نگاهی واقع‌بینانه به حماسه اقتصادی

سالی که گذشت، سالی بود سرشار از مشکلات اقتصادی و البته پیشرفت‌هایی که در برخی نقاط حاصل شد و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، اما براستی در این مدت تنگناهای معیشتی فشار زیادی را به مردم وارد کرد به گونه‌ای که شاید بتوان آن را طی دو دهه گذشته بی‌سابقه توصیف کرد.
کد خبر: ۵۵۳۳۶۳
نگاهی واقع‌بینانه به حماسه اقتصادی

این مسائل هم ریشه‌ها و دلایلی دارد که در صورت شناسایی دقیق می‌توان در قالب حماسه سیاسی و اقتصادی به عبور از آن امیدوار بود؛ بنابراین شناسایی این ریشه‌ها و درک دقیق از معنای حماسه در دو بعد سیاسی و اقتصادی اهمیت بالایی در سال جدید دارد.

طبیعتا نگاهی به اوضاع کنونی اقتصاد کشور، رشد تورم را به عنوان مهم‌ترین مشکل فراروی اقتصاد ایران نشان می‌دهد؛ اما برای بررسی بهتر باید کمی عمیق‌تر به موضوع نگاه کرد.

بی‌انضباطی گسترده مالی، تزریق بی‌ضابطه نقدینگی و روزمرگی در تصویب قوانین عمده مشکلاتی است که به نظر می‌رسد بخش بزرگی از آن ریشه در انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دارد.

به این ترتیب همان‌طور که انحلال این سازمان یک اقدام عجیب در اقتصاد بود، احیای آن هم نیاز به یک حماسه دارد. همچنین در سال‌های اخیر به اذعان بسیاری از مراجع علمی و تحقیقاتی، عقب‌ماندگی در زمینه دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز صورت گرفته است؛ بنابراین امسال که سال حماسه‌سازی در عرصه سیاسی و اقتصادی است، باید تمام تلاش دولت آینده بر رفع این مشکلات قرار گیرد.

با وجود این، نکته مهمی که در این باره وجود دارد، این است که تمام مشکلاتی که در سال‌های اخیر اقتصاد کشور را مورد تهدید قرار داده در یک سال قابل حل شدن نیست و احتیاج به زمانی طولانی‌تر دارد؛ اما اگر اقدامات اصلاحی در سال جاری شروع نشود، شاید هزینه‌های جبران نشدنی بردوش اقتصاد کشور بگذارد.

بدیهی است که در سال جاری نه تورم قابل کاهش خواهد بود و نه نرخ بیکاری؛ چرا که ایجاد اشتغال نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و سرمایه‌گذاری هم نیاز به ایجاد انگیزه و نشاط در قاطبه فعالان اقتصادی. بنابراین همین که موتور‌های پیشرفت اقتصادی کشور روشن شود، کار بزرگی انجام شده است.

همه افرادی که دست‌اندرکار رشد و توسعه اقتصادی هستند ـ اعم از بخش خصوصی و دولتی ـ در سال جدید باید باید با انگیزه بیشتری در زمینه حل مشکلات اقتصادی کشور تلاش کنند.

بدیهی است که یکی از عوامل ایجاد این انگیزه هم انتخاب فردی اصلح در انتخابات ریاست جمهوری است بنابراین به نظر می‌رسد بدرستی برای حماسه اقتصادی یک پیش‌زمینه با عنوان حماسه سیاسی مطرح شده است.

از سوی دیگر در سالی که گذشت، کشور با شدیدترین تحریم‌ها مواجه شد که درآمدهای دولت را کاهش داد. این مسأله نیز یکی از موانع پیش روی اقتصاد ایران است که باید با تلاش برای تغییر نگرش دنیا به ایران، بر این مشکل فائق آمد.

ما نیاز به این داریم که الگویی از ایران بسازیم که برای مردم دنیا به منظور ارتباط با کشورمان انگیزه ایجاد کند. از این طریق و با در نظر گرفتن الزامات اقتصاد داخلی می‌توان در مسیر حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی گام‌های موثری را برای پیشرفت و اعتلای کشور برداشت.

دکتر احمد حاتمی یزد - کارشناس ارشد اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها