گمانه ‌زنی ‌های انتخاباتی 5

اصلاح‌طلبان با ژنرال می‌آیند یا سرباز؟

تنها 13 روز تا ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باقیمانده است؛ اما بر خلاف چند دوره گذشته که جریان اصلاحات حضوری جدی در عرصه انتخابات داشت و اصلی‌ترین رقیب اصولگرایان یا همان جریان راست سنتی در کشور به‌شمار می‌رفت؛ در این دوره و تا به امروز این جریان حضوری جدی از خود به نمایش نگذاشته است و تنها «محمدرضا عارف» و «مصطفی کواکبیان» از حضور در انتخابات سخن گفته‌اند که هردو آنان نیز نتوانسته‌اند اجماع کلی اصلاح‌طلبان را به همراه داشته باشند.
کد خبر: ۵۵۶۹۴۷
اصلاح‌طلبان با ژنرال می‌آیند یا سرباز؟

گرچه خانم ابتکار معاون رئیس دولت اصلاحات  گفته است در صورت عدم کاندیداتوری خاتمی قطعاً اصلاح طلبان برنامه هایی دارند که نمی خواهند از الان لو دهند.

اصلاح‌طلبان در حالی به سکوت خود درباره انتخابات ادامه می‌دهند که سایر جریان‌های حاضر در انتخابات فعالیت‌های ستادی و منظم خود را برای رقابت بر سر تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری آغاز کرده‌اند و سفرهای استانی برخی نامزدها شدت گرفته است.

سکوت خاتمی؛ بلاتکلیفی بدنه اصلاحات

از نگاه سیاستمداران جریان اصلاحات بی‌شک «سید محمد خاتمی» معقول‌ترین گزینه برای معرفی بعنوان نامزد جریان اصلاحات است؛ چهره‌ای که شایعاتی مبنی بر احتمال حضور او در انتخابات مطرح شده است؛ اما خودش تا امروز پاسخی به این سخنان نداده و ترجیح داده است روزهای منتهی به انتخابات را باسکوت بگذراند. البته از میان جریان اصلاحات اخباری از حضور احتمالی «محمدرضا عارف»، «محمدعلی نجفی» و «مصطفی کواکبیان» و اجماع این جریان بر سر آنها نیز به گوش می‌رسد، اخباری که تاکنون اصلاح‌طلبان بصورت قطعی درباره آن اظهار نظر نکرده‌اند.

«سیدمحمد خاتمی» در سال ۱۳۲۲ در شهر اردکان متولد شد. در سال ۱۳۴٠ برای تحصیل علوم حوزوی راهی قم شد و همزمان دیپلم متوسطه را نیز در رشته طبیعی تحصیل کرد؛ خاتمی سپس برای تحصیل در رشته فلسفه به دانشکده ادبیات اصفهان رفت و همزمان با آن، سطوح عالیه علوم دینی را در حوزه علمیه اصفهان ادامه داد.

خاتمی با حکم حضرت امام خمینی در سال 1360 بعنوان سرپرست موسسه مطبوعاتی کیهان منصوب شد، یک سال بعد از سوی مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر وقت ایران به عنوان وزیر ارشاد منصوب شد؛ خاتمی بار دیگر در سال 68 از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بعنوان وزیر ارشاد به مجلس معرفی و با رای اعتماد مجلس بار دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

بعد از پایان دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری هاشمی؛ سید محمد خاتمی بعنوان نامزد اصلاح‌طلبان وارد عرصه انتخابات شد و توانست در رقابت با چهره‌هایی مانند ناطق نوری و ری‌شهری پیروز شود و بر کرسی ریاست‌جمهوری بنشیند.

اصلاح‌طلبان با ژنرال می‌آیند یا سرباز؟

در دوره هشت ساله حضور خاتمی در مسند ریاست‌جمهوری، جریان اصلاحات قدرت گرفت و تبدیل به یکی از اضلاع قدرت در رقابت‌های انتخاباتی شد؛ حضور این جریان در همه سطوح انتخابات کشور از انتخابات شوراها گرفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری مشهود بود و بسیاری از نامزدها با پرچم این جریان در انتخابات شرکت می‌کردند؛ اما در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری این جریان هنوز سکوت کرده و خبری از اعلام نظر قاطع بزرگان جریان اصلاحات درباره نامزدی با پرچم اصلاحات نیست.

سکوت اصلاح‌طلبان درباره انتخابات پیش رو این شائبه را بوجود آورده است که این جریان همچنان بر سر اینکه با چهره‌های صاحب نام خود در انتخابات شرکت کند و یا به افراد گمنام‌تر رجوع کند بلاتکلیف است؛ این بلاتکلیفی از یک سو موجب شده است تا برخی از چهره‌های منتسب به این جریان مانند عارف و کواکبیان خود را تنها نماینده اصلاح‌طلبان معرفی کنند و از سوی دیگر نیز حرف و حدیث‌هایی پیرامون وارد نشدن خاتمی به رقابت‌های انتخاباتی قوت بگیرد.

کواکبیان و عارف نماینده تمام اصلاحات نیستند

در میان چهره‌های منتسب به جریان اصلاحات که احتمال نامزدی آن‌ها در انتخابات پیش‌رو وجود دارد؛ نام «محمدرضا عارف» و «مصطفی کواکبیان» بیشتر از همه شنیده می‌شود؛ اما هنوز اجماعی از سوی بزرگان اصلاحات مبنی بر معرفی این افراد بعنوان نماینده این جریان در انتخابات شکل نگرفته است و آنچه از برخی اظهارنظرها استنباط می‌شود این است که کواکبیان و عارف توانایی ایجاد وحدت در بدنه اصلاحات و معرفی خود بعنوان نماینده واحد این جریان را ندارند.

محمدرضا عارف متولد ۲۷ آذر ۱۳۳۰ است و در یزد به دنیا آمده است؛  او در دوره دوم ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی معاون اول وی بود؛ عارف در حال حاضر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف و رییس هیئت مدیرهٔ بنیاد باران است.

عارف رسما حضور خود در رقابت‌های انتخاباتی پیش رو را اعلام کرده و تیم‌های تبلیغاتی وی نیز در حال شکل‌گیری و آغاز فعالیت‌هستند؛ برخی اخبار حکایت از این دارد که عارف به دنبال جلب نظر اصلاح‌طلبان برای معرفی وی بعنوان نامزد اصلاحات است؛ تلاشی که گویا تا به امروز نتیجه نداده است.

مصطفی کواکبیان نیز که نام او بیشتر با ریاستش در حزب مردم‌سالاری گره خورده است و چند سالی نیز بعنوان نماینده مجلس فعال بوده است؛ دیگر چهره اصلاح طلب حاضر در انتخابات است. او در انتخابات یک سال گذشته مجلس از حوزه مهدیشهر سمنان نامزد ورود به مجلس شده بود که در نهایت شکست خورد و موفق به کسب رای لازم برای ورورد به مجلس نشد.

مهدی جلیلی-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۹
ابراهیمی
Iraq
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
ای كاش خاتمی بیاید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
خاتمی بیاد كه مملكت از اینی هم كه هست بدتر بشه تو این شرایط فقط هاشمیه كه می تونه این كشتی را از طوفان نجات بده
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
خدا كنه خاتمی بیاداگه بیایدچو ایران بهشت شود
م.ن
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
بسیار عالی میباشد كه اقای خاتمی به سیاست برگردد اما با تغییر سیاست كاری وبا اعتقاد به فرمایشات مقام معظم رهبری
حیدر خاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
من فكر نمی كردم آقای خاتمی 70 سالشون باشه. عكسهای ایشون در رسانه ها عمدتا قدیمی هستند. لطفاً عكس جدیدشون رو چاپ كنید ببینیم چه تغییری كرده اند؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
اللهم عجل لولیك الفرج.........
علی زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
كسی باید به عرصه انتخابات وارد شود كه واقعا از مردم و مشكلات وعاشق ولایت فقیه باشد.
امین صادقی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
معقول ترین ، اصلح ترین و بكار آمد ترین فرد فعلا در این زمان برای اصلاح طلبان جناب خاتمی می باشند و لا غیر بایستی اصلاح طلبان كلا كنار بكشند.
حسن
China
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
از اقای خاتمی خواهشمندیم وارد سیاست بشن.ایشون دارای وجهه ای میانه رو و متعادل در سیاست خارجی هستن.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها