لاریجانی در نطق پیش از دستور:

باید برای رسیدن به بودجه بدون نفت تلاش کرد

رئیس مجلس نخستین نطق پیش از دستور خود در سال جدید را با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره حماسه اقتصادی و سیاسی آغاز کرد و با اشاره به بررسی بودجه سال 92 در مجلس پیشنهاد‌هایی در این راستا به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه کرد.
کد خبر: ۵۵۲۰۵۵
باید برای رسیدن به بودجه بدون نفت تلاش کرد

به گزارش جام‌جم آنلاین "علی لاریجانی"رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۱۸ فروردین) در نخستین نشست علنی مجلس شورای اسلامی در سال جدید ضمن تسلیت ایام فاطمیه به سخنان مقام معظم رهبری در آغاز سال جاری اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب ضمن ارزیابی جامع از حرکت انقلاب اسلامی ایران در سال‌های اخیر، درباره اقدامات سیاسی و اقتصادی مورد نیاز کشور، نکاتی را فرمودند که براساس آن وظیفه مهمی بر دوش مسئولان به ویژه مجلس و دولت فعلی و آینده قرار  می‌گیرد.

لاریجانی بابیان اینکه نرخ رشد اقتصادی کشور در سال گذشته تناسبی با نیازهای کشور نداشته است؛ افزود: حماسه اقتصادی تنها با بهبود شاخص های اقتصادی کلان و نظام برنامه ریزی دقیق محقق می شود.

بودجه 92 باید متناسب با اهداف حماسه اقتصادی باشد

رئیس مجلس با یادآوری بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، گفت: اکنون فرصت خوبی است که سیاست‌های لازم برای اقدامات ضروری در راستای تحقق حماسه اقتصادی در لایحه بودجه در نظر گرفته شود، از این رو  رئیس کمیسیون تلفیق و اعضای این کمیسیون و کمیسیون های تخصصی باید تلاش کنند تا بودجه 92 متناسب با اهداف حماسه اقتصادی باشد.

لاریجانی همچنین افزود: باید در مسیر تحقق سیاست های اصل ۴۴ حرکت کرد و با توجه به شرایط کشور و نیاز به تحرک بیشتر در بودجه عمرانی و کمبود منابع تلاش کرد تا تسهیلات لازم به بخش خصوصی اختصاص داده شود.

وی با اعلام اینکه فلسفه ضرورت تأسیس صندوق توسعه ملی پشتیبانی از بخش خصوصی بوده است تصریح کرد: در شرایط کنونی مردمی شدن اقتصاد یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است از این رو باید ساز و کار این موضوع مشخص شود تا اراده این صندوق در جهت رشد تولید کشور قرار گیرد.

قوانین حوزه کشاورزی باید شفاف شود

لاریجانی با بیان اینکه در سال گذشته مجلس در بودجه ۹۱ حدود ۱۰ درصد از منابع ریالی را برای اهداف کشاورزی و ۱۰ درصد را برای صنعت در نظر گرفته بود یادآور شد: خوشبختانه اثرات این اقدامات مجلس به وضوح دیده می شود اما باید در سال ها و روزهای آتی از هرگونه هزینه کرد اشتباه منابع پرهیز کرد از طرفی دیگر برای پاسخگویی به سیاست های راهبردی بودجه بدون نصب و با توجه به شرایط تحریم غرب شرایط اقتضا می کند که نیازهای کشور در محصولات کشاورزی در داخل تولید شود از این رو کشاورزان و دامداران باید با سیاست های روشن روبرو باشند و زمینه گسترش در بودجه در نظر گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جلوگیری از تورم تنها با صیانت از تولید، وضع مقررات و خرید محصولات کشاورزی به صورت تضمینی محقق می شود افزود: برای تحقق این موضوع و برای بالا بردن سطح زیر کشت از طریق آبیاری تحت فشار مسئولان باید تسهیلاتی را در نظر بگیرند.

بودجه 92 و نگاه به طرح رونق کسب و کار

وی ادامه داد: از طرفی دیگر تدابیر لازم جهت فعال شدن بنگاه های صنعتی به ویژه سهم صنعت از تسهیلات بانکی برای تأمین اعتبار در گردش صنایع با توجه به نقایص کار در سال گذشته کار ضروری است از این رو رکود در صنعت و معدن علاج نمی شود مگر با ایجاد تدابیر لازم در بودجه.

لاریجانی با تأکید بر اینکه با اقتصاد و تسهیلات و ایجاد فضای کسب و کار رونق بخش تولید می توان نقدینگی سرگردان را به سوی اقتصاد سوق داد یادآور شد: در این بخش با توجه به مزیت کشور در تولید نفت و گاز ایجاد شرایطی برای فعال شدن بخش خصوصی اهمیت دارد.

وی افزود: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال ۹۱ کمیسیون های ویژه و تخصصی طرحی را برای رونق تولید تهیه کردند که با توجه به بار مالی آن اجرای آن طرح مقدور نبود از این رو نمایندگان باید در بودجه سال ۱۳۹۲ نکات مهم این طرح را استفاده کنند.

تاکید رئیس مجلس بر بودجه بدون نفت

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اتکا کشور بر ابتکارات نخبگان راهی برای استقلال اقتصادی کشور است گفت: بنابراین باید برای شرکت های دانش بنیان بودجه و اعتبارات کافی در نظر گرفته شود تا این افراد انگیزه لازم را به دست بیاورند از طرف دیگر در تحقق بودجه بدون نفت کنترل اعتبارات جاری کشور و ردیف های اعتباری بی فایده امر ضروری است همچنین تمام نمایندگان باید توجه داشته باشند که در کمیسیون های تخصصی در تدوین بودجه سال ۱۳۹۲ درآمدهای واقعی و متناسب را در نظر گیرند.

وی ادامه داد: به طور حتم غیر واقعی بودن اعتبارات در بودجه سال ۹۲ و انحراف ۸ درصدی این اعتبارات عملاً اثر تدوین بودجه را از بین خواهد برد از این رو واقعی بودن اعتبارات و بودجه ضروری است بنابراین امیدواریم تا با تلاش همکاران بودجه سال جاری با کیفیت حماسه اقتصادی تدوین و به تصویب برسد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها