والیبال باشگاههای آسیا - تهران؛

نماینده چین تایپه به مدال برنز دست یافت

لیگ جهانی والیبال سال 1990 میلادی کلید خورد، روزگاری که اوج ابتکارات مرد تازه‌نفس FIVB یعنی پروفسور مکزیکی روبن اکوستا به شمار می‌آمد که به ریاست سی ساله پل لیبود فرانسوی پایان داده بود و می‌خواست گوی پرنده در فضایی تازه‌ نفس بکشد. وزیر پیشین نفت مکزیک که زمانی پاسور تیم‌ ملی مکزیک بود و همانند آری‌کراسای برزیلی، رئیس کنونی فدراسیون جهانی دستی بر توپ داشت، با راه‌اندازی لیگ یادگاری بی‌نظیر از خود بر جای گذاشت، چون والیبال تنها ورزش گروهی است که لیگ ملی و حرفه‌ای دارد. هدف این بود که والیبال تحت پوشش وسیع تلویزیونی قرار بگیرد و بحث مارکتینگ و مسائل اقتصادی والیبال دنیا را در کانون توجهات قرار دهد. در ابتدای کار لیگ جهانی با شرکت هشت تیم و پنج میلیون دلار جوایز نقدی شروع شد، اما تحول اصلی در دسامبر 1997 رخ داد که تصمیم گرفته شد لیگ جهانی با شرکت 12 تیم و هشت میلیون دلار جوایز نقدی پی گرفته شود، این اقدام شور و تحرک جدیدی را در سراسر دنیا به وجود آورد که براساس آن 38 شهر از آسیا، آمریکای جنوبی و مرکزی و اروپا درگیر مسابقات شوند.
کد خبر: ۵۵۷۹۸۳
مردان افسانه ای در لیگ جهانی والیبال

اصولا لیگ جهانی با فرمول خاصی انجام می‌شود، به این صورت که تیم‌های مهمان به فاصله یک‌روز دو مسابقه در کشور میزبان برگزار می‌کنند،‌ دور دوم مسابقات حذفی و دور پایانی آن به صورت متمرکز برگزار می‌شود، ولی در سال‌هایی که منتهی به المپیک می‌شود، مسابقات گروه‌ها متمرکز و در یک کشور برگزار شده است.

از برگزاری نخستین دوره مسابقات لیگ جهانی 23 دوره گذشت و برزیل با مربیگری برنارد ورزنده و آنتونی باچ و ایتالیا با مربیگری خولیو ولاسکو با کسب 9 و 8 عنوان قهرمانی رکورددار هستند. هلند، کوبا، روسیه (دو بار) آمریکا و لهستان دیگر کشورهایی هستند که طلای لیگ جهانی را به دست آورده بودند. برزیل و ایتالیا تنها کشورهایی هستند که در تمام 23 دوره گذشته لیگ جهانی حضور پیدا کردند، اما در جمع آسیایی‌ها ژاپن با 18 بار بیشترین شرکت را در لیگ جهانی داشتنه است. در بین آفریقایی‌ها نیز مصر چهار بار با غول‌های والیبال دنیا در چارچوب لیگ جهانی مبارزه کرد، اما مشاهده می‌کنیم لیگ جهانی تنها دوای درد تیم‌ها نبوده که اگر بود، امروز چین با 14 حضور، کره جنوبی با 15 حضور و حتی ژاپن زیردست والیبال ایران نمی‌ایستادند. در لیگ جهانی بیشتر نگاه‌ها به جنبه‌های توسعه‌ای، بردن والیبال روی آنتن رسانه‌های بین‌المللی و مباحث تجاری و اقتصادی و دور‌دادن به جوانان است، به همین دلیل فدراسیون جهانی (FIVB)‌ به تیم اول لیگ جهانی 50 امتیاز می‌دهد، اما تیم‌های قهرمان المپیک، قهرمانی جهان که هر دو سال بین دو المپیک برگزار می‌شود و نیز جام جهانی صد امتیاز می‌گیرند. به هر روی، لیگ 24 جهانی از هفدهم خرداد برای اولین بار با شرکت 18 تیم با سیستم مارپیچ آغاز می‌شود که تیم ملی کشورمان نیز به‌عنوان نخستین تیم غرب آسیا حضور خود را جشن می‌گیرد؛ چهار تیم برتر جهان در رده‌بندی FIVB و دو تیم انتخابی از سوی کمیته لیگ جهانی در کنار دیگر تیم‌هایی که از طریق مسابقات گزینشی برگزیده شده‌اند.امسال برای اولین‌بار فرمول جدیدی در برگزاری مسابقات اعمال می‌شود که در آن بیشتر صرفه‌جویی‌های اقتصادی برای کم‌کردن هزینه‌های رفت و آمد‌ لحاظ شده است، به این صورت که سه تیم برتر در هر گروه سه بازی در خانه انجام می‌دهند و دو مسابقه مهمان خواهند بود. این قضیه برای تیم‌های پایین‌تر جدول برعکس می‌شود.

دو میزبانی و سه مهمانی سهم تیم‌هایی چون ایران است، البته تاکنون روش‌هایی چون تاپ‌تور، سیستم المپیکی و فرمت میکس در لیگ جهانی اعمال شده است، هر تیم باید حتما دو لیبرو در جمع 19 بازیکن معرفی شده داشته باشد، اما در هر مسابقه نام 14 بازیکن و دو لیبرو اعلام خواهد شد. قرار بود از لیگ جهانی امسال دریافت توپ اول با پنجه خطا باشد و بازیکنان موظف شوند فقط با ساعد توپ اول را مهار و هدایت کنند، اما براساس جدیدترین اطلاعات واصله این قاعده منتفی و بازیکنان می‌توانند همانند سابق توپ ارسالی از زمین مقابل را با پنجه بگیرند.

از زورزی تا میلکوویچ

لیگ جهانی همواره محل ظهور ستاره‌های جوان بود که هریک از آنها به غول‌هایی باور‌نکردنی تبدیل شده و مردان افسانه‌ای نام گرفته‌اند. اندریا زورزی از ایتالیا (91 ـ 90)،‌ لورنزوبرناردی از ایتالیا (92 و 96)‌، جیووانه گوویو از برزیل (93)،‌ اندرا گاردینی از ایتالیا (94)،‌ دیمیتری فومین از روسیه (97)،‌ گائیدو کورتزن از هلند (97)‌، اسوالدو هرناندز از کوبا (98 و 99)،‌ اندرا سارتورتی از ایتالیا (2000)،‌ ایوان میلکوویچ از صربستان (2001 ، 2002، 2003 و 2004)‌،گیلبرتو گودی فیلهو ملقب به جیبا از برزیل (2006)‌، ریکاردو گارسیا پاسور تیم ملی برزیل (2007)، لویی بال پاسور آمریکا (2008)، سرجیو سانتوز لیبروی برزیل (2009)، موریلو اندرس از برزیل (2010)، ماکسیم میخائیلوف از روسیه (2011) و بارانز کورک از لهستان (2012) به عنوان ارزشمندترین بازیکنان لیگ جهانی طی سال‌های گذشته انتخاب شده بودند که نام آنها همواره بر تارک والیبال جهان می‌درخشد؛ در این بین ایوان میلکوویچ از صربستان پرافتخارترین بازیکن دنیا محسوب می‌شود. وی که 206 سانتی‌متر قد دارد، با انجام 217 مسابقه بین‌المللی سال پیش از تیم ملی صربستان خداحافظی کرد و هم‌اینک در تیم فنرباغچه استانبول بازی می‌کند. او رکورددار انتخاب‌شدن در جمع ارزشمندترین‌هاست، این بازیکن سی و سه ساله در قطر پاسور تیم ملی صربستان بازی کرد و کنار مردان افسانه‌ای چون برادران گربیک درخشید.

پتکوویچ: با ولاسکو پله به پله بالا آمدید

یکی از بازیکنانی که امسال دهمین حضور خود را در لیگ جهانی تجربه می‌کند، ولادو پتکوویچ پاسور تیم ملی صربستان است که هم‌اینک با تیم کاله مازندران در جام باشگاه‌های آسیا حضور دارد. در پیش‌بودن لیگ جهانی بهانه‌ای شد تا با این بازیکن بیست و نه ساله که 120 بازی ملی با تیم صربستان انجام داده است، گفت‌وگو کنیم.

شما در دو دوره المپیک و 9 دوره لیگ جهانی حضور داشتید. کدام یک از این مسابقات سطح بالاتری دارد؟

خب معلوم است، المپیک؛ چون هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود، اما لیگ جهانی همه ساله انجام می‌شود و تیم‌ها خیلی آن را جدی نمی‌گیرند.

پیش‌بینی شما از شرایط تیم ملی ایران در لیگ جهانی چیست؟

والیبال ایران سال به سال بهتر می‌شود. لیگ ایران سطح بالایی دارد و بازیکنان در آن ساخته می‌شوند و تمرینات خوبی در جمع تیم‌های باشگاهی و ملی اعمال می‌شود.

پیشرفت والیبال ایران چند درصد مرهون حضور خولیو ولاسکوست؟

زمانی که آقای ولاسکو به ایران آمد، شما بازیکنان خیلی خوبی داشتید ولی وی توانسته تیم ملی را پله به پله جلوتر ببرد.

از حریفان ایران در لیگ جهانی چه خبری دارید؟

اول بگویم برخلاف شایعه‌ها تیم صربستان هیچ تغییری نکرده و فقط یک بازیکن پشت خط‌زن خود (تراویچ) را از دست داده است. ضمن این که روسیه، ایتالیا و کوبا هم بسیار پرقدرت هستند.

بلغارستان و ‌آلمان هم تیم خوبی دارند که در لیگ جهانی پارسال خوش درخشیده بودند.

پارسال تیم‌های بزرگ هیچ‌کدام به فکر لیگ‌ جهانی نبودند. به همین دلیل نیروهای اصلی خود را برای المپیک کنار گذاشته بودند، البته آلمان تیم بسیار بلند‌قامتی دارد و بلغارستان هم تیم مقتدری است ولی فکر می‌کنم شما می‌توانید در دور مقدماتی بازی‌های زیبایی ارائه بدهید، ولی به اعتقاد من نگاه‌ آقای ولاسکو به جام ملت‌های آسیا در امارات است و زیاد به لیگ جهانی نمی‌اندیشد.

یک سال حضور در لیگ ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

راضی هستم و خیلی علاقه‌مندم دوباره با تیم کاله قرارداد ببندم، چون مدیریتی حرفه‌ای دارد.

در جریان لیگ 91 برخی بازیکنان تیم‌ها با شما کل‌کل می‌کردند. در این باره چه نظری دارید؟

تجربه جدیدی برایم بود، اما این تجارب در خارج از ایران هیچ کاربردی ندارد. چرا که اصلا بازیکنان تیم‌ها به همدیگر توهین نمی‌کنند در ضمن باید بدانید والیبال با فوتبال و حتی بسکتبال فرق می‌کند و تماشاگران والیبالی همواره در فضایی جوانمردانه حضور می‌یابند.

داوران ایرانی چه؛ نحوه قضاوت آنها خوب بود؟

نه اصلا، خیلی بد قضاوت کردند، اشتباهاتی در لحظات حساس از آنان سر می‌زند که در دنیا سابقه ندارد. من در لیگ ایتالیا، کره جنوبی، مونته‌نگرو و... بازی کردم و هرگز چنین اشتباهاتی را مرتکب نمی‌شوند.

بهترین پاسور ایران چه بازیکنی است؟

امیر حسینی. او تمام فاکتورهای لازم را دارد و با این که ایرانیان می‌گویند قدش کوتاه است،‌ در جام جهانی ژاپن سه بار میلکوویچ ستاره تیم صربستان را دفاع کرد.

بهترین بازیکن ایران کیست؟

سید محمد موسوی عراقی. او می‌تواند در لیگ‌های بزرگ دنیا بازی کند.

و بهترین پاسور دنیا؟

لویی بال، پاسور تیم ایالات متحده که در‌ چهل سالگی هم عالی است،‌ البته من در تیم صربستان از نیکلای گربیک، پاسور نامدار کشورمان درس‌های زیادی گرفته‌ام که سعی می‌کنم از آنها استفاده کنم، امسال من در ترکیب تیم ملی صربستان در لیگ جهانی خواهم بود، اما برادرم جایش را به یک پاسور نوجوان داده است.

جمشید حمیدی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
وب مجمع هواداران
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
۰
۰
لینك اصلاح شد با عرض پوزش
بازتاب حضور فرریكس در ایران در رسانه های بین المللی

با سلام و احترام انتشار مطلب با شما / اختصاصی / نویسندگان وب تیوفسی ها

http://kalleh-fans.blogfa.com/post/310

پیروز و پایدار باشید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها