بانک مرکزی اعلام کرد:

پرداخت خسارت به تراکنش‌های ناموفق منجر به مغایرت

بانک مرکزی از محل منابع حاصل از تراکنش ناموفق بانک‌ها برای خدمات پرداخت الکترونیکی بین بانکی که منجر به مغایرت می‌شود، مبلغی را به مشتریان پرداخت می‌کند.
کد خبر: ۵۷۱۶۹۸
پرداخت خسارت به تراکنش‌های ناموفق منجر به مغایرت

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل ازروابط عمومی بانک مرکزی، داوود محمدبیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت این بانک گفت: تراکنش‌های ناموفق موجب نارضایتی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی است و از سال 1387 تا کنون بانک مرکزی با هدف ارتقای‌ سطح خدمات، از بانک‌ها بابت تراکنش‌های ناموفق هزینه دریافت می‌کند و اکنون نیز دستورالعملی در حال تدوین است که به موجب آن، سقف مجاز تراکنش‌های ناموفق بانک‌ها از 5 درصد به 3 درصد در روز برسد و در اوج ترافیک پرداخت‌های الکترونیکی میزان جریمه دریافتی افزایش یابد.

وی با بیان این‌که تراکنش ناموفق از طریق بررسی پیشینه سیاهه عملیات قابل براورد‌ و ردیابی است که به دو طریق دستی و سامانه سروش انجام می‌گیرد، افزود: بانک مرکزی بانک‌ها را مکلف کرده است در روز 95 درصد، تراکنش موفق داشته باشند و دلیل این تصمیم نیزآن است که خدمات بانکداری الکترونیکی بهتر ارائه و درصد تراکنش‌های ناموفق کاهش‌یابد، ضمناً موضوع تغییر مدل دریافت هزینه از بانک‌ها بابت تراکنش ناموفق که در حال حاضر به صورت روزانه محاسبه می‌شود به شکلی که در ساعات اوج ترافیک هزینه بیشتری از بانک بابت تراکنش ناموفق دریافت شود، در حال بررسی است.

محمدبیگی افزود: دریافت هزینه تراکنش ناموفق از سال 1387 تاکنون موجب ارتقای کیفیت و پایداری سرویس‌های ارائه شده در بانک‌ها و تجهیز آنها به امکانات سخت افزاری و نرم‌افزاری بهتر و در نتیجه کاهش تراکنش‌های ناموفق شده است.

وی اضافه کرد: اصولا تراکنش ناموفق در حوزه پرداخت‌های الکترونیک امری اجتناب ناپذیر است و با توجه به پیچیدگی سامانه‌های پرداخت، از آن گریزی نیست اما مهم این است که بخشی از این تراکنش‌ها که منجر به مغایرت می‌شود و در نتیجه مشتری بدون دریافت خدمت برای مدتی امکان دسترسی به پول خود را نخواهد داشت، موجب نارضایتی مشتریان می‌شود.

بنابراین به منظور ارج نهادن به مشتریان و مهم بودن جنبه‌های اخلاقی در نظام بانکداری کشور بانک مرکزی با مصوبه شورای پول و اعتبار به مشتریانی که از انواع خدمات پرداخت الکترونیکی استفاده می‌کنند اما به دلیل ضعف در سامانه‌ها وجوه آنها تا مدت زمانی غیر قابل دسترسی است، مبالغی را پرداخت خواهد کرد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت افزود: پرداخت جبرانی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار صورت می‌گیرد و به نسبت مدت و مبلغ سپرده وجه التزام محاسبه می‌شود که رقم آن 34 درصد سالانه و به صورت روزشمار خواهد بود.

وی با بیان این که‌ هدف بانک مرکزی در گسترش بانکداری الکترونیکی همواره جلب رضایت مشتریان است و ایجاد صندوق پرداخت جبرانی به مشتریانی که با مغایرت مواجهند نیز در همین جهت است، افزود: دستورالعمل اجرایی آن بزودی تهیه و عملیاتی خواهد شد.

میز امداد شتاب درفضای مجازی راه اندازی شد

میز امداد شتاب درفضای اینترنت EmdadShetab.cbi.irباهدف خدمت رسانی به مشتریان بانک‌های عضو شبکه شتاب وتسهیل در فرایند پیگیری رفع مغایرت‌های این شبکه ایجاد شده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی؛پیش از این نیز مرکز دریافت درخواست‌های رفع مغایرت تلفنی به شماره 29911 در اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی راه اندازی شده بود.

هموطنان گرامی درصورت بروز هرگونه مغایرت در تراکنش‌های الکترونیک خود، علاوه بر مراجعه به بانک‌ها و تماس با شماره29911 از این پس نیز می‌توانند درفضای مجازی به نشانی اشاره شده مراجعه و برای تکمیل فرم رفع مغایرت اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها