در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
این معدن سنگ آهن تا سال 1319 یعنی زمان کشف آن، در قامت یک تپه نه چندان کوتاه در بیابان خودنمایی میکرده و از سال 78 یعنی زمان شروع تجاری تولید کنسانتره با سه خط تا امروز که با پنج خط فعالیت میکند، با تقدیم 126 میلیون تن از ذخایر درونی خود به اقتصاد کشور، تبدیل به درهای عمیق شده و همچنان به همت 2875 کارگر عمیقتر هم میشود.
بر اساس برآوردهای انجام شده، میزان ذخیره این معدن 400 میلیون تن بوده که از این رقم 320 میلیون تن قابل استخراج بوده که اکنون 180میلیون تن باقی مانده که با رشد برداشت پیشبینی میشود قلب چادرملو فقط تا 11 سال دیگر بتپد.
به این ترتیب میتوان تصور کرد معدنی که میلیاردها تومان سرمایهگذاری برای تجهیز کارگاهها و مجتمعهای صنعتی و مسکونی اطراف آن انجام شده، باید کرکرهها را پایین کشیده و دوباره به تماشای سکوت شبانهروزی بیابان بنشیند یا به قول یکی از مدیران میتواند در صورت تحقق رویای انتقال آب خزر به کویر مرکزی، تبدیل به دریاچهای تفریحی شود؟ خیر! ... چادرملو، همچنان سخاوتمند خواهد ماند.
سخاوتمندی که فقط مختص کویر یزد نیست و اساسا خصلت خاک این سرزمین بوده که به مردمانش نیز منتقل شده است.
آنگونه که مسئولان میگویند یک بلوک غنی دیگر سنگ آهن در اطراف چادرملو شناسایی شده است که در صورت اتمام ذخایر این معدن، امکان بهرهبرداری از همسایه نه چندان دور آن وجود خواهد داشت؛ اما با وجود اینکه مدیران چادرملو از سال 1384 برای واگذاری این محدوده جدید معدنی به ایمیدرو (سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران) درخواست دادهاند، تاکنون این واگذاری قطعی نشده است.
آنطور که گفته میشود مسائلی در حوزه زیست محیطی و حیات وحش منطقه وجود دارد که باعث شده واگذاری این محدوده معدنی به چادرملو با تاخیر مواجه شود.
در منطقه صنعتی و معدنی چادرملو که قدم میزنی نگاه به کارگاههای سراسر فعالیت و کار شاید تحریمها را که مانع از ورود هرگونه ماشینآلات صنعتی به کشور میکنند در پیش چشم هر بینندهای کوچک نشان دهد.
گرچه این معدن اساس کار خود را بر تأمین مواد اولیه برای صنایع داخلی قرار داده، اما بخشی از درآمد خود را نیز از محل صادرات کسب میکند، اما این درآمد جنبه کالایی دارد؛ به این ترتیب که به جای ارز حاصل از صادرات سنگ آهن و کنسانتره آن، قطعات یدکی و ماشینآلات مورد نیاز مجتمع چادرملو وارد میشود.
مدیر مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو با اشاره به این شیوه میگوید: تاکنون و با وجود تحریمها، با توقف خط تولید به دلیل کمبود قطعات یدکی مواجه نشدهایم و همیشه مازاد قطعات در مجموعه پیشبینی شده است.
محمد رضایی - گروه اقتصاد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد