قادری به جام جم آنلاین خبر داد

احتمال تمدید فرصت کمیسیون تلفیق برای بودجه

راه پر پیچ وخم بودجه 92 ،اولین خوان خود را طی کرد و نمایندگان با رأی به کلیات بودجه ای که با حدود چهار ماه تأخیر به بهارستان آمده بود اولین گام خود را برای بررسی سندی که قرار است در دو دولت بکار گرفته شود و راهبرد اساسی کشور را رقم بزند ،برداشتند.
کد خبر: ۵۵۵۵۲۹
راه پر پیچ وخم مجلس برای بودجه 92

دفاع دولت از بودجه ارائه شده و انکار نمایندگان در مورد ارقام و تصمیمات گرفته شده،شرایطی را بوجود آورده تا مجلس ،این حق را برای خود قائل شود که تغییرات زیادی را مطابق شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه اعمال کند و از هرگونه اتلاف وقت و هزینه بیشتر جلوگیری نماید.

حالا با ارجاع دوباره بودجه به کمیسیون تلفیق این احتمال می‌رود که در مباحث مهمی همچون نبود شفافیت ،غیر قابل نظارت بودن، مغایرت با قانون اساسی و سند چشم انداز ،عدم پیش بینی منابع ،فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، نرخ ارز، ساختارها به گونه ای تغییر کند که رضایتمندی اکثر بهارستان نشینان را فراهم کند،اما این احتمال می‌رود دولت مانند سال 91 نسبت به تغییرات اعمال شده مجلس اعتراض کرده و برخی از مفاد قانونی مصوب را نادیده بگیرد.

البته سوال اساسی در بررسی بودجه‌ای که در شرایط تحریم به مجلس سپرده شده این است که آیا نمایندگان خواهند توانست ایرادات موجود، بخصوص تورم ،کسر حقوق کارکنان دولت و چالش‌هایی مانند رشد حامل‌های انرژی را در بودجه انقباضی 92 اعمال نمایند؟ و آیا بودجه‌ای که با گذشت یک ماه از سال،در اردیبهشت ماه قرار است مصوب شود شرایط حماسه اقتصادی را در وضعیت تحریم رقم خواهد زد؟

اکثر اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین تأکید کردند که بودجه سال 92 اگرچه با مشکلاتی مواجه خواهد شد اما تلاش براین است که در شرایط تحریم ؛تأمین کننده دخل وخرج کشور و جلوگیری از هر گونه فشار بر آحاد ملت باشد.

دولت باید روی ریل مجلس حرکت کند

جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به تغییراتی که قرار است کمیسیون در مورد بودجه سال 92 اعمال کند گفت: با توجه به محدودیت زمانی، تلاش کمیسیون براین است که از نقطه نظرات تخصصی استفاده کند و جهت گیری به سمت و سویی هدایت شود که در شأن نامگذاری سال حماسه اقتصادی باشد.

وی با بیان این که انتظار می‌رود بودجه 92 در بهبود وضعیت اقتصادی، نرخ تورم، تثبیت نرخ ارز و افزایش اشتغال بتواند پیام روشنی را داشته باشد تأکید کرد:نمی شود ادعا کرد که صد درصد انتظارات در این بودجه برآورده می‌شود اما تلاش و سمت و سو باید به گونه‌ای باشد که تا حدودی شفاف سازی شود.

نماینده شیراز افزود:از آنجایی که امسال انتخابات ریاست جمهوری را داریم باید کاری کنیم که دولت بعدی هم بتواند در آینده بودجه ای را ارائه کند که کمترین ایراد را داشته باشد و بر اساس اصول بودجه نویسی و در چارچوب اسناد بالا دستی از جمله سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون اساسی ،سند چشم انداز تهیه شود و انعکاس ریالی قوانین بالادستی در جامعه باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بررسی کننده بودجه ،در باره اینکه آیا دولت تغییرات مجلس در بودجه را قبول خواهد کرد گفت:به هرحال مجلس ریل گذار است ودولت باید روی ریلی که مجلس می گذارد حرکت کند اما در بررسی ها دولت باید نقطه نظرات خود را مطرح کند چون تصمیم گیرنده نهایی مجلس است.

تغییرات پنجاه پنجاه است

موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون تلفیق نیز در باره وضعیت بودجه 92در سال حماسه اقتصادی گفت: در کمیسیون تلفیق نظر اعضا بر این بود که لایحه دولت نمی‌تواند شعار امسال را محقق کند لذا تأکید براین شد که اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد.

نماینده بجنورد با اشاره به ایرادات بودجه در مباحث رشد اقتصادی،تورم و اشتغال که رشد منفی را در بودجه 92 رقم می‌زند افزود: به علت ساختار معیوب بودجه ارائه شده ،رشد کمتری در شاخص ها دیده می‌شد.

وی گفت:در بحث اشتغال اعلام شده بود که دو میلیون و 600 هزار شغل ایجاد می‌شود اما آمارها نشان می‌دهد که میزان پوشش سازمان تأمین اجتماعی سال به سال کمتر شده و حتی بر میزان بیکار افزوده شده است.

ثروتی بحث بعدی در بودجه را نقدینگی و کنترل تورم دانست و تأکید کرد:مشخص نبودن آمار و ارقام بودجه را غیر شفاف و غیر عملیاتی می‌کند و حتی میزان نقدینگی موجود جامعه را بالا می‌برد.

عضو کمیسیون تلفیق در باره میزان اصلاحات اعمال شده از سوی کمیسیون در بودجه گفت:نمایندگان دوست دارند که دولت تغییرات جدی را برای بودجه ارائه دهد اما در غیر این صورت ناچار هستند که مشکلات بودجه را در حدی که می توانند اصلاح کنند اما این تغییرات نمی‌تواند منجر به تغییر ساختار کلی بودجه شود.

وی بابیان اینکه تغییرات در بودجه از سوی مجلس بصورت پنجاه ،پنجاه خواهد بود افزود:البته تجربه نشان داده است که دولت مصوبات مجلس را نادیده می‌گیرد که امیدواریم در دولت بعدی به این نکته توجه شود.

خواسته مردم مهم است

علی اکبر آقایی رئیس کمیسیون اقتصادی نیز در باره چشم انداز بودجه سال 92 کل کشور با اشاره به نامناسب بودن لایحه دولت گفت: باتوجه به شرایط آتی کشور و ضرورت‌هایی که سال حماسه اقتصادی باید داشته باشد بودجه باید شفاف ،قابل عملکرد و همچنین در جهت تحقق خواسته‌های جامعه باشد.

وی با بیان اینکه در بودجه دولت پروژهای عمرانی با کاهش رو به روشده افزود :در این لایحه در مورد تحقق پروژه های نیمه تمام نیز، هزینه ای در نظر گرفته نشده است.

نماینده سلماس بابیان اینکه در بودجه دولت اجرای هدفمندی ، پنج برابر شدن قیمت ها را ایجاد می‌کرد افزود: جامعه این تورم را نمی‌تواند تحمل کند بنابراین نمایندگان تأکید داشتند که بودجه اصلاح شود، به شرط اینکه دولت هم هماهنگ با کمیسیون تلفیق و مجلس حرکت کند که بودجه ای در شأن سال 92 وسال حماسه سیاسی واقتصادی داشته باشیم.

کاهش اتکا به نفت در اولویت است

حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز تأکید کرد:بودجه سال 92 در شرایط فعلی باید با نگاه به بخش تولید رقم بخورد و کمترین اتکا را به نفت داشته باشد.

نماینده شهریار با اشاره به این که نمایندگان اولین خواستشان کاهش وابستگی به نفت است افزود: متأسفانه در بودجه دولت اتکا به نفت بسیار زیاد است که این امر نشان می‌دهد که کشور برخلاف جهتی که ترسیم شده در حال حرکت است.

وی با بیان اینکه درآمدهای کشور باید به بخش تولید برود افزود: امیدواریم در بودجه ؛دولت از تغییرات استقبال نماید چون با ریل گذاری مجلس ،دولت بعدی هم کمک خواهد شد.

کسری بودجه قطعی است

عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون تلفیق مجلس هم با تأکید بر اینکه کمیسیون نمی‌تواند تغییرات زیادی در بودجه 92 بدهد چون مورد اعتراض دولت واقع می شود گفت: چون بودجه با تأخیر بسیار زیادی به مجلس داده شد بعید می‌دانم تغییرات چشمگیری بر روی بودجه اعمال شود.
   
وی افزود: ردیف های بودجه دولت عیناً تأیید خواهد شد و در احکام هم تغییرات جزیی خواهد بود چون امسال پیشنهادها بسیار کم و جزیی است.

یوسفیان با اشاره به چالش های دولت بعدی در اجرای بودجه آتی گفت: اصلاح بودجه هم نمی تواند کسری بودجه ای را که از سوی دولت آمده است جبران کند.

نماینده آمل تأکید کرد: از آنجایی که صادرات برای ارز آوری نداریم و صادرات نفت در کشور هم مشکل است قطعاً کسر بودجه وجود خواهد داشت اما امیدواریم دولت بعدی فکری در این زمینه نماید.

بودجه کاملا شفاف است

 اظهارات نمایندگان نسبت به بودجه سال 92 در شرایطی گفته می شود که  بهروز مرادی نماینده دولت در صحن علنی مجلس و به هنگام بررسی کلیات تأکید کرد که منابع پیش‌بینی شده در لایحه بودجه با توجه به عملکرد سال 92 بسیار دقیق است و روح لایحه 92 بهره‌مندی از تحریم و تبدیل آن به قدرت، قوت و فرصت است.

وی یادآور شده سازمان تخصصی بودجه مبنای کار خود را کار کارشناسی قرار داده و آمادگی این را دارد که بر سر موضوعات مختلف با همکاران خود در مجلس مذاکره و گفت‌وگو و از منظر کارشناسی به موضوعات نگاه کند چرا که لایحه یک لایحه شفاف و درست است اما می‌توانیم همه نقطه نظرات را در یک مجال کارشناسی و کاملا منطقی بررسی و اعمال نماییم.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها