رئیس‌جمهور؛ تراز انقلاب اسلامی

تشکیل «دولت اسلامی»، از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی است که انطباق کارگزاران نظام با موازین اسلامی در ابعاد اعتقادی، عمل به احکام اسلام و اخلاق اسلامی مختصات آن را روشن می‌کند و البته در هر سه بعد مدارج و سطوح مختلف قابل تصور است و قطعا نباید از یک حداقل‌هایی پایین‌تر بیاید.
کد خبر: ۵۵۷۹۴۸
رئیس‌جمهور؛ تراز انقلاب اسلامی

کمتر از 50 روز تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و ملت بزرگ ایران برای یک انتخاب سرنوشت‌ساز آماده می‌شود؛ انتخابی که بیگانگان نیز به آن چشم دوخته‌اند تا رفتار خود با نظام جمهوری اسلامی ایران را بر اساس آن تنظیم کنند؛ بنابراین هم میزان مشارکت و هم گزینه منتخب در این میان دو نکته اساسی و تعیین‌کننده است.

مشارکت و حضور مردم به‌عنوان یکی از سرمایه‌های اصلی نظام اسلامی و عوامل پایداری آن از جمله موضوعاتی است که دشمن مترصد ضعیف شدن و کاهش آن است تا آن را دستمایه فشار بیشتر کند، البته بالا بردن توقعات از مشارکت سمت دیگر این ماجراست که ممکن است عده‌ای از روی غفلت یا تعمدا و با اهدافی آن را دامن بزنند تا در صورت تحقق نیافتن، سوء‌استفاده‌های خود را از آن داشته باشند و این موضوع را باید با ظرافت مورد توجه قرار داد که نظام اسلامی خواهان یک مشارکت گسترده، پرشور و آگاهانه است.

نکته دوم، گزینه‌ای است که از سوی مردم انتخاب می‌شود.

این گزینه باید در تراز نظام اسلامی و ویژگی‌ها و اقتضائات داخلی و خارجی آن باشد. نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی است انقلابی، اسلام‌مدار، مردم‌سالار، تحول‌خواه، دارای دشمنان قسم‌خورده و مکار، با مشکلات و کاستی‌هایی در عرصه داخلی و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل بسیار در عرصه‌های مختلف.

قطعا رئیس‌جمهور چنین نظامی که در رأس دستگاه اجرایی قرار می‌گیرد و پس از رهبری نظام، دوم شخص محسوب می‌شود در تحقق «دولت اسلامی» نقش بسزایی دارد و باید با مختصات گفته شده فوق در عالی‌ترین سطوح همخوانی داشته باشد.

انتخاب رئیس‌جمهوری متناسب با این ویژگی‌ها، دشمنان انقلاب را وادار به تسلیم و کاهش فشارها خواهد کرد.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی روز گذشته در همین رابطه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی را اینچنین برشمردند.

«رئیس‌جمهور باید فردی باشد که در درجه اول، ایمان و اعتقاد به خدا، مردم و قانون اساسی داشته باشد و در درجه دوم دارای روحیه مقاوم باشد» ایشان در تبیین داشتن روحیه مقاوم نیز چنین فرمودند: «ملت ایران به دنبال تحقق اهداف و کارهای بزرگی است و اهل تسلیم شدن نیز نیست و کسی نمی‌تواند با او با زبان زور حرف بزند؛ بنابراین، فردی هم که در رأس قوه مجریه قرار می‌گیرد باید در مقابل فشار دشمنان نترس و شجاع و مقاوم باشد و اهل از میدان خارج شدن نباشد».«حکمت، تدبیر، داشتن برنامه، تهذیب اخلاقی و درگیر حواشی نشدن» از دیگر ویژگی‌های مورد تأکید رهبر انقلاب اسلامی برای رئیس‌جمهور آینده کشور بود.

همین جا لازم است شخصیت‌ها و افرادی که صف طولانی نامزدهای ریاست جمهوری را تشکیل داده‌اند به گوشزد و نکته ظریف اما مهم رهبر معظم انقلاب توجه کنند و آن این‌که «افرادی که قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند، بعد از ارزیابی صحیح وارد میدان شوند» که مفهوم این جمله می‌تواند این باشد که نامزدها از توانمندی‌های واقعی خود، اقتضائات این مسئولیت مهم و میزان تطبیق این توانمندی‌ها با این اقتضائات ارزیابی واقع‌بینانه داشته باشند و دچار خودشیفتگی و خودشگفتی نشوند! ضعفی که متأسفانه بوضوح در مورد برخی نامزدهایی که به میدان آمده‌اند می‌توان مشاهده کرد.

مهدی فضائلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها