یک متخصص اعصاب و روان، برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر توصیه کرد: افراد بخصوص سالمندان و میانسالان باید ذهن شان را فعال نگه دارند برای این کار بهتر است مطالعه داشته باشند، روزنامه بخوانند، جدول حل کنند، اخبار گوش دهند تا دیرتر دچار عارضه فراموشی شوند.
کد خبر: ۵۷۶۳۴۱

دکتر مرتضی سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا ، درباره بیماری آلزایمر اظهار کرد: آلزایمر باعث کاهش پیشرونده قوای هوشی و عقلانی می‌شود که فرد مبتلا به آلزایمر قادر به انجام فعالیت خود در خانواده و جامعه نیست.

وی گفت: اولین مشکل این بیماری این است که یک فرد موثر در جامعه از چرخه فعال جامعه بتدریج حذف می‌شود که این مورد باعث زیان‌های اقتصادی و روحی و روانی برای خانواده و فرد موثر به شمار می‌آید.البته تغذیه این بیماران نیز دچار مشکل می‌شود. این گونه بیماران بتدریج از نظر‌جسمانی افت می‌کنند و ممکن است کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست بدهند و باعث آسیب‌های روحی و روانی برای خانواده این بیماران می‌شود.‌وی درباره عوامل پیشگیری از آلزایمر اظهار کرد: کنترل یکسری عوامل مثل فشار خون، قند خون، مصرف نکردن سیگار، دخانیات و الکل نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد.

بیقراری همیشه نشانه کولیک شیرخوارگی نیست

یک فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به این‌که کولیک شیرخوارگی یک پدیده شایع و آزاردهنده ،اما خوش خیم در بین نوزادان است، گفت: کولیک شیرخوارگی در نوزادان مصرف کننده شیر مادر تنها در نیمه شب‌ها رخ می‌دهد، اما بیقراری و سایر علائم این عارضه در کودکان مصرف کننده شیرهای مصنوعی در هر زمان در طول روز اتفاق می‌افتد.‌ دکتر پدرام عطایی در گفت وگو با ایسنا ، کولیک شیرخوارگی را پدیده‌ای شایع در بین نوزادان شیرخوار دانست و اظهار داشت: کولیک شیرخوارگی در شیرخواران در سه‌یا چهار ماه اول زندگی رخ می‌دهد. بیقراری در نیمه شب‌ها، قرار دادن پا بر روی شکم و گریه‌های طولانی از علائم شایع این عارضه است.‌ وی تصریح کرد: کولیک شیرخوارگی همراه با بی قراری در نوزادان زیر 3 ماه، به مدت 3 هفته، سه روز در هفته و حداقل 3 ساعت اتفاق می افتد که در ضمن این بیقراری‌ها، پوست صورت نوزاد سرخ و پاهایش بر روی شکم جمع می شود و کودک مبتلا به این عارضه هنگام بیقراری‌ها و سایرعلائم، دیگر قادر به خوردن شیر نیست.

دکتر عطایی افزود: عفونت‌های ادراری، ریفلاکس محتویات معده به مری و التهاب مربوط به مری و آلرژی‌های غذایی گاهی اوقات نمایی شبیه به کولیک شیرخوارگی را ایجاد می کند که این دسته از بیماری ها را نباید با کولیک در شیرخواران اشتباه گرفت.البته پرهیز مادر از مصرف غذاهای نفاخ و همچنین در آغوش گرفتن نوزاد به هنگام بیقراری و قرار دادن پارچه گرم بر روی شکم تا حدودی در درمان عارضه کولیک شیرخوارگی موثر واقع می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها