شود شامل چه افرادی خواهد بود؟ جوان بودن کابینه خوب است یا نه؟ السابقون بر دیگران برای ورود به دولت یازدهم اولویت دارند؟ تعهد و تخصص برای یک وزیر چقدر اهمیت دارد؟ رفتار مجلس شورای اسلامی با وزرای معرفی شده برای دولت یازدهم چگونه خواهد بود؟ مجلس اصولگرا با دولت امید و تدبیر که با شعار اعتدال پیروز شد چه خواهد کرد؟ آیا اکنون زمان مناسبی برای تغییر شرایط رأی اعتماد به وزرای دولت آینده است؟

هر روز که به زمان استقرار دولت تازه نزدیک‌ می‌شویم موضوع وزرا و معرفی آنها از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب داغ‌تر می‌شود گرچه او از راه‌های گوناگون درخواست کرده است درباره کابینه گمانه‌زنی انجام نشود اما هنوز هم در این باره گمانه زنی می‌شود.
لیست‌های بلند بالا از نام‌های گوناگون که در میان آنها هم اصلاح طلب دیده می‌شود هم اصولگرا، هم جوان دیده می‌شود هم با سن و سال و با سابقه.

اکنون ۳۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد ودوران آزمون و خطا را باید کنار گذاشت و از آن عبور کرد. شاید در این سه دهه نتوانستیم کادر سازی کنیم تا در آینده دچار قحطی وزیر و مدیر نباشیم.

اما اکنون بهترین گزینه‌ها برای تصدی وزارتخانه‌هایی که در دولت نهم و دهم در چندین وزارتخانه چند بار بین چند وزیر دست به دست شد چه افرادی هستند؟

در چند روز گذشته موضوع تغییر نحوه رأی اعتماد به وزرا از سوی محافل رسانه‌ای و برخی نمایندگان مجلس مطرح شده است.

این که آیا اکنون زمان مناسبی برای تغییر رویه در آیین‌نامه داخلی مجلس است یا نه خود موضوعی است که باعث خواهد شد تا این شائبه پیش بیاید که چرا اکنون؟ اما در هر صورت اگر این کار به طور کارشناسی انجام شود که فرایند آن باعث معرفی و رای اعتماد به وزرای کارآمد شود قطعا مناسب خواهد بود و مورد استقبال قرار خواهد گرفت.اما مصوبه تازه کمیسیون آیین‌نامه برای تغییر نحوه رأی اعتماد به وزرا چه می‌گوید؟

۳ شرط جدید مجلس برای رأی اعتماد به کابینه
کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس طرحی را تصویب کرده و که درصورت تصویب نهایی آن در صحن علنی مجلس، شرایط رای اعتماد به اعضای کابینه تغییر می‌کند.

به گزارش تسنیم، کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی روز سه‌‌شنبه ۴ تیرماه سال جاری مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس که در مورد نحوه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت است، تغییر می‌کند.

طرح اصلاح ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس با امضای ۲۷ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس ارجاع شده و این کمیسیون با رد پیشنهاد اولیه، ماده واحده‌ای را به تصویب رسانده که ضمن اصلاح آیین‌نامه، شروطی را برای معرفی وزرا از سوی رئیس‌جمهوری مطرح می‌کند.

در ماده واحده طرح اصلاح ماده ۲۰۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است:
ماده واحده- ماده ۲۰۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و اصلاحات بعدی آن به شرح ذیل اصلاح می‌شود.

ماده ۲۰۴- رئیس جمهور ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا بعد از استعفایا سقوط دولت، اسامی و شرح حال هر یک از اعضای هیأت وزیران دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن با ارزش استخدامی، حداقل ۱۰ سال سابقه اجرایی مرتبط با ذکر سمت‌های گذشته، سایر امتیازات علمی و اجرایی کسب شده قابل استناد به همراه تصاویر آنها و برنامه هر یک از وزیران پیشنهادی را به طور کتبی و به تفکیک به مجلس ارائه می‌نماید.
رئیس مجلس مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنی وصول معرفی‌نامه وزیران و ضمائم آن را اعلام کند و پس از قرائت به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد. کمیسیون مربوطه نظر مشورتی خود را در مورد سوابق اظهار شده و مدرک تحصیلی و تطبیق برنامه‌های اعلامی با قوانین و اسناد بالادستی به صورت مکتوب به صحن مجلس اعلام می‌نماید.

محمدرضا پورابراهیمی عضو هیأت رئیسه کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس نیز در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مصوبه اخیر این کمیسیون برای اصلاح ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: پیشنهاد اولیه نمایندگان این بود که دو هفته پس از مراسم تحلیف یا استعفا و یا سقوط دولت، رئیس جمهور اسامی وزیران را به همراه تصاویر مدرک تحصیلی، اسناد و امتیازات علمی و اجرایی کسب شده به مجلس ارائه دهد و رئیس مجلس نیز بلافاصله آن را اعلام وصول کرده و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع دهد تا این کمیسیون‌ها پس از بررسی و استعلام از مراکز مختلف، صلاحیت وزرا را بررسی و اعلام کنند که آیا فرد معرفی شده استحقاق پذیرش وزارتخانه مذکور را دارد یا نه. همچنین گزارش‌های کمیسیون‌ها در صحن علنی نیز قرائت می‌شد.

وی افزود: این پیشنهاد با مخالفت کمیسیون تدوین آیین‌نامه مواجه شد. چراکه در بررسی صلاحیت وزرا باید این رویکرد مدنظر باشد که آیا مسئولیت پیشنهادی با مدرک تحصیلی و تجربه وزیر هم‌خوانی دارد یا نه. مجلس تنها باید به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد یا عدم اعتماد دهد، نه اینکه صلاحیت وزرا را احراز کند. همچنین در شأن مجلس نیست که صحت مدرک تحصیلی وزرا را احراز کند. در ضمن بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون‌های تخصصی سبب لابی‌گری می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از مخالفت کمیسیون با این پیشنهاد چندتن از اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه یک پیشنهاد جدید مطرح کردند که در واقع اصلاح پیشنهاد قبل بود که برای بررسی آن یک جلسه فوق‌العاده گذاشته شد و در این جلسه پیشنهاد به تصویب رسید البته این طرح باید به صحن علنی بیاید و همه نمایندگان در مورد آن نظر دهند لذا در صورت رسیدن امضاهای این طرح به ۵۰ نفر و تغییر دستورکار صحن علنی این طرح هفته آینده در صحن بررسی می‌شود.

نظر باهنر درباره شروط مجلس برای معرفی کابینه

نایب رئیس مجلس نظرش درباره شروط پارلمان برای معرفی کابینه را اعلام کرد و از موکول شدن دیدار رسمی وکلای ملت با رئیس‌جمهور منتخب به بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف خبر داد.
محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران و نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی در زمینه نحوه رأی اعتماد به کابینه و نیز شروط مجلس برای معرفی و پیشنهاد یک وزیر، اظهار داشت: این طرح هنوز در مرحله مقدماتی است و نمایندگان همچنان درحال بررسی آن هستند.

وی افزود: فکر نمی‌کنم مجلس بخواهد برای وضعیت فعلی معرفی کابینه، محدودیتی ایجاد کند، البته یکسری توصیه‌ها وجود دارد که وزرای پیشنهادی مدارک، اسناد و مستندات سوابق اجرایی و تحصیلی خود را به طور دقیق به مجلس ارائه دهند اما شرط و شروط معرفی وزرا در ذهن برخی نمایندگان است و تا زمانی که در صحن علنی مطرح شود، هنوز خیلی بحث وجود دارد.

نایب رئیس دوم مجلس در ادامه یادآور شد: اگر هم محدودیتی در معرفی کابینه در مجلس به تصویب برسد، احتمالاً در این حد خواهد بود که اطلاعاتی که در مورد وزرا به مجلس ارائه می‌شود، انشاءالله دقیق باشد.

وی تصریح کرد: بعید می‌دانم ایجاد محدودیت در نوع مدرک تحصیلی وزرای پیشنهادی یا دارا بودن سابقه اجرایی در وزارتخانه مربوطه، در صحن علنی مجلس رأی بیاورد و به تصویب برسد یا نظر نهایی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی این چنین باشد.

ایرج ندیمی: احتمال موافقت‌ حداکثری مجلس با کابینه دولت یازدهم

نماینده لاهیجان در مجلس نیز در همین زمینه گفت: با توجه به برداشت‌ها و گمانه‌زنی‌ها و احتمال معرفی کابینه پرقدرت به مجلس، احتمال موافقت‌ حداکثری با کابینه دولت کنونی وجود دارد.

ایرج ندیمی با اشاره به ویژگی‌های وزرای دولت یازدهم اظهار داشت: اعتدال، قانون‌مداری، کارآمدی، برنامه‌ریزی و تعامل با مجلس از جمله ویژگی‌هایی است که برای وزرای دولت یازدهم تعریف شده و چنانچه این ویژگی‌ها کاملاً تعقیب شود، طبیعتاً مجلس با این نوع ساختار کاملاً موافق خواهد بود.

وی با اشاره به انتظارات نمایندگان از دولت آینده افزود: با توجه به شرایط تحریم و وضعیت کنونی کشور، باید افرادی در کابینه قرار بگیرند که از نظر تجربه، هماهنگی، همسویی و روزآمدی بتوانند پاسخگوی نیازهای امروز کشور باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه افراد آکادمیک و غیر اجرایی پاسخگوی نیازهای کشور نخواهند بود،خاطرنشان کرد: در این راستا تنها کسانی می‌توانند پاسخگوی نیازهای کشور باشند که از سوابق علمی، اجرایی، کارآمدی، روزآمدی و قانونمندی برخوردار باشند.

کاظم جلالی:وزرای دولت یازدهم "حاشیه‌ساز و حاشیه‌پرداز" نباشند

رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس نیز گفت: افرادی که به عنوان وزیر به مجلس معرفی می شوند نباید حاشیه پرداز باشند و به دنبال برجسته کردن اختلافات و حاشیه سازی نباشند تا بتوان در این شرایط مشکلات کشور را حل کرد.

کاظم جلالی در‌گفت‌وگو با تسنیم در خصوص مهم ترین ویژگی‌های کابینه دولت یازدهم،‌ گفت: کابینه دولت یازدهم باید کاری، پرتلاش و دارای برنامه و خارج از چارچوب‌های باندی، جناحی و گروهی باشد.

وی افزود: عقلانیت،‌ تدبیر و اعتدال باید در انتخاب اعضای کابینه یازدهم کاملا مدنظر قرار گرفته و نگاه این کابینه با توجه به شرایط اقتصادی کشور، باید حل مشکلات اقتصادی یا کمترکردن مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشد.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه اعضای‌کابینه طبعا باید از شرایط خاصی برخوردار باشند‌ که بخشی از آن عمومی است و به اعتقادات آنها باز می‌گردد، تصریح کرد: وزرای دولت آینده باید‌کاملا به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه و صیانت از ارزش‌های دینی و اخلاقی و انقلابی کشور وفادار بوده و افراد عمیقا متدینی باشند.

جلالی همچنین خاطرنشان‌کرد: وزرای دولت آینده باید متناسب با وزارتخانه مورد نظر، دارای شرایط کارآمدی و توان بالا بوده و خصوصا پاک‌دست و پاکدامنی و همچنین دارای روحیه دوری از اشرافی‌گری باشند.

جام جم

نگرانی از تشدید خشونت‌ها در مصر
تابستان فصل داغ اجاره نشینی
جشن بندگی در ماه عسل تلویزیون
نوجوانان والیبال ایران در جمع 4 تیم برتر جهان

خراسان

۲۰ نفر از پیشکسوتان و فعالان قرآنی تجلیل شدند
البرادعی نخست وزیر دولت موقت مصرشد
جهش ۱۵۰۰ واحدی شاخص بورس دریک روز
روزنامه روسی گازیتا: اتحاد ایران و روسیه در دریای خزر علیه ناتو شکل گرفت

کیهان

جنگ خونین خیابانی دوباره شهرهای مصر را فرا گرفت
کشف شبکه سوءاستفاده میلیاردی از کارت‌های سوخت باطله
رهبر حزب مخالف در ترکیه: اردوغان از سرنوشت مرسی عبرت بگیرد
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: تغییر در آیین‌نامه رای اعتماد به کابینه روحانی نمی‌رسد

جمهوری اسلامی

ادامه اعتراضات خیابانی اخوان‌المسلمین مصر تا بازگشت مرسی به ریاست جمهوری
وزیر خارجه سابق انگلیس:مدرکی از تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌ای وجود ندارد
بررسی قضایی تخلفات دولت در خصوصی‌سازی و توزیع سهام عدالت
هشدار سازمان ملل درباره ادامه محاصره غزه

رسالت

مرتضی نبوی:پیام اصلی انتخابات 92 برپایی حماسه اقتصادی است
محبیان:هاشمی اصلاح طلبان را مدیریت و مهندسی کرد
آیت الله مکام شیرازی:دشمنان با دروغ و تهمت سعی در تخریب شیعیان دارند
طرفداران و مخالفان مرسی در خیابانها می مانند

سیاست روز

تغییر شرایط رأی اعتماد در این شرایط !
از ریسک بازار غافل نشوید
مولفه‌های سکان دار دستگاه دیپلماسی
احمدی نژاد: نباید در نظام آموزشی، تبعیض و بی‌عدالتی وجود داشته باشد؛دولت چرا اقدام نکرد؟

آفرینش

ظرفیت و اعلام نتایج کارشناسی ارشد
روحانی:غفلت در استفاده از فناوری‌های زیستی، موجب شماتت ما توسط آیندگان می‌شود
احمدی نژاد:در یک نظام سیاسی همه تلاش می‌کنند تا نظام تعلیم و تربیت شکوفا شود
شروط مجلس برای وزرای پیشنهادی دولت

حمایت

واکنش متفاوت بهارستان نشینان به تعیین شرط برای وزرای پیشنهادی؛رای نمی آورد، به این دوره نمی رسد
نحوه اجرای محکومیت‌های مالی
وقتی مایع حیات، مایه عذاب می‌شود
تشدید موج اخراج ایرانیان از امارات

تهران امروز

دلار دولتی2500 تومان شد
شاهکار بزرگ والیبالیست‌ها کوبا را هم بردیم
موج دوم اقدام علیه اخوان‌المسلمین
واکنش‌ها به اخراج ایرانی‌ها از امارات

تابناک

خداحافظی قطعی با دلار 1200 تومانی
بگومگوهای رسانه‌ای ولایتی - حداد
آشفتگی غرب در تحلیل سیاست خارجی روحانی
برزخ مصر در دوران پسا مرسی

قانون

محمدرضا لطفی:مسئولان فرهنگی کشور دغدغه موسیقی ندارند
نگرانی از ایجاد گرانی در شروع دولت روحانی
رابطه ایران و مرسی همانند اصولگرایان و احمدی‌نژاد
 علی‌فتح‌ا...‌زاده:استقلال دارالایتام نیست

وطن امروز

زورآزمایی خونین خیابانی
شاهکار شگفت‌انگیزهادر ‌هاوانا
تازه‌ترین رده‌بندی مراکز دانشگاهی
اقدام علیه استاکس‌نت اولویت دولت یازدهم

مردم سالاری

بوی خون در مصر
طالبات مردم نباید رها شود
تشکیل اتاق فکر در دولت یازدهم
ارزش تجارت غیرنفتی ایران 14 درصد کاهش یافت

شرق

ارز دولتی تک‌نرخی شد
تجلیل اسکورسیزی از بیضایی
نقره آسیا برای رجبی
تغییر سیاست‌های پولی و بانکی بر جامعه

بهار

3000 شکایت از 3 قوه در کمیسیون اصل 90 مجلس؛دولت در سکوی اول ایستاد
ایرانیان روی موج اخراج از امارات
ولایتی: سکوتم را می شکنم
فعالیت شورای عالی نظام‌پزشکی بدون امضای رییس‌جمهوری آغازشد

ابتکار

موج تازه اخراج ایرانیان از امارات
تحلیل متفاوت مطهری از نتیجه انتخابات
انتقاد از ایجاد محدودیت برای دولت آینده
هر ساعت 16 طلاق 96 ازدواج

آرمان

مهدی کلهر:تعداد یاران احمدی‌نژاد به 10 نفر هم نمی‌رسد
شیوه رای اعتماد به وزرا تغییر می‌کن؟
ادامه درگیری‌ها میان موافقان و مخالفان مرسی
اخراج ایراناین از امارات

دنیای اقتصاد

روایت ناظر از صندوق ارزی
دولت جدید قفل وام مسکن را باز کند
جمعه سیاه در مصر
روایت ناظر از صندوق ارزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها