البته پارکبانها تنها مختص شهر تهران نیستند و بسیاری از شهرهای بزرگ ایران هم در سالهای اخیر به دلیل زیاد شدن ماشینها در مناطق پر رفت و آمد از پارکبان استفاده میکنند.
پاتوق اصلی پارکبانها در تهران خیابانهای شلوغ، اطراف مراکز خرید و بیمارستانهاست؛ آنها از ساعت هفت صبح تا 9 شب فعالیت میکنند هر چند که در این میان برخی از آنها در مکانهای بسیار شلوغ بعد از ساعت 9 شب هم دست از کار نمیکشند.
پولی که پارکبانها به عنوان حق پارک از رانندهها دریافت میکنند معمولا یکسان نیست، عرف بر این است که برای هر ساعت پارک از رانندهها 600 تومان پول گرفته شود اما این قانون لزوما همیشه رعایت نمیشود و گاهی ممکن است بعضی از پارکبانها به بهانههای مختلف از جمله شلوغ بودن، نبودن جای پارک یا دوبل پارک کردن مبالغی بیشتر دریافت کنند، هر چند که البته بسیاری از پارکبانها نیز بیهیچ چشمداشت اضافهای برای ساماندهی فضاهای پارک در خیابانها تلاش میکنند و تنها به همان میزان مقرر شده از مراجعان پول دریافت میکنند.
اما فارغ از پولی که به ازای هر جای پارک و هر ساعت استفاده از سوی مراجعان پرداخت میشود، درآمد اصلی پارکبانها از انعامهایی است که دریافت میکنند؛ انعامهایی که گاهی در ماه به ارقام قابل توجهی میرسد.
همه کسانی که اتومبیل دارند و در خیابانهای شلوغ پایتخت دنبال جای پارک گشتهاند، میدانند، هستند افرادی که با کمال میل حاضرند مبلغ بالایی پرداخت کنند تا جای پارک مناسبی گیرشان بیاید.
نزدیک به سه سال پیش، پس از اعتراضهای زیاد مردم مبنی بر اینکه برخی از پارکبانها خیابان را ملک شخصی خودشان میدانند و تنها به دنبال گرفتن پول بیشتر از مردم هستند، در مدت یک سال حدود 70 شرکت غیرمجاز که در نقاط مختلف تهران پارکبان مستقر کرده بودند، از سوی پلیس منهدم شد. از آن زمان براساس یک ساختار مشخص، شهرداری مزایدههایی را برگزار میکند.
بر این اساس شرکتهای برنده این مزایدهها، پارکبانها را در سطح شهر مستقر میکنند که هر 30 پارکبان باید تحت نظر یک افسر راهنمایی و رانندگی باشند تا کاملا مطابق با قانون رفتار کنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد