نگاهی به ویژگی‌های برنامه تلویزیونی «برخط»

ساخت برنامه علمی با زبان مخاطب

مجله تلویزیونی «برخط» که به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود، برنامه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که بخش‌های متفاوت دارد و هر مخاطب می‌تواند به سلیقه خود و متناسب با ظرفیت‌هایش بخش‌هایی را که دوست دارد، ببیند. بخش‌های این مجله با توجه به موضوعات گسترده و وسیع‌ آن متناسب با ظرفیت‌های مخاطبان طراحی شده است که هر بخش تنوع خاص خود را دارد و باعث جذب مخاطب می‌شود.
کد خبر: ۵۴۸۰۶۲

در این برنامه، هر روز به موضوع خاصی با حضور کارشناسان برنامه پرداخته می‌شود. معرفی نرم‌افزار، بررسی انیمیشن، بازی‌های رایانه‌‌ای، تحلیل بازار کار و بازار خرید و فروش، امنیت، معرفی بازی‌ها و ویدئوهای جدید، کیفیت، گرافیک و محتوای بازی‌ها و در کل اطلاع رسانی از بخش‌های مختلف برخط است.

برخط که در حوزه‌ آی‌تی فعالیت می‌کند و به تهیه‌کنندگی مجید یوسفی تولید می‌شود، جایگزین برنامه پیشرو و تخصصی «صفر و یک» شده است تا با تغییرات عمده در مفاهیم و اطلاعات ارائه‌شده، دکور و گرافیک، سطح اجرای برنامه و همچنین میان برنامه‌ها و اضافه کردن بخش‌های متنوع و جذاب‌تر، موضوعات فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) را با طرحی ساده‌تر بررسی کند تا علاوه بر مخاطبان خاص، مخاطبان عام نیز بتوانند از مباحث عنوان شده بهره‌مند شوند.

ضرورت تولید چنین برنامه‌ای، عرضه ابزار جدید دیجیتالی است که هر روز شاهد آن هستیم و افراد جامعه در هر سن و شغلی ناگزیر از شناخت و آموزش شیوه‌های استفاده هستند. نمی‌توان تاثیر این علم جدید را در علوم دیگر نادیده گرفت. این محصول شبکه آموزش، علاوه بر استفاده از کارشناسان پیشین برنامه صفر و یک از خانم‌ها، هم به عنوان کارشناس و هم گزارشگر در پلی‌بک‌ها، معرفی نرم‌افزار عکس، آشپزی، اجرا و همچنین در بخش تحلیل اخبار و مطبوعات استفاده می‌کند تا قشر دیگری از جامعه را به خیل مخاطبان خود بیفزاید.

آرش برهمند، سردبیر و مجری برنامه همراه همکارش مهدی کاروند با پرسش بجا و پیش برنده مباحث کارشناسی را با کارشناسان برنامه هدایت می‌کنند و می‌کوشند به زبانی ساده‌تر این مفاهیم تخصصی را برای مخاطب آسان‌تر کنند. چیزی که در این برنامه جایگاه مجری را برای مخاطب تثبیت و با او پیوند می‌زند، ارتباط دوستانه و ادبیات نغز کلامی آنهاست که از خشک‌بودن فضای برنامه که به اقتضای موضوع و ایده مرکزی آن است، می‌کاهد.

در برخط، مانند برنامه‌های اینچنینی که عمده آنها از همین شبکه آموزش پخش می‌شود، مخاطب می‌تواند از طریق پیامک پرسش و مشکلات خود را با مجریان و کارشناس مربوط در میان بگذارد و با کمترین هزینه، بیشترین اطلاعات را به دست آورد و همین پرسش‌های مردمی مسیر و چگونگی پیشبرد برنامه را جهت دهد. این ارتباط دوسویه در برنامه‌های مشابه هم شکل می‌گیرد. اما تفاوت برخط در تاثیری است که از این بده‌بستان می‌پذیرد. بر خط با توجه به این که به صورت زنده پخش می‌شود، قابلیت و امکان تغییر در ساختار و شیوه اجرا دارد، از نظرات مردم استفاده کرده و به بازسازی و رفع و رجوع مشکلات و نواقص خود همت می‌گمارد. این که عوامل سازنده یک برنامه انتقادپذیر باشند و با ذکاوت هر چه بیشتر بازخورد برنامه از سوی مخاطب را مد نظر قرار دهند، یکی از راه‌های ماندگاری، محبوبیت و از آن مهم‌تر اساس و ضرورت یک برنامه تلویزیونی به عنوان اصلی‌ترین و عمومی ترین رسانه است.

تغییراتی که در دکوراسیون، زمان‌بندی این برنامه و میان برنامه‌های بر خط دیده می‌شود، حاصل همین نقدپذیری و خودسازی است. به عنوان مثال یکی از بخش‌های برنامه که هر از گاهی پخش می‌شود، تیزرهای گزارشی از جلسات نقد و انتقاداتی است که با حضور مدیران رسانه، استادان حوزه اطلاعات و فناوری و گروه سازنده برگزار می‌شود و طی آن نکات مثبت و منفی برنامه به لحاظ محتوا و ساختار مورد بررسی قرار می‌گیرد. پخش هوشمندانه چنین تیزری در بین برنامه به مخاطب اطمینان می‌دهد نیاز و دغدغه‌های او از نظر مسئولان سازمان و عوامل تولید پنهان نمی‌ماند و همه هم و غم ایشان بهبود و پربارترشدن برنامه است.

مریم رها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها