با توجه به وضع جوی، کاهش رطوبت و افزایش دمای هوا، احتمال بروز آتش‌‌سوزی در عرصه‌های ملی استان گلستان رو به افزایش است، ازاین‌رو تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۵۷۲۶۵۰

قاسم سمیعی، مدیرکل مدیریت بحران گلستان در گفت‌وگو با مهر، تشکیل و ساماندهی گروه‌های 22 نفره را از جمله اقدامات برای پیشگیری از حوادث احتمالی آتش‌‌سوزی در سطح عرصه‌های طبیعی بیان کرد و گفت تمامی امکانات لازم برای مقابله با حوادث طبیعی نظیر آتش‌‌سوزی در اختیار اداره منابع طبیعی قرار گرفته است تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنند.

وی احتمال وقوع آتش‌‌سوزی در سطح عرصه‌ها نظیر سال 89 را زیاد دانست وگفت: روز سه‌شنبه گذشته در محدوده کردکوی شاهد وقوع آتش‌‌سوزی بودیم. البته جای نگرانی نیست، زیرا آمادگی برای مقابله با حوادث احتمالی وجود دارد. حتی گروه‌های 22 نفره‌ای برای گشت زنی در سطح عرصه‌ها اعزام شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان همچنین با اشاره به راه‌اندازی پایگاه امدادهوایی اطفای حریق جنگل‌های شمال در استان گفت: امداد هوایی در استان نیز فعال است البته امیدواریم که حادثه‌ای پیش نیاید تا مجبور به استفاده از آن شویم. بررسی حریق‌های ایجاد شده در سال‌های قبل در جنگل‌های گلستان نشان می‌دهد که وجود درختان خشک و پوسیده و جمع‌نشدن آن از سطح جنگل‌ها یکی از دلایلی است که همزمان با افزایش دما و کاهش رطوبت، خطر بروز آتش‌‌سوزی را در جنگل‌ها بیشتر می‌کند و اجرای طرح‌های حفاظتی و جنگلداری برای برداشت و خروج درختان خشک و فرسوده از سطح جنگل‌ها می‌تواند نوشدارویی قبل از بروز حادثه باشد.

حمید سلامتی، مدیرکل منابع طبیعی گلستان نیز در این باره گفت: هر ساله برای جمع‌آوری درختان خشک و فرسوده اجرای طرح‌های جنگلداری در سطح عرصه‌های جنگلی استان اجرا می‌شود که از جمله اهداف آن طرح‌های بهداشتی و مراقبتی است.

سالانه بین یکصد تا 120 فقره آتش‌‌سوزی در عرصه‌های جنگلی استان گلستان رخ می‌دهد که عمده‌ترین عامل آتش‌‌سوزی حضور کشاورزان و مردم است. شروع فصل تعطیلات و رونق گردشگری، خطر بروز آتش‌‌سوزی در سطح عرصه‌های ملی را شدت می‌بخشد، از این‌رو متولیان منابع طبیعی همواره تاکید می‌کنند که گردشگران و مردم دوستدار طبیعت باشند و از برافروختن آتش در دامان جنگل‌ها خودداری و نسبت به رعایت موارد ایمنی توجه داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها