دولت، محصول چایکاران را 75 درصد گران‌تر می‌خرد

براساس سیاست‌های جدید دولت، قیمت تضمینی برگ سبز چای نسبت به سال گذشته 75 درصد افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۵۶۶۹۱۷

به گفته سیاستگذاران، این سیاست جدید تحول بزرگی در صنعت چای ایجاد می‌کند و منافع کارخانه‌داران و چایکاران را توام تامین خواهد کرد.

کیهان هاشم‌نیا، استاندار گیلان در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این که تاکنون سیاستگذاری مناسبی درخصوص چای نداشتیم، تصریح کرد: خوشبختانه سیاست‌های جدید تدوین و به مسئولان ذی‌ربط ارائه شده که کمتر از 48 ساعت دیگر ابلاغ می‌شود.

وی سیاست‌های جدید را بسیار موثر و کارآمد دانست و تاکید کرد: با ابلاغ این سیاست‌ها متوجه تغییر افکار چایکاران و کارخانه‌داران خواهید شد چراکه براساس این سیاست‌ها قیمت تضمینی خرید برگ سبز چای نسبت به سال گذشته 75 درصد افزایش یافته است، در حالی که هیچ کالایی آن قدر افزایش ندارد.

ضمن این که پیش از این در تولید داخل فقط منافع کارخانه‌دار دیده شده بود، اما در سیاست جدید منافع چایکاران و کارخانه‌داران در کنار هم دیده شده است به نحوی که هم برای کشاورز و هم برای کارخانه‌دار تولید صرف می کند.

هاشم‌نیا با بیان این که امسال حتی یک گرم چای کارخانه‌داران روی زمین نمانده است، اظهار کرد: یکی از کارخانه‌داران اعلام کرد که چای در کارخانه من روی زمین مانده و نتوانسته‌ام بفروشم. ماموری را در قالب خریدار فرستادم، اما این کارخانه‌دار گفت نمی‌فروشم بعد متوجه شدیم که چای را نگه داشته تا گران‌تر بفروشد، بنابراین امسال با سیاست‌های جدید حتی یک گرم چای تولید بهاره روی زمین نمانده است همه یا فروخته‌اند یا به دلایل خاص اقتصادی مدنظر خودشان نگه داشته‌اند تا در فرصت دیگری بفروشند.

وی درباره چگونگی این تصمیم گفت: براساس سیاست قبلی هر کارخانه‌داری که یک کیلو چای داخلی خریداری می‌کرد می‌توانست یک کیلو چای یارانه‌ای با 4 درصد تعرفه وارد کند در سیاست جدید هر کارخانه‌داری که برگ سبز چای را به صورت آزاد و بالاتر از قیمت تضمینی اعلام شده خریداری کند می‌تواند 3 کیلو چای خارجی وارد کند، مثلا اگر پایه خرید برگ سبز چای کیلویی 1200 باشد افرادی که می‌خواهند واردات داشته باشند باید برگ سبز چای را بالاتر از این مبلغ از چایکاران خریداری کنند به همین دلیل هم‌اکنون رقابت خوبی ایجاد شده و گران‌تر می‌خرند.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: کل تولید چای داخلی سال گذشته 23 هزار تن بود و این در حالی است که مصرف داخل 110 هزار تن است یعنی باید قریب به 90 هزار تن چای وارد شود حال چرا باید اجازه دهیم واردکننده مستقل وارد و تولیدکننده مستقل تولید کند، به همین دلیل در سیاست جدید قرار شد کسی بتواند چای وارد کند که چای داخلی را هم خریده باشد یعنی اگر چای داخل را به قیمت آزاد و مناسب بخرد می‌تواند به ازای هر کیلو چای داخل 3 کیلو هم واردات داشته باشد، بنابراین سیاست جدید اگر ابلاغ شود تحول بسیار بزرگی در صنعت چای ایجاد می‌کند به نحوی که تولید چای داخل هم برای کارخانه‌دار و هم چایکار به صرفه خواهد بود.

هاشم‌نیا با بیان این که در گذشته قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای بیشتر از 25 درصد افزایش نمی‌یافت، تاکید کرد: در صورتی که براساس سیاست جدید پذیرفته‌اند که آن را 75 درصد افزایش دهند.

وی اظهار کرد: در سفر اخیر هیات دولت برای اولین بار توانستیم 60 میلیارد تومان به این منظور تخصیص بگیریم در حالی که پیش از این پول چایکاران از محل ردیف‌های متمرکز تخصیص می‌یافت، اما هم‌اکنون این رقم تعیین شده و من تقاضا کرده‌ام که این تخصیص بموقع انجام شود تا ان‌شاءالله بدهی نداشته باشیم. ضمن این که همیشه این وقت سال کارخانه‌دار پول کشاورز را پرداخت نمی‌کرد ولی خوشبختانه هم‌اکنون کارخانه‌داران 1.5 میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کرده‌اند که تحقق این امر بسیار مطلوب است، سال‌های گذشته این وقت سال نمی‌توانستیم پرداخت داشته باشیم، اما هم‌اکنون حدود 5/2 میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم همین حرکت را ادامه می‌دهیم و با تخصیص این 60 میلیارد تومان دیگر مشکلات سال‌های قبل را نخواهیم داشت، با این روند سال آینده پرداخت‌ها بیش از یکی دو هفته طول نمی‌کشد و گواهی استاندارد برای چای سنواتی گیلان صادر نمی‌شود.

استاندارد اجباری

یک کارشناس مسئول اداره کل استاندارد گیلان نیز گفت: تیر امسال چای سبز مشمول استاندارد اجباری می‌شود.

علیرضا نیک‌کار، کارشناس مسئول اداره کل استاندارد گیلان در حاشیه گردهمایی کارخانه‌داران چای لاهیجان گفت: مواضع استاندارد در این زمینه مشخص است و سلیقه‌ای نیست.

وی افزود: طبق مقررات عمومی کشور و سازمان استاندارد، از اول فروردین سال 91 چای سیاه مشمول استاندارد اجباری شده است. بر این اساس کارخانه‌داران در زمینه تولید، تمرکز، فروش و توزیع چای باید برای اخذ پروانه به سازمان استاندارد مراجعه کنند که اکنون تعدادی اقدام به این کار کردند و برخی نیز در شرف اخذ پروانه هستند.

وی با بیان این که تعداد کمی از تولیدکنندگان چای پروانه استاندارد دارند، گفت: طبق مصوبه قانونی استاندارد هر چای که سه سال از تولید آن گذشته باشد دیگر قابلیت مصرف انسانی ندارد، اما می‌تواند به مصارف صنعتی برسد.

نیک‌کار با اشاره به این که مصارف صنعتی چای تنها تبدیل آن به کمپوست نیست، گفت: تکلیف چای سنواتی این است که به مصرف انسانی نرسد. طبق مصوبه دولت چای سنواتی سال‌های 72 تا 79، 80 تا 82، 85 تا 86، 87 تا 89 باید به کمپوست تبدیل شود.

این کارشناس مسئول، عرضه چای 87 و 89 را غیرقابل شرب دانست و گفت: اکنون که از تاریخ مصوبه هیات دولت چند سال می‌گذرد، چای سال‌های 87 و 89 جزو چای سنواتی محسوب شده و غیرقابل مصرف انسانی است.

وی با تصریح بر این که برای جلوگیری از توزیع چای سنواتی به واحدهای عرضه این چای مراجعه کردیم، اظهار کرد: طبق قانون تاکنون دو واحد انبار توزیع چای سنواتی در گیلان پلمب شده است.

وی افزود: زمانی که پرونده چای سنواتی انبارها در اختیار مراجع قضایی قرار گیرد از حیطه اختیار ما خارج می‌شود و تصمیم‌ گیرنده دستگاه قضایی است که باید تکلیف چای سنواتی انبار شده را مشخص کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها