محققان دریافتند که تحریک مغزی موجب می شود که علاقه افراد به هنر کلاسیک افزایش یابد.
کد خبر: ۶۱۱۶۷۹
کمک نقاشی به آلزایمر

«زیرا کاتنیا» از دانشگاه «میلان» و همکارانش نقاشی هایی را به 12 نفر نشان دادند و هر کدام از آنها قبل و پس از تحریک جریان مستقیم برون جمجمه ای به این نقاشی ها امتیاز دادند.

تحریک جریان مستقیم برون جمجمه ای از الکترود برای انتخاب یک جریان کوچک به ناحیه پشتی و جانبی قشر پیش پیشانی مغز استفاده می کند، این همان ناحیه از مغز است که در پردازش احساسات موثر است.

مغز برخی از این افراد تحت تحریک جریان مستقیم برون جمجمه ای قرار گرفته و محققان در رابطه با برخی دیگر تنها وانمود کردند که این تحریک را انجام داده اند.

پس از تحریک داوطلبان به منظره هایی از دنیای واقعی نمره دادند، افرادی که تحریک کاذب دریافت کرده بودند هیچ تفاوتی در نمره دادن خود نداشتند اما این روند در افرادی که مغز آنها تحریک شده بود به شکل قابل ملاحظه ای متفاوت بود.

اما براساس اظهارات «انجان چاترجی» عصب شناس دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا، تأثیر تحریک بسیار ظریف اما قابل توجه بود. تحریک ناحیه پشتی و جانبی قشر پیش پیشانی می تواند حالت و وضعیت روانی انسان را ارتقا بخشد و  موجب شود که ما نیمه پر لیوان را نگاه کنیم.

براساس اظهارات «جان هیامن» استاد زیبایی شناسی دانشگاه آکسفورد، زیبایی شناسی اعصاب به معنای فعل و انفعال بین فعالیت مغزی و ذائقه هنری یک عرصه جدید است. مطالعه هنر و تجربه زیبایی شناسی دربرگیرنده مفاهیم پیچیده و پرماجرایی است. اگر عصب شناسی با فلسفه ترکیب نشود نمی تواند به ما کمک کند این مفاهیم را درک کنیم، به عبارت دیگر درک این مقوله نیازمند مطالعه این مفاهیم است.

«کاتنیا» امیدوار است که این تکنیک بتواند به افرادی که دچار «Anhedonia» (ناتوانی در تجربه لذت) هستند کمک کنند، این شرایط گاهی بر افرادی که دچار آلزایمر یا اسکیزوفرنی هستند نیز تأثیر گذار است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها