در جستجوی یک دست مصنوعی بهتر!

برای شخصی که دست یا پایش را از دست داده باشد، جایگزینی یک پروتز کاربردی و مناسب در عوض عضو از دست رفته می‌تواند به عاملی برای کاهش اندوه و آلام جسمی بدل شود و فرصتی برای ورود مجدد شخص به اجتماع گردد. تحقیقات نشان می‌دهد بیش از 50 درصد افرادی که دستشان قطع شده است، به دلیل کارکرد ضعیف، ظاهر نامطلوب و قابلیت کنترل اندکی که روی پروتز دست مصنوعی‌شان دارند، از استفاده از آن صرف‌نظر می‌کنند.
کد خبر: ۵۵۱۸۸۵

اما یک دانشمند سوییسی در حال کار روی یک پروتز جدید و هوشمند است که به صورت مستقیم به سیستم عصبی متصل می‌شود و راه را برای پیشرفت‌های بیشتر در این زمینه هموار می‌کند. مزایای این پروتز جدید، تطبیق‌پذیری بیشتر در کنار موتور کنترلی حسی و حسگر و پردازشگری است که اوضاع را به روال طبیعی داشتن یک دست نزدیک‌تر می‌کند. پروتزهای جدید این توانایی را دارند تا روزی بتوانند مهارت و حس لامسه از دست رفته عضو قطع شده را نیز به شخص بازگردانند.

این دست مصنوعی به دلیل قابلیتش در به وجود آوردن ارتباطی طبیعی با عصب‌ها بسیار امیدوارکننده است. همچنین رابط جریان اطلاعات سریع و دوطرفه‌ای که بین سیستم عصبی و پروتز وجود دارد، استفاده از آن را به تجربه‌ای واقعی‌ و کاربردی‌تر تبدیل کرده است.

باتوجه به این تجربه، پژوهشگران امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند راهکارهای کلینیکی موثرتری، برای جایگزینی عضوهای قطع شده با پروتزهای هوشمند فراهم کنند. این محقق سوئیسی و تیم تحقیقاتی او کارشان را با کاشت الکترودهای درون‌عصبی در انتهای عصب‌های عضو قطع شده شروع کردند، سپس آنها سیگنال‌های عصبی را تجزیه و تحلیل کرده و نشان دادند که اطلاعات مربوط به لمس کردن واقعا می‌تواند استخراج شود. از این اطلاعات برای کنترل پروتزی که در نزدیکی محل عضو قطع شده قرار گرفته بود ولی به دست متصل نبود، استفاده شد.

قرار است در قدم بعدی دست پروتزی به طور مستقیم به بیمار وصل شود تا فرآیند کنترل دوطرفه و بلادرنگ دست مصنوعی با استفاده از سیگنال‌های عصبی آزمایش شود.

منبع: robodaily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها