کارشناس مسائل بین‌الملل:

مادورو بر اوضاع ونزوئلا مسلط است

پیروزی گفتمان مقاومت

انتخابات ونزوئلا در حالی برگزار شد که بر اساس نتایج اعلام شده مادورو معاون چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا توانست با برتری بر کاپریلس ریاست جمهوری ونزوئلا را کسب کند.
کد خبر: ۵۵۵۱۱۱
پیروزی گفتمان مقاومت

این انتخابات در حالی صورت گرفته است که در کنار تعیین سرنوشت جانشین چاوز نکاتی بس مهم تر را در بر دارد و آن قرار داشتن مردم ونوزئلا میان دوگزینه انتخاب اندیشه های برجای مانده از دوران چاوز یا همان اندیشه های بولیواری و نیز تفکرات نظام سرمایه داری بوده است. در روند انتخابات ونزوئلا دو دیدگاه مشاهده میشود نخست دیدگاه بولیواری که برگرفته از اندیشه های مقاومت در برابر در امپریالیسم و نظام سرمایه داری به سرکردگی آمریکا است که نماد آن را در مادورو می‌توان تعریف کرد.

دوم تفکرات سرمایه داری که بر اساس اندیشه های غربی بوده است ک محور آن را احیای حضور آمریکا در این کشور تشکیل می‌دهد که اساس آن در تفکرات و رفتارهای کاپرلیس می‌توان مشاهده کرد.

با توجه به اینکه چاوز نماد اصلی اندیشه مقاومت در ونزوئلا و منطقه شناخته می‌شد این تفکر وجود داشت که با مرگ وی این روند نیز تغییر کند و به نوعی سرمایه داری بتواند در آمریکای لاتین احیا گردد. نکته مهم آنکه انتخابات ونزوئلا نشان داد که اندیشه مقاومت در برابر امپریالیسم برگرفته از افراد نمی‌باشد بلکه امری نهادینه در درون ملت هاست که با مرگ افراد نیز تغییری در آن ایجاد نمیشود.

بر این اساس است که مردم ونزوئلا پس از درگذشت چاوز به مادورو که نزدیکترین دیدگاه به وی را دارد رای می‌دهند. نکته مهم در این حوزه آنکه جهانیان اذعان دارند که این فرهنگ مقاومت برگرفته از اندیشه‌ها و پیام‌های انقلاب اسلامی ایران است که دامنه آن نه تنها در منطقه بلکه در بسیاری از نقاط جهان از جمله در آمریکای لاتین قابل مشاهده است.

به عبارتی دیگر چنان بسیاری تاکید دارند انتخابات ونزوئلا را می‌توان نمودی از نبرد میان اندیشه ها و پیامهای مقاومتی و انقلابی ، انقلاب اسلامی در برابر نظام سرمایه داری دانست که رای مردم ونزوئلا نشانگر برتری پیام های انقلاب اسلامی در برابر نظام سرمایه داری دارد. به نوعی می توان گفت که انتخابات ونزوئلا صحنه ای دیگر از پیروزی پیام های جهانی ملت در ایستادگی و مقاومت سیاسی در برابر نظام سرمایه داری و سلطه گران است که نتیجه آن شکستی دیگر برای زورمداران در برابر اندیشه های ناب مقاومتی است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها