همدان گردشگاه شیفتگان شگفتی های تاریخ و فرهنگ

همدان پنجمین شهر فرهنگی و گردشگری کشور پهناور ایران است که درطول سال خیل گردشگران ایرانی و علاقمند به تاریخ فرهنگ و ادب از سراسر جهان را بسوی خود می خواند.
کد خبر: ۵۴۷۴۷۳
همدان گردشگاه شیفتگان شگفتی های تاریخ و فرهنگ

این روزها در آستانه نوروز باستانی ، مدیریت شهری و سازمان های فرهنگی و گردشگری برای خانه تکانی و گل آذین شهر، آستین بالا زده، تا پایتخت تاریخ و تمدن ایران برای میهمان های نوروزی از همیشه پاکیزه تر و آماده باشد.

همدان در منطقه غرب و در اقلیمی کوهستانی، در دامنه کوه زیبا و بلند قامت الوند، و با ارتفاع یک هزار و 900 متری از سطح دریا واقع و تمام فصول سال آب و هوایی دلگشا و فرح بخش برای دامنه نشینان خود ارمغان دارد.

شهر کهن و تاریخ ساز همدان سال 1385با مصوبه ای سزاوارانه توسط مجلس شورای اسلامی به عنوان «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» نام گذاری شد.

همدان با سابقه ای بیش از دو هزار و 500 سال، از قدیمی ترین شهرهای ایران است. هزاران اثر و شی ارزشمند که در حفاری های مختلف از تپه های باستانی و گوشه و کنار هگمتانه نمایان شده ، نشان می دهد این نقطه ازگستره ایران، نخستین پایتخت سلسله مادها بوده و در دوره های پر رونقی نیز از سلطه هخامنشیان، اشکانیان ،آل بویه، ساسانیان ، و سلجوقیان به عنوان پایتخت ایران، بر پهنه های وسیعی از جهان آن روزگاران، سروری می کرده است.

آنچنان که از متون تاریخی بر می آید ، 1100 سال پیش از میلاد از همدان بنام «آمادانه» یا «امدانه»ˈیاد شده که از آن پس نیز هگمتانه، هگمتان، اکباتان، آمدانه و آنادانا نوشته شده است.

گفته می شود در کتیبه های آشوری،نام همدان آمدانه است و از ریشه کلمه ماد گرفته شده ، آمادای به محل مادها و محل زندگی مادها معنی می شود.

در تاریخ همدان می خوانیم که «تیکلات بالسر یکم» شاه آشور 1100 سال پیش از میلاد این شهر را به تصرف خود درآورد، و در کتاب «هردوت» به این نکته اشاره شده که همدان را نخستین شاه ماد یعنی «دیاکو» پایه گذاری کرده است.

همدان در فراز ونشیب، تاریخ دستخوش تغییرات زیادی شده و به ویژه در دوره های تاریخ اسلام حکومت های متعددی را بخود دیده و از دست بدست شدن حکومت ها، آثار و ابنیه هایی نیز به یادگار پیش خود دارد.

برجسته ترین آثار تاریخی دوره های پیش از اسلام در همدان یکی تپه هگمتانه که در نوع خود وسیع ترین تپه باستانی ایران است وبیشتر به بقایای ابنیه «کاسی»ها، ماد و هخامنشی تعلق دارد.

دیگری، گورستان پارتی در محوطه باستانی مجسمه شیر سنگی است که پس از حفاری های 50 سال گذشته، مجدد پوشانده شده و هم اینک در زیر خاک مدفون است.

در این گورستان انبوه تابوت های سفالی با اسکلت های سالم کشف شده است. همچنین کتیبه های گنج نامه و خود مجسمه شیر سنگی از دیگر آثار مربوط به پیش از تاریخ اسلام در همدان به شمار می رود.

از دوره های پس از اسلام هم یادمان های فراوانی از چندین نقطه همدان می توان مرور کرد که بقعه ˈخضرˈ از آثار قرن پنجم هجری، گنبد علویان بجای مانده از دوران سلجوقی، آرامگاه «استرمردخای» و «برج قربان» نیز از همین دوران، «پل آبشینه» از دوره صفوی ، همچنین مسجد جامع همدان و میدان تاریخی امام در مرکز شهر همدان مربوط به سده های گذشته ، تنها معدودی از حدود 100اثر ثبت شده در فهرست ملی آثار تاریخی در استان همدان است.

در این میان، آرامگاه بوعلی سینا و آرامگاه شاعر سوخته دل باباطاهر عریان، به لحاظی که در نقاط مرکزی شهر دسترسی بیشتری به آنها هست ، همواره با استقبال فراوان گردشگران روبه روست.

استان همدان بیش از 1700اثر تاریخی و مکان سیاحتی در زیر مجموعه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و همچنین شهرداری ها را داراست.

غار دریاچه ای و شگفت انگیز «علی صدر» در کبودرآهنگ ، تپه زیبا و سیاحتی عباس آباد، آبشار گنج نامه در امتداد دره های سرسبز و روح بخش عباس آباد و گنج نامه، و در سویی دیگر سراب های پر آب در حاشیه جنگل طبیعی گیان در شهرستان نهاوند، از جمله محل های مطرح گردشگری و سیاحتی استان همدان است.

شهرهمدان با بنای زیبا و ومنحصر بفرد میدان امام، توسط یک مهندس آلمانی بنام «کارل فریش» در سال 1300 خورشیدی رو بسوی یک شهر مدرن و توسعه یافته گذاشت و در طول تمام سال های یک قرن اخیر توانسته، گام های چشم گیر و بنیادی برای تبدیل شدن به یک زیستگاه بزرگ و نمونه شهری با دهها بوستان سرسبز و وسیع ، انبوه چهارباغ و بزرگ راه های کمربندی با یک کانون مشترک از میدان اصلی و تاریخی امام، بردارد.

جمعیت فعلی همدان که اینک با تصویب وزارت کشور عنوان کلانشهر را هم در سردرب خود دارد، بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 به رقم 700هزار نفر نزدیک است اما این رقم در تمام طول تابستان ، تعطیلات نوروزی و مناسبت های مختلف، به لحاظ حضور میهمانان آشنا و هموطنان گردشگر از سراسر کشورمان به حدود 800 هزار نفر نیز می رسد.

حضور گردشگر در شهرهای استان همدان ، تنها برای دیدن آثار تاریخی و استفاده از آب و هوای مطبوع این نقطه کوهستانی از میهن زیبایمان نیست چرا که وجود 255بقعه متبرکه از امام زادگان و سلاله ائمه اطهار(ع) در جای جای این استان تاریخی ، همه ساله بویژه در ایام مناسبت های مذهبی ، خیل شیفتگان خاندان عصمت وطهارات(ع) را نیز بسوی خود می خواند.

در چنین فصل و ایامی است که ستاد اسکان مسافران با مشارکت و همفکری مدیران گردشگری و فرهنگی زیر نظر مسوولان ارشد استانی و شهرستانی، فعال است.

هم اکنون علاوه بر میهمان پذیرهای معمولی در بافت مرکزی همدان ، چند هتل جدید و بین المللی نیز در همدان فعال است که از جمله آنها، هتل پارسیان آزادی، بوعلی، باباطاهر، یاس، مرمر، آرین و هتل آپارتمان خاتم از امکانات خوبی برای رفاه میهمانان برخوردارند.

زیبایی های طبیعی و دلنواز شهر همدان در دامنه سرسبز همدان ، از ماه اسفند که کرختی سرما و سوزش برف از این دیار رخت برمی بندد ، شروع شده و در اردیبهشت ماه که شکوفه های رنگین انواع درختان میوه، جلوه گری خود را آغاز می کند، به اوج خود می رسد.

انبوه شقایق های وحشی و سرخ، در دشت های کوهستانی و پهن جای جای استان همدان، اواخر فروردین و بیشتر ماه اردیبهشت ، با سوز و گداز پنهانی، سوخته دلان را بسوی خود می خوانند و چه زیبا است ،صحنه های بی پیرایه خیل زنان و مردان و کودکان شهری و روستایی،به خوان گسترده دشت ها آمده اند و زمزمه کنان از انواع گیاهان خوراکی و معطر و شفا بخش برای خود توشه برمی دارند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها