همزمان با شب میلاد امیرالمومنین (ع) برگزار شد:

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه پروانه های ایثار

مراسم اختتامیه اولین جشنواره فیلم کوتاه پروانه‌های ایثار در محل باغ موزه قصر تهران برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۵۶۸۰
مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه پروانه های ایثار

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی بسیج صداوسیما، در این مراسم که در شب میلاد حضرت امیرالمومنین علی(ع) و سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد، علی اصغر جعفری مشاور رئیس سازمان و رئیس مرکز بسیج سازمان صداوسیما، سردار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار غلامی معاون بازرسی سازمان بسیج مستضعفین، محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی و عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان تلویزیون و سینما حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، علی‌اصغر جعفری رئیس مرکز بسیج سازمان صدا و سیما ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت علی (ع)، گفت: در طول انقلاب اسلامی تا به امروز برای تحقق ارزش‌های انقلاب اسلامی مردان و زنان بزرگی را تقدیم کردیم و آسمان این سرزمین از نور آنها سربلند است. ما برای این سرزمین بیش از هفت هزار زن شهید هدیه کردیم.

وی افزود: هر چند با تاخیر اما وظیفه‌مند بودیم که در این جهت گام‌های بلندی برداریم. به دستور سردار نقدی جشنواره پروانه‌های ایثار برگزار شد. ما در بخش‌های مختلف هنری، دیداری، شنیداری در حد بضاعت و توان قدردان حماسه‌های ملت ایران بودیم.

جعفری اضافه کرد: واقعیت این است که هر چقدر ما تلاش می‌کنیم تمام زحمات ما ذره‌ای است در مقابل این دریای بیکران. آنچه اتفاق افتاده است ادای دین به همسران،‌ خواهران و شهدای زن است که برای اسلام و مسلمین فداکاری کردند. امشب در این مجلس بیش از 15 خانواده شهید حضور دارند که بر دستان تک تک آنها بوسه می‌زنیم.

رئیس مرکز بسیج رسانه ملی با اشاره به سخنان رهبری، اظهارداشت: امروز دشمنان ما از اندیشه‌های ما برای تحقق اهداف خودشان استفاده می‌کنند و علت آن این است که متاسفانه ما از هنرمندان خودمان بهره‌ مناسب نگرفتیم که امیدواریم این نقص هم برطرف شود.

بنابر این گزارش، در ادامه این مراسم مهدی مدرس خواننده پاپ کشورمان با اجرای قطعه پرواز به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر شادی را به مهمانان حاضر در این برنامه هدیه کرد.

همچنین در ادامه عشرت شایق دبیر اولین جشنواره فیلم کوتاه پروانه‌های ایثار ضمن تبریک ایام ولادت حضرت علی (ع) به ارائه گزارش در خصوص برگزاری جشنواره پروانه‌های ایثار پرداخت و گفت: جشنواره‌ از دی ماه 91 برگزار شده و مهم‌تر اینکه این جشنواره 149 اثر، فیلم و 23 اثر نماآهنگ را در بر گرفت که داوران تمام این آثار را به دقت دیدند و بررسی کردند و طبیعتا در پایان این مراسم منتخبین تشویق خواهند شد. شاید بتوانیم با این حرکت در مسیر جایگاه زن مسلمان قدم نهیم.

وی افزود: فیلمسازان این جشنواره فارغ از پرده سیاه سینما به زنان حماسه‌ساز کشورمان پرداختند.

شایق در ادامه به برگزاری جشنواره پروانه‌های ایثار اشاره کرد و گفت: چنین جشنواره‌ای با این فضا در کشور ما کمتر اتفاق افتاده است و چنین شبی دیگر رقم نخواهد خورد. محلی که شکنجه‌گاه طاغوت ملعون بوده و الان به میعادگاه خانواده شهدا و شیرزنان حماسه‌ساز تبدیل شده است.

وی افزود: امروز زنان ما پیشقراول مردانشان هستند تا با استکبار جهانی و جهان غرب مبارزه کنند.

براساس این گزارش، در ادامه این مراسم پوران درخشنده کارگران سینما و عضو هیات داوران اولین جشنواره فیلم کوتاه پروانه‌های ایثار طی سخنانی اظهار داشت: خیلی خوشحالم که امشب جشنواره‌ای برگزار شد که باعث شد ما متوجه شویم که در طول دفاع مقدس بیش از هفت هزار زن شهید داشتیم.

درخشنده افزود: امیدوار هستم با این بضاعتی که حماسه‌سازان ما دارند، بتوانیم با برنامه‌سازی مناسب برای آنها کاری انجام دهیم و امکانات برای ساخت پروژه‌های فاخرتر را در جشنواره‌های بعدی داشته باشیم.



ایرج نوذری بازیگر سینما و تلویزیون و عضو هیات داوران فیلم کوتاه پروانه‌های ایثار در ادامه این مراسم عنوان کرد: قضاوت بسیار کار مشکلی است. بخصوص برای کار هنری زیرا تمامی آثار راه یافته به این جشنواره آثار پرزحمتی هستند.

نوذری افزود: انجام داوری این جشنواره بسیار سخت بود. به این علت که باید به اصطلاح مو را از ماست بیرون کشید.وقتی از فیلم کوتاه صحبت می‌کنیم این است که شما باید در کوتاه‌ترین زمان هنرتان را نشان دهید. تمامی فیلم‌هایی که من در این جشنواره دیدم فیلم‌هایی بودند که در یک دقیقه همه چیز را به من شناساندند.

در ادامه این مراسم علیرضا شهاب خواننده کشورمان به اجرای قطعه‌ای در وصف شهدای دفاع مقدس پرداخت.

همچنین در ادامه عبدالرضا اکبری بازیگر سینما و تلویزیون و عضو هیات داوران اولین جشنواره فیلم کوتاه پروانه‌های ایثار بیانیه این هیات داوران را قرائت کرد.

متن کامل بیانیه هیات داوران به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا علی گفتیم عشق آغاز شد، بغض چندین ساله ما باز شد، یا علی گفتیم و دریا خنده کرد، عشق ما را باز هم شرمنده کرد، یا علی گفتیم و گل‌ها وا شدند، عشق آمد قطره‌ها دریا شدند، یا علی گفتیم و طوفانی شدیم، مست از آن دستی که میدانی شدیم.

25 سال از دفاع مقدس گذشت و اینک به برکت میلاد مولا و مقتدایمان امیرالمومنین علی(ع) شاهد برگزاری اولین دوره از اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه پروانه‌های ایثار هستیم.

اهدای هفت هزار زن شهیده و حماسه‌ساز دفاع مقدس، صدها بانوی جانباز و سرافراز، مادران پرافتخار و همسران فداکار شهدای عزیز، همسران صبور جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس، سوژه‌هایی نیستند که به راحتی در قاب تصویر جای گیرند.

نمایش ایثار پروانه‌ها در صفحه تاریخ این مرز و بوم از تشیع راستین چنان نقش بسته است که نسل به نسل باید از این ذخیره معنوی به فراخوار زمان توشه بردارند.

فیلم‌های این دوره متناسب با محورهای اعلام شده در دو بخش آثار کوتاه داستانی و مستند حاوی نقش تربیتی مادران، ‌همسران شهدا، جانبازان و آزادگان در ایستادگی، مقاومت و پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود و این حاصل دسترنج جوانان عزیزی بود که حتی برخی از آنان دوران دفاع مقدس را درک نکرده و ندیده‌اند.

هر بیننده‌ای به طور نمونه «حنانه»، «یلدای نرگس»، «امیلیا»، «در کویر»، «گیسوی آشفته زمین»، «شاید دور شاید نزدیک»، «خانه دوازدهم» را ببینند به این باور خواهد رسید.

برخی آثار نیز علیرغم تلاش سازندگان برای دین و اهداف و محورهای جشنواره از انتظار کمی فاصله داشتند اما این شروعی است که در جشنواره‌های بعد به بار خواهند نشست.

هیات داوران اولین جشنواره پروانه‌های ایثار قدردان زحمات برگزار کننده این جشنواره بوده و انتظار دارند متولیان امر فرهنگ و فیلمسازی در کشور همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای مسئول در این زمینه برای وسعت دادن و هر چه باشکوه‌تر برگزار کردن جشنواره‌های بعدی قدم در میدان گذاشته و در رسالت فرهنگی و دینی خود و تقدیس پروانه‌های ایثار عمل نمایند.

برگزاری این جشنواره در سطوح عامتری از هنرمندان و فیلمسازان زمینه‌ساز رشد کیفی و کمی آثار و نشر فرهنگ دفاع مقدس و قدردانی از زنان و مردانی خواهد شد که پروانه وجود ذی قیمت خود را تقدیم اسلام عزیز کردند.

همچنین در ادامه این مراسم سردار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنانی با اشاره به سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر گفت: در آستانه پیروزی بزرگی هستیم. پیروزی در خرمشهر و اینکه در هشت سال جنگ چه گذشت. باید گفت ما چه می‌دانیم خرمشهر قهرمان چیست. چه خواستند دیگران و چه کرد جامعه بزرگ ما و ملت ما.

جزایری افزود: دفاع مقدس آنگاه که دفاع در چارچوب احکام اسلام شکل می‌گیرد دفاع مقدس نامیده می‌شود. جنگی بر کشور ما تحمیل شد. ملت به پا خاست و مقابله کرد و این دفاع در چارچوب آموزه‌های اسلامی قرار گرفت.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه خاطرنشان کرد: 8 سال دفاع مقدس تبدیل به دری گرانبها شد که قطعاتی از آن هم اکنون در اختیار ماست. صدها قطعه از آن گنجینه هنوز باقی است.

سردار جزایری در ادامه عنوان کرد: آنگاه که دشمن به ما حمله کرد امیدوار بود که تهران وادار به تمکین خواهد شد. زمانی که در خرمشهر قهرمان ماشین جنگی دشمن به گل نشست، دشمن مخمصه خود ساخته را ترک کرد که دفاع مقدس در این جا جواب داد. لیکن تهاجمات دشمن به طرف دیگری ادامه یافت.

جزایری اظهار داشت: اگر تا دیروز هجوم دشمن بر بستان و سوسنگرد بود این بار هجوم بر مرزهای باورها، افکار، رفتار و اراده‌ها است. هجوم بر روح و جان مسلمانان ایرانی غیرتمند وارد شده است.

وی افزود: دفاع هشت ساله اینک نیز ادامه دارد تا آنجا ادامه دارد که دشمن، دفاع مقدس را در برابر خود احساس کند. اگرچه جنگ سرد تمام شده است اما هم اینک در جنگ افکار قرار داریم.

براساس این گزارش، در ادامه این مراسم از 15 خانواده‌ شهدای دفاع مقدس که در این مراسم حضور داشتند تقدیر شد.

همچنین غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ کشورمان به اجرای قطعات موسیقی پرداخت.

در پایان این مراسم از فیلمسازان برتر اولین جشنواره فیلم کوتاه پروانه‌های ایثار تقدیر به عمل آمد که اسامی آنها در ادامه می‌آید:

آثار کوتاه داستانی:

بهترین فیلم کوتاه برگزیده: «حنانه» اثر داریوش غزوانی
بهترین فیلمنامه: «ملا زهرا» اثر محمدرضا زارع‌زاده
بهترین کارگردان: «یلدای نرگس» اثر حسن کمالیان
بهترین تهیه کننده: فیلم «حنانه» اثر روح‌الله سهرابی
بهترین تصویربردار: فیلم «حنانه» اثر روزبه رایکا
بهترین صدابردار: «انتظار» اثر علی ذوالفقاری
بهترین تدوین: «سکوت برکه‌ها» اثر آرش رصافی
 
فیلم‌های مستند:

بهترین فیلم مستند برگزیده: «شاید دور شاید نزدیک» اثر داود رحمانی
بهترین پژوهش: «امیلیا» اثر ایرج نوروزی
بهترین تهیه کننده: «خانه دوازدهم» اثر حمید نظری آستانه
بهترین تدوین: «گیسوی آشفته زن» اثر جمشید مجددی
بهترین گوینده: «یک روز زن» رویا تیموریان
بهترین فیلمنامه: «امیلیا» روح‌الله اکبری و صلاح آزو
بهترین ایده: «بوی نان روستا» بهروز خندانده.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها