سرپرست درمانگاه شبانه‌روزی بیماران هموفیلی مجتمع بیمارستانی امام‌ خمینی(ره) گفت: با توجه به کمبود فاکتور 8 و 9 در کشور، لازم است بیماران مبتلا به هموفیلی در سفرهای نوروزی سه تا پنج فاکتور انعقادی به همراه داشته باشند تا در مقصد با کمبود فاکتور مواجه نشوند.
کد خبر: ۵۴۹۸۴۴

محمدرضا منقچی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: مبتلایان به هموفیلی باید فاکتورهای انعقادی را در جای خنک مانند یخچال نگهداری کنند و در طول مسیر در مخازن یخ قرار دهند، چراکه گرما باعث خرابی فاکتور می‌شود. در این شرایط فاکتور اثرگذاری خود را از دست می‌دهد.

وی به مبتلایان به هموفیلی توصیه کرد در طول نوروز ورزش‌های سبک انجام دهند. به‌عنوان نمونه شنا، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی یا کوهنوردی کنند و از ورزش‌هایی مانند فوتبال و والیبال خودداری کنند و در روز طبیعت بیش از حد فعالیت نکنند. این فوق تخصص بیماری‌های خونی تاکید کرد: لازم است بیماران در صورت بروز مشکل در طول سفر به مرکز هموفیلی استانی که به آن سفر کرده‌اند، مراجعه کنند. البته برخی از شهرستان‌ها نیز مراکز هموفیلی دارند. منقچی گفت: مبتلایان به هموفیلی در زمینه مصرف خوراکی‌ها در نوروز هیچ محدودیتی ندارند، البته مانند سایر افراد نباید پرخوری کنند.

اسباب‌بازی‌های آهن‌ربایی دشمن سلامت کودکان

متخصصان اطفال در یک مطالعه جدید هشدار دادند: جراحت‌های ناشی از بلعیدن آهن‌ربا یکی از خطرات رو به ازدیاد در میان کودکان است که سلامت آنها را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، متخصصان می‌گویند: بلعیدن یکی از این آهن‌رباها ممکن است خطری نداشته باشد، اما انواع جدید که در اسباب بازی‌ها به کار می‌روند، به دلیل این‌که قوی هستند پس از چند بار بلعیده شدن داخل مجاری گوارشی به هم متصل می‌شوند و به روده‌های کودک آسیب می‌زنند. آنها معتقدند: از آنجا که نشانه‌های هشدار در جلوگیری از این‌گونه جراحت‌ها کافی نیست، پزشکان باید در مورد خطرات بلعیدن آهن‌ربا اطلاعات بیشتری به والدین بدهند.

میوه​؛ جایگزین مناسب دسرهای چرب و شیرین

یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: خانواده‌ها باید میوه را جانشین دسر کنند، چراکه دسر چرب و شیرین و پرکالری است و به چاق شدن افراد می‌انجامد.

برلیانت بزرگمهر در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: مصرف روزانه 2 تا 4 واحد میوه برای همه افراد ضروری است.

این مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی هر واحد میوه را در مورد میوه‌های متوسطی مثل سیب، هلو و پرتقال یک عدد از آن و برای میوه‌های کوچک و ریز مثل انگور، توت و شاتوت نصف لیوان در نظر گرفت. بزرگمهر مصرف میوه را همراه با پوست به افراد پیشنهاد کرد و گفت: بهتر است میوه را حتما ضدعفونی کنید تا اگر آلوده به سم یا میکروبی بود به واسطه شست‌وشو و ضدعفونی کردن، سم‌زدایی شود. این مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که بهترین زمان استفاده از میوه در طول شبانه روز چه زمانی است، افزود: میوه‌ها به دلیل فیبر موجود ممکن است در جذب مواد مغذی توسط بدن اختلال ایجاد کنند، پس بهتر است میوه‌ها را به‌عنوان میان وعده در صبح و عصر استفاده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها