نگاهی به هزینه‌های تبلیغاتی در آمریکا و چند کشور دیگر

مشت مشت دلار

شعارها و نمادهای تبلیغاتی، یکی از اصلی‌ترین محورهای فعالیت کمپین‌های انتخاباتی است. شعارها در کمترین زمان ممکن پیام نامزد را به شهروندان می‌رسانند و بسادگی در ابزارهای انتخاباتی جدید نظیر پیامک‌ها منتقل شده و گسترش می‌یابند. اصلی‌ترین تاثیر چنین رویکردی در تبلیغات، جذب آرای سرگردان درون‌گفتمانی است.
کد خبر: ۵۷۰۴۳۱
نبرد کلمات

کسانی که به هر یک از نامزدهای اصولگرا، اصلاح‌طلب یا مستقل گرایش دارند اما در میان آنها مرددند، ترجیح می‌دهند رای خود را در سبد کسی بریزند که از اقبال بیشتری برخوردار است و این یک محک شهودی مناسب است.

در این دوره نیز هر یک از نامزدها شعار یا نماد خاصی را برای تبلیغات خود برگزیده است و محورهای اصلی برنامه‌های تبلیغاتی خود را در چارچوب آن تبیین کرده است.

مقاومت رمز پیشرفت

جلیلی با طرح شعارهای «گفتمان امام و انقلاب» و «مقاومت، رمز پیشرفت و عدالت» پا به عرصه انتخابات گذاشته است.

وی در واکنش به شعار «نه سازش، نه تسلیم، یار جلیلی هستیم» که توسط هوادارانش سر داده شد؛ گفت: «شعار نه سازش نه تسلیم درست است هرچند این فقط یک شعار نیست، بلکه شعور و باور است و ما همه یار رهبری هستیم».

باید افزود او در یکی از سخنرانی‌های خود گفته عرصه ریاست جمهوری «عرصه شعار و وعده نیست».

بر همین مبنا رئیس ستاد دانشجویی وی نیز تاکید کرده که «جلیلی اعتقادی به طرح شعارهای چشمنواز و احساسی ندارد و به دنبال طرح موضوعی اساسی در نحوه مدیریت کشور است».

«حیات طیبه» نیز نام ستادهای مردمی حامی وی است که به عنوان ستاد اصلی جلیلی نیز فعالیت داشتند.

همچنین بر اساس آنچه در ایام تبلیغات دیده شد، می‌شد این‌طور برداشت کرد که نام سعید جلیلی با رنگ‌آمیزی پرچم ایران اصلی‌ترین نماد انتخاباتی اوست.

کلید تدبیر و امید

روحانی از جمله نامزدهایی است که در شعار و نماد تبلیغاتی دست پری نسبت به سایر نامزدها دارد. او شعار خود را «دولت تدبیر و امید» انتخاب کرده و در این باره می‌گوید: «دولت من دولت تدبیر و امید خواهد بود که به تدبیرش امید ساحلی است».

وی فعالیت‌های خود را مبتنی بر گفتمان «نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل با جهان» عنوان کرده است. «دولت راستگویان» از دیگر شعارهایی است که در این روزها از سوی وی و حامیانش شنیده می‌شود.

او «کلید» را به عنوان نماد تبلیغاتی خود برگزیده است و در برنامه‌های تلویزیونی، نشست‌های خبری و همایش‌های انتخاباتی به‌کرات از کلید استفاده کرده است.

در روز ثبت نام درباره رنگ انتخاباتیش گفت برخی حامیانش از رنگ بنفش استفاده می‌کنند. هر چند استفاده از نمادهای بنفش در میان حامیان روحانی رواج ندارد، با این حال زمینه خیلی از پوسترها و بنرهای تبلیغاتی وی، بنفش‌رنگ است.

معیشت و منزلت

عارف برای انتخابات پیش رو دو شعار برگزید که «معیشت، منزلت و عقلانیت» یکی از این شعارهاست. شعار دیگر وی«زندگی آبرومندانه و شرافتمندانه در سایه کشورداری خردمندانه» است. خود درباره این شعارها می‌گوید: «تحقق زندگی آبرومندانه در گرو کشورداری مبتنی بر عقلانیت است، خردبازی باید جای سیاست بازی را بگیرد. به همین خاطر معیشت، عقلانیت و منزلت را گفتمان دولت آینده می‌دانم».

او در کنار این شعار اصلی در وبسایت شخصی خود روزنوشت‌هایی دارد که عناوین آنها حکایت از اولویت‌های برنامه پیشنهادی‌اش برای آینده ایران و شعارهای احتمالی دیگر اوست. «ایران برای همه، همه برای ایران» با تاکید بر تمرکززدایی و توجه به شهرستان‌ها یکی دیگر از شعارهای انتخاباتی عارف است. از آن دست برنامه‌ها که عنوان آنها برجسته باشد به برنامه تبدیل مسکن مهر به مسکن ماندگار نیز می‌توان اشاره کرد. همچنین زمزمه‌هایی درباره انتخاب سفید به عنوان رنگ انتخاباتی عارف وجود داشت که رسما تائید نشد.

دولت متمم

ولایتی را می‌توان یکی از پرشعارترین نامزدهای حاضر در رقابت‌های انتخاباتی دانست. اگرچه پیش از انتخابات گفته می‌شد وی با شعار «طبیب سیاست» وارد عرصه خواهد شد، اما این امر نهایی نشد و به تائید نرسید.

شعار اساسی وی «دولت متمم» است. وی گفته در صورت برگزیده‌شدن «دولتی با ویژگی‌های متدین، تجربه‌دار، متخصص، معتدل و مشورت‌پذیر» خواهد داشت.

«متمّم» نیز مخففی از حروف نخست این واژه‌هاست. البته وی در یکی از نشست‌های انتخاباتی خود گفته به معنای لفظی شعار نیز توجه داشته و دولت او، دولتی «تمام‌کننده» خواهد بود. «عقلانیت و اعتدال» یکی دیگر از شعارهای ولایتی است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در یکی دیگر از نطق‎های خود گفته که مهم‌ترین شعارش، «اخلاق‌مداری و ثبات مدیریت کشور» است و انگیزه‌اش از شرکت در انتخابات، «ساختن ایرانی آباد و سربلند و تحقق سند چشم‌انداز بیست ساله کشور» بوده است.

پیش از آغاز مهلت قانونی تبلیغات نیز گفته می‌شد ستاد مرکزی او، شعار «فردا ساختنی است» را به عنوان شعار راهبردی‌اش برگزیده است.

همچنین ستاد مردمی هواداران ولایتی شعار «می‌شود با تو دل به دریا زد» را که مصراعی از یکی از سرودهای انتخاباتی رسانه ملی است برای خود برگزیده است.

این ستاد شال‌هایی سفیدرنگ با نقش عکس ولایتی، پرچم ایران و این شعر را نیز تولید کرده بود که بعضی‌ها همان را به عنوان نماد انتخاباتی ولایتی تلقی کردند.

دولت کارآمد

اصلی‌ترین شعار انتخاباتی محمدباقر قالیباف، همان نامی است که برای ستادش برگزیده: «ایران سربلند». در کنار این شعار اصلی، وی سه کلمه کلیدی «تغییر»، «زندگی»، «مردم»و ترکیب آنها یعنی «تغییرِ زندگی مردم» را نیز به عنوان شعار فرعی انتخاب کرده است. در کنار اینها روی پوسترهای هواداران قالیباف شعار «جهاد ادامه دارد» نیز دیده می‌شود.

یکی دیگر از شعارهای غیررسمی وی «پیاده آمده بودم، پیاده خواهم رفت»، نام یکی از کتاب‌ها و اشعار معروف محمدکاظم کاظمی، شاعر نامی افغان است. نام کمپین هواداران مردمی وی «مرد عمل» است. نماد ستاد قالیباف، سروی است که رنگ پرچم ایران را دارد.

وی «اطاعت از رهبری و کارآمدی» را به عنوان محور اصلی گفتمان خود قرار داده و در ذیل آن محورهای «پیشرفت و عدالت اجتماعی»، «حاکمیت قانون و حفظ ارزش‌ها»، «شایسته‌سالاری و مدیریت علمی» و «صداقت، شفافیت و پاسخگویی» دیده می‌شود.

سلام بر زندگی

محسن رضایی در روزهای پایانی سال گذشته «پیروزی صداقت بر ثروت و قدرت» را شعار انتخاباتی خود عنوان کرده و گفته بود: «در انتخابات تا آنجا که ممکن است با حداقل‌ها پیش می‌رویم تا ثابت کنم بااخلاق می‌توان رای آورد. متاسفانه ثروت و قدرت جایگزین اخلاق شده است و باید جلوی آن را گرفت.»

با آغاز سال جدید محسن رضایی شعار خود را به «سلام بر زندگی» تغییر داد. او درباره شعار انتخاباتی خود گفت: من یک شعار ساده دارم سلام بر زندگی و این یعنی سلام بر اشتغال، آرامش و آنچه یک زندگی آرام را برای جوانان شکل می‌دهد.» «اشتغال، اخلاق و آرامش در جامعه» از دیگر محورهای تبلیغاتی محسن رضایی بوده است.

رضایی تاکید فروانی بر «معیشت» و «بهبود زندگی مردم» دارد. همچنین برخی از هواداران محسن رضایی آبی‌فیروزه‌ای را به عنوان رنگ تبلیغاتی خود برگزیدند و در نخستین همایش انتخاباتی رضایی، شالی به این رنگ بر گردن او انداخته شده بود. با این حال بعدا ستاد رضایی اعلام کرد که آنها رنگ انتخاباتی ندارند، گرچه استفاده از دستبندها و شال‌های آبی‌رنگ ادامه یافته است.

دولت ضد تورم

غرضی در روز ثبت نام، «تشکیل دولت ضدتورم» را محور فعالیت‌های انتخاباتی خود عنوان کرد و در تبیین چرایی این انتخاب گفت: «تورم در سال‌های اخیر به علت فشارهای آمریکا مردم را اذیت کرده است و من درد اصلی جامعه را تورم می‌دانم و یک دولت ضدتورم تشکیل می‌دهم، لذا با شعار ضد تورم وارد انتخابات شده‌ام.»

او علاوه بر این شعار «یک به اضافه 55 میلیون» را نیز انتخاب کرده و گفته بود: «این عدد همان ۵۵ میلیون نفری است که واجد حق رای هستند.» البته بعدا وزیر کشور واجدین شرایط را 50 میلیون نفر اعلام کرد.

غرضی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خود دو شعار دیگر نیز طرح کرد: «من دو شعار دارم، توسعه جمهوریت که مردم خود تصمیم بگیرند و توسعه اسلامی به این معنی که هیچ دولتی در کشور نتواند دست در جیب فقرا بکند». کارگردان دومین مستند انتخاباتی غرضی «به عمل کار برآید» را عنوان این مستند و شعار تبلیغاتی دیگر غرضی عنوان کرده است.

محمد منصوری بروجنی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها