بنا به گفته مقامات ترکیه تاکنون بیش از 1000 نفر در ناآرامی‌های این کشور دستگیر شده‌اند

ادامه ناآرامی‌ها در ترکیه

گرچه میدان تقسیم استانبول شنبه شب آرام بود و مقامات ترکیه تصور می‌کردند اعتراضات مردم این کشور پایان یافته است، اما صبح دیروز برخی از مناطق و شهرهای این کشور بار دیگر شاهد اعتراض‌های مردمی بود تا به این ترتیب بی‌‌سابقه‌ترین اعتراضات ترک‌ها طی چند سال گذشته وارد سومین روز خود شود. به دنبال ادامه این تظاهرات در شهرهای مختلف ترکیه، مردم دیگر کشورها نیز به نشانه حمایت از آنها تظاهرات برگزار کردند. این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل رفتار نیروهای پلیس ترکیه با معترضان را محکوم کرده است.
کد خبر: ۵۶۸۱۸۵

به گزارش ایلنا، منطقه تونالی در آنکارا اولین منطقه‌ای بود که روز گذشته شاهد درگیری معترضان با نیروهای پلیس بود. بنا به گفته شاهدان، در این درگیری، پلیس برای متفرق کردن معترضان که در نزدیکی ساختمان نخست‌وزیری آتش‌ روشن کرده بودند، از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل استفاده کرد؛ معترضان نیز به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند.

در شهر استانبول و میدان تقسیم نیز که مهد اعتراض‌های سه روز اخیر در ترکیه است، تظاهرکنندگان در میان لاشه‌های خودروهای سوخته آتش راه انداخته و این منطقه شاهد عملیات جنگ و گریز میان آنها و نیروهای پلیس بود. پلیس ضدشورش در میدان تقسیم برای متفرق کردن معترضان بشدت به سمت آنها گاز اشک‌آور شلیک کرد. این در حالی است که پلیس شنبه شب زره‌پوش‌های خود را از میدان تقسیم خارج کرد و این میدان تا حدودی آرام بود.

بیش از 1000 بازداشتی

علت اصلی اعتراض این مردم، طرح دولت ترکیه برای قطع درختان پارک قزی در مرکز استانبول و ایجاد یک مرکز فرهنگی و تجاری به جای آن است. به گزارش الجزیره، اگرچه در ابتدا بیشتر معترضان را مدافعان محیط زیست تشکیل می‌دادند، اما با بیشتر شدن دامنه اعتراض‌ها، مخالفان دولت نیز به جمع آنها پیوستند. نیروهای پلیس نیز برای مقابله با خیل عظیم معترضان به خشونت و زور متوسل شدند که تاکنون خسارت‌های فراوانی را به همراه داشته است.

بنا به گفته معمر گولر، وزیر کشور ترکیه روز شنبه ۹۳۹ نفر در استانبول و ۹۰ نفر دیگر نیز در دیگر شهرهای ترکیه بازداشت شدند. امدادرسانان نیز گفتند بیش از هزار نفر در استانبول و صد‌ها نفر دیگر در آنکارا در درگیری‌های سه روز اخیر زخمی شدند. این درگیری‌ها که ابتدا در استانبول شکل گرفت، اکنون به دیگر شهرهای ترکیه، از جمله ازمیر، آنتالیا و قونیه نیز رسیده است. از شهر مرسین در جنوب ترکیه نیز خبر رسید تظاهرکنندگان شنبه شب مرسین را تبدیل به میدان جنگ کردند.

از سوی دیگر، مقام‌های ترکیه نسبت به این اعتراض‌ها واکنش‌های مختلفی داشته‌اند. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، اولین مقامی بود که نسبت به این اعتراض‌ها واکنش نشان داد. وی عصر شنبه ضمن ساختکی خواندن اعتراض‌ها، اظهار کرد: برای تظاهر‌کنندگان، حفظ محیط زیست اهمیتی ندارد و طرح‌های توسعه میدان تقسیم در شهر استانبول با وجود تمامی این اعتراض‌ها ادامه خواهد یافت.

وی اعلام کرد، پلیس در استفاده از زور نسبت به معترضان دچار اشتباه شده است. عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه نیز درگیری‌ها در میدان تقسیم استانبول را نگران‌کننده توصیف کرد.

ملیح گوکچک، شهردار آنکارا که بیش از ۱۶ سال است شهردار این شهر است، در واکنشی تند خطاب به معترضان گفت: ما، شما را در یک قاشق آب غرق می‌کنیم، ولی دولت در پی دموکراسی است، معترضان بدانند ما کشور را به آنانی واگذار نمی‌کنیم که خواستار کودتا هستند.

ملیح گوکچک که گفته می‌شود از اعضای متنفذ حزب حاکم «عدالت و توسعه» است به دلیل مواضع تند خود علیه مخالفان دولت ترکیه در تیررس حملات آنان قرار دارد.

مخالفت‌های بین‌المللی

نوع برخورد نیروهای پلیس ترکیه با معترضان باعث شد مردم شهرهای مختلف دنیا به نشانه همبستگی با آنها، در خیابان‌ها تظاهرات برگزار کنند. به گزارش فارس، صدها نفر از مردم آمریکا از جمله فعالان عضو جنبش ضدسرمایه‌داری «تسخیر وال‌استریت»، با هدف اعلام پشتیبانی خود از راهپیمایی‌های ضددولتی در شهر استانبول ترکیه، در نیویورک سیتی تظاهرات کردند.این معترضان روز شنبه در پارک زاکوتی که زادگاه شکل‌گیری جنبش تسخیر وال‌استریت در منهتن بود، جمع شدند و مسافتی تقریبا پنج کیلومتری را به سمت کنسولگری ترکیه راهپیمایی کردند. گفته می‌شود تظاهرات مشابهی در بلژیک، انگلیس، قبرس و نروژ نیز برگزار شد.

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، این خشونت‌ها را محکوم و اعلام کرد مقامات ترکیه باید هر چه سریع‌تر جلوی ادامه درگیری‌ها و خشونت‌ها را بگیرند و به تظاهر‌کنندگان اجازه دهند تا به حقوق اساسی خود دست یابند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها