اضطراب در ایران این روزها در عدد و رقم نمی‌گنجد

باز می‌لرزد دلم، دستم!

پراسترس‌ترین و کم‌استرس‌ترین کشورهای جهان

در میان فهرست کمیاب‌های جهان گزینه‌های زیادی را می‌توان مشاهده کرد: منابع طبیعی، ‌گونه‌های زیستی، انرژی، زیستگاه‌ها، معادن و بسیاری از عوامل حیاتی دیگری که نبودشان می‌تواند فاجعه‌بار باشد.
کد خبر: ۵۴۸۴۲۷
پراسترس‌ترین و کم‌استرس‌ترین کشورهای جهان

اما جدا از این گزینه‌های فیزیکی و کلی، به تعداد کمیاب‌های زندگی انسان‌های جوامع مدرن نیز روز‌به‌روز افزوده می‌شود: امنیت شغلی و اجتماعی، رتبه اجتماعی، حمایت خانواده، سلامت و مهم‌تر از همه آرامش.

نبود آرامش در میان انسان‌ها عوارض زیادی به دنبال دارد که مشهور‌ترین این عوارض با عنوان استرس یا فشار عصبی شناخته می‌شود.

این پدیده روی تمامی زوایای زندگی فردی و اجتماعی افراد جوامع اثرگذار است و امروزه بسیاری از متخصصان با آن به عنوان نوعی اختلال روحی و قابل درمان برخورد می‌کنند.

میزان استرس در کشورهای مختلف متناسب با شرایط اقتصادی، ‌سیاسی و ‌اجتماعی بسیار پرنوسان است و مطالعات فراوانی به منظور تعیین کم‌استرس‌ترین یا پراسترس‌ترین کشورها انجام شده است.

نمونه یکی از این تحقیقات، مطالعه‌ای است که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی یا OECD درباره کمترین میزان استرس در کشورهای مختلف انجام گرفته است.

درواقع این سازمان با تمرکز روی بالاترین میزان رضایت از زندگی شهروندان کشورهای مختلف،‌ فهرستی از کم‌استرس‌ترین کشورهای جهان را ارائه کرده است.

براساس این فهرست کشورهای دانمارک، ‌فنلاند، هلند، سوئد، ایرلند، کانادا، سوئیس، نیوزیلند، نروژ و بلژیک کم‌استرس‌ترین کشورهای جهان در سال 2012 بوده‌است.

میزان رضایت از زندگی در کشور دانمارک 91.1 درصد، در فنلاند 85.9 درصد، در هلند 85.1 درصد، در سوئد 82.7 درصــــد و در ایرلند 81.1 درصد تخمین زده شده و درصد رضایت دیگر کشورها به ترتیب سیری نزولی دارد.

در این گزارش اشاره شده که ترکیبی از عوامل از قبیل سلامت اقتصادی، پایین بودن میزان بیکاری، شبکه‌های اجتماعی و خانوادگی و وجود توازن در نظام کار و زندگی روی رضایت افراد از زندگی و کاهش استرس آنها تاثیر قابل توجهی دارد.

ساکنان کشورهایی که کمترین میزان استرس در آنها مشاهده می‌شود، نسبت به کشورهای پراسترس نگرانی کمتری درباره شرایط اقتصادی، سلامت،‌ اشتغال و خشونت دارند.

از سوی دیگر، مطالعه‌ای که روی 80 کشور جهان انجام گرفته، چین را به عنوان پراسترس‌ترین نقطه جهان معرفی کرده‌ است.

در این مطالعه که توسط یک شرکت مشاوره غربی انجام گرفته،‌ 75 درصد از شهروندان چینی مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد میزان فشار عصبی این افراد نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته ‌است.

این فشار بیشتر از سوی مشکلاتی که چینی‌ها با شغل،‌ اقتصاد فردی و رؤسا‌ی خود دارند ناشی می‌شود. چینی‌ها با توجه به رشد سریع اقتصادی کشورشان باید فشار بسیار زیادی را تحمل کنند. علاوه بر این سطح تحصیلات، ‌بهداشت و سلامت و رفاه در چین بسیار پایین‌تر از سطح مطلوب است و این خود باری بر دوش چینی‌ها خواهد گذاشت.

شرکت نیلسن نیز از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه میزان فشار عصبی مطالعه کرده و البته در این مطالعه تمرکز خود را روی زنان قرار داده ‌است.

گزارش این مطالعه که از آوریل 2011 به تحقیق روی رفتارهای 6500 زن در 21 کشور مختلف پرداخته ، ‌نشان داد زنان هندی بیشترین میزان استرس را در جهان تحمل می‌کنند، به شکلی 87 درصد از این زنان تقریبا همیشه استرس دارند و 82 درصد از آنها نیز وقتی برای آرامش ندارند.

زنان در کشورهای هندوستان، ‌مکزیک، روسیه، برزیل، اسپانیا،‌ فرانسه، آفریقای جنوبی، ایتالیا، نیجریه و ترکیه بیشترین میزان استرس را نسبت به دیگر کشورهای جهان تحمل می‌کنند.

دیگر کشورهایی که شرکت نیلسن روی آنها تحقیق کرده، بریتانیا، آمریکا، ژاپن، کانادا، استرالیا، چین، آلمان،‌ تایلند، کره جنوبی، مالزی و سوئد بوده که کمترین میزان استرس زنان در میان این کشورها به سوئد اختصاص یافته است.

براساس گزارش نیلسن، دلیل بالا بودن فشار عصبی روی زنان هندی می‌تواند توسعه بالای محیط‌های کاری و شرکت‌ها باشد، ‌در حالی که جامعه هندوستان راکد باقی‌مانده و این به آن معنی است که زنان باید خود را با حرفه​های مدرن و پیچیده و زندگی خصوصی شلوغ و پردردسر وفق دهند و در این میان با استانداردهای سنتی جامعه نیز مواجه هستند.

کنترل میزان استرس امروزه باید یکی از اولویت‌های هر کشوری به شمار رود، زیرا مزمن شدن این پدیده روحی می‌تواند در نهایت به بیماری و اختلالات جسمانی، کاهش طول عمر، افزایش خشونت در جامعه و نارضایتی کلی منجر شود، و بروز چنین شرایطی در جوامع می‌تواند بستری مناسب برای ایجاد جامعه‌ای بیمار و آسیب‌پذیر فراهم کند.

سمیرا مصطفی‌نژاد - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
علی شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
۰
۰
جان خودم شانس آوردیم جزء كشورهای آزمایش شده نبودیم وگرنه میشدیم پر استرس ترین كشور دیگه آبرومون بدتر میرفت
تكین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
۰
۰
ایران خودمون در چه وضعیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
۰
۰
ایرانیها چطور ؟
حمید از اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
۰
۰
بدون آزمایش اطمینان میدم ما پر استرس ترین كشور جهان هستیم
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
۰
۰
دقیقا مثل ایران ما!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
۰
۰
ایران نیازی به آمار نداره . ایران و استرس////؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ق
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
۰
۰
چین استرس را هم به كشور ما صادر میكند با جنسهای بنجلش كه باعث تعطیلی كارخانه ها و بیكاری جوانان ما می شود.نفرین بركسانی كه ملت رادچار تشویش و نگرانی میكنند.
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
۰
۰
ایران خودمون ماهه

نیازمندی ها