در گفت وگو با جام جم آنلاین مطرح شد

ضرورت توجه به منافع ملی در مناظره‌های کاندیداها

نمایندگان مجلس معتقدند که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره های تلویزیونی علاوه بر توجه به قانون باید منافع ملی را مد نظر داشته باشند.همچنین مجریان این مناظره ها باید از زبده ترین و ماهرترین افراد باشند.
کد خبر: ۵۶۵۰۶۳
ضرورت توجه به منافع ملی در مناظره‌های کاندیداها

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، وزارت کشور روز گذشته اسامی هشت کاندیدا را به عنوان نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

تبلیغات این نامزدها از امروز آغاز شد و تا روز 22 خرداد ادامه خواهد داشت.

علاوه بر تبلیغاتی که کاندیداها در انتخابات دارند رسانه ملی هم برنامه های متنوعی از جمله مناظره بین این کاندیداها را در نظر گرفته است.

خبرنگار جام جم آنلاین امروز در راهروهای مجلس از نمایندگان درخصوص منطق مناظره، رفتار درست مناظره کنندگان، ویژگی های یک مناظره خوب و همچنین نحوه کنترل برنامه مناظره با نمایندگان گفت وگو کرده است.

عدم ورود به حریم خصوصی افراد

نماینده تهران در مجلس که سال ها سابقه کار در رسانه ملی را دارد معتقد است مجریان یک مناظره نقش بسیار مهمی در برگزاری درست مناظره دارند و باید زبده ترین و ماهرترین افراد جهت انجام مناظره انتخاب شوند.

بیژن نوباوه تأکید کرد: اگر مجریان مناظره از افرادی باشند که بر اوضاع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه مسلط باشند می‌توانند خطاهای صورت گرفته از سوی مناظره کنندگان را تذکر دهند و مناظره را در چارچوب درست هدایت کنند.

وی افزود: کاندیداها باید در برنامه مناظره خود را اثبات کنند نه اینکه به نفی دیگران بپردازند و اگر کسی برای اثبات خود به نفی دیگران بپردازد و منافع ملی را زیر پا بگذارد فردی ضعیف است و چنین فردی توانایی اداره کشور را ندارد.

خبرنگار سابق رسانه ملی گفت: آنچه در گذشته نسبت به برنامه مناظره کاندیداها اعتراض شد، اعتراض به اصل مناظره نبود بلکه اعتراض به ورود کاندیداها به حریم های خصوصی یکدیگر بود.

نوباوه با بیان اینکه مناظره به معنای باز کردن وجوه مختلف منافع ملی است، اظهارداشت:در مناظره مشخص می شود که چه کسی می تواند این منافع ملی را هدایت و از آن حمایت کند.

وی گفت: در سال ها و دهه های اخیر مناظره یکی از روش های مرسوم برای ایجاد شور و شوق انتخاباتی در کشورها است و در کشورهایی که مناظره ها بین کاندیداهای مختلف انجام می شود به سمت وحدت رویه پیش می روند.

ارائه برنامه های مناظره ها در راستای ایجا شغل، رفع بیکاری و مبارزه با تورم

عضو هیأت رئیسه مجلس معتقد است یک مناظره خوب مناظره‌ای است که اخلاق اسلامی و تقوای الهی در آن رعایت شده و از ایجاد یأس و ناامیدی در کشور به دور باشد.

جواد جهانگیرزاده با بیان اینکه یک مناظره سالم، مناظره‌ای است که منجر به ایجاد شور و شوق انتخاباتی در کشور شود، گفت: مردم از حرف های تکراری و حرف های تو خالی خسته شده‌اند و برای رأی دادن خواستار ارائه برنامه های کارشناسی شده هستند.

وی افزود: ایجاد اشتغال، بهبود فضای کسب و کار، مبارزه با تورم و رفع بیکاری از جمله برنامه های یک کاندیدا باید باشد که در مناظره ها به تبیین آنها پرداخته شود.

جهانگیرزاده اضافه کرد: مردم آنچه در مناظره های انتخابات سال 88 رخ داده ناراحت هستند و همچنین از نحوه تبلیغات و فتنه آن سال گلایه دارند بنابراین مناظره‌ها باید طوری برگزار شود تا آن قضایا تکرار نشود.

نماینده ارومیه حفظ قوام و امنیت ملی را یکی از ویژگی های یک مناظره سالم دانست و گفت: حفظ امنیت ملی، یک ضرورت مسلم است و نباید در مناظره‌ها طوری عمل کرد که مبناها و چارچوب ها به هم بریزد.

وی افزود: مجریان مناظره نیز باید کاملاً بر رفتار و گفتار مناظره کنندگان مسلط بوده و صرفاً به گوش دادن مناظره کنندگان اکتفا نکنند و مناظره را به سمت و سوی درست آن هدایت کنند.

کاندیداها از سیاه و سفید کردن فضای انتخابات بپرهیزند

عضو هیأت رئیسه مجلس معتقد است مهمترین کار در عرصه انتخابات ایجاد فضای عقلانی و بیان اظهارات کارشناسی شده در چارچوب رفع مشکلات مردم است.

محمد دهقان افزود: کاندیداها باید برنامه های خود را ارائه کنند و در راستای نشان دادن توانمندی های واقعی خود و همچنین هوش و ذکاوت و نشان دادن قاطعیت خود تلاش کنند تا مردم بتوانند به راحتی نامزد اصلح را انتخاب کنند.

وی با تأکید بر اینکه کاندیداها باید اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند گفت:آنها باید از ایجاد تنش های بی مورد و سیاه و سفید کردن فضای انتخابات و همچنین تخریب یکدیگر پرهیز کنند.

نماینده چناران و طرقبه با اشاره به نقش رسانه ملی در ایجاد یک مناظره سالم گفت: صداوسیما در این زمینه نقش بسیار مهمی بر عهده دارد چرا که باید از طریق رسانه ملی تلاش شود تا توانمندی ها، ویژگی‌ها و شخصیت های واقعی و سوابق کاری نامزدها به تصویر درآید.

انجام مناظره با توجه به «اصل در کنار هم با هم و برای هم»

نماینده آشوریان و کلدانیان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مناظره ها باید در چارچوب قانونی و چارچوبی که مسئولین تعیین می کنند برگزار شود، گفت: مجریان و برنامه ریزان مناظره‌ها باید دستورالعمل نحوه برگزاری مناظره را تعیین و از کاندیداها بخواهند در حد و حدود همان دستورالعمل ها حرف های خود را بیان کنند.

یوناتن بت کلیا افزود: نباید اجازه داد تا هر فردی هر آنچه را خواست بیان کند تا منجر به تنش در جامعه شود.

وی با تأکید بر اینکه مناظره کنندگان باید از تخریب یکدیگر بپرهیزند، اظهارداشت: تخریب یک کاندیدا به معنای تخریب حامیان وی و بخشی از ملت ایران است بنابراین مناظره کنندگان باید به اثبات خود بپردازند و نه به نفی دیگران.

بت کلیا ارائه برنامه‌های کاندیداها را یکی دیگر از ویژگی های یک مناظره سالم دانست و گفت: همچنین مناظره کنندگان باید به نفع مملکت و نه به نفع شخص خود اظهار نظر کنند و باید توجه داشته باشند که مردم خواهان آرامش در کشور هستند و از اقدامات جنجالی استقبال نمی‌کنند.

وی اظهار امیدواری کرد تا مناظره کاندیداها به نحوی برگزار شود که باعث ارتقای جایگاه و شأن ایران در عرصه بین المللی شود و مجریان مناظره نیز بتوانند به خوبی در راستای برگزاری هر چه بهتر مناظره گام بردارند.

یوسف اسدی – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها