عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح پنجشنبه

حقوق بیمار کیلویی چند!

عناوین روزنامه‌های صبح چهارشنبه

پراید خودرویی با کیفیتی بالاست!

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون نگرانی از کاهش خدمات درمانی در تعطیلات نوروزی،کاردینال‌ها وارد شور شدند؛همه چشم ها به دودکش واتیکان،درمان سرطان دیگر رویا نیست،همخوانی ضدایرانی "بایدن" با صهیونیست‌ها در "آیپک"،پراید خودرویی با کیفیتی بالاست!،هاشمی بازی‌ساز انتخابات باشد بهتر است،کارنامه دولت سفید نیست که سیاه‌نمایی بخواهد و...که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۴۷۳۸۹
پراید خودرویی با کیفیتی بالاست!

تهران امروز:پراید خودرویی با کیفیتی بالاست!

یک پراید را بیاورید و مشخصا بگویید چه استانداردی رعایت نشده است. استانداردها در کف کیفیت است. استانداردهای کارخانه‌ای،از استاندارد بازارخیلی بالاتر هستند. پراید ما مشخصاتی را که برایش تعریف شده است دارد مثلا یک سوزوکی بنابر کیفیتش قیمتی دارد. نمرات کیفی هم استانداردی دارد که می‌گیرند و متناسب با آن تعریف می‌کنند

وضعیت آشفته بازارخودرو که ازابتدای سال‌جاری آغاز و به مرورشدت گرفت باعث نوعی کشمکش و جدال بین دولت و خودروسازان شده است تا جایی‌که خودروسازان برای کاهش قیمت‌ها شرط وشروط گذاشته و دولت هم با شعار حمایت از مردم هر روز تصمیمی تازه گرفته و برگی جدید رو می‌کند. هرچند تاکنون نتیجه‌ای جز افزایش بیشتر قیمت‌ها نداشته است! اردیبهشت‌ماه امسال قرارشد با تصویب مجلس مبلغ هزارمیلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان داده شود. اما درمدت این 11ماه به دلیل سنگ‌اندازی‌های مسئولان دولتی (به گفته خودروسازان)این مبلغ به خودروسازان تعلق نگرفته وهمین امر باعث شده کار به جایی برسد که خودروسازان هم برای دستور رئیس‌جمهورمبنی بر کاهش قیمت‌ها شرط وشروط بگذارند. بحث‌ها وجدل‌ها بین سازمان حمایت وشورای رقابت برسر قیمت‌گذاری خودرو به جایی رسید که یک‌شنبه گذشته احمدی‌نژاد با تشکیل جلسه فوق‌العاده دستور داد تا سه‌شنبه قیمت‌ها توسط شورای رقابت مشخص شده وهمچنین با دادن اولتیماتوم به خودروسازان اعلام کرد اگر قیمت‌ها را کاهش ندهند تعرفه واردات به 10درصد کاهش پیدا خواهد کرد. اما به دلیل قولهای مکرر دولت و وفا نکردن به آن، خودروسازان این‌بارهم پرداخت تسهیلات را باور نمی‌کنند ازجمله دبیرانجمن قطعه‌سازان که با ناامیدی می‌گوید: این سومین بار است که قرارشده این تسهیلات پرداخت شود و مطمئنا این کار انجام نخواهد گرفت. اوهمچنین کاهش یافتن قیمت‌ها را به دلیل مشکلات موجود بعید می‌داند. گفت‌وگوی تهران امروزبا محمدرضا نجفی‌منش درخصوص وضعیت بلاتکلیف بازارخودروبه اینجا منجر شد که جدال بین خودروسازان ودولت همچنان ادامه دارد و دراین بین تنها متضرر اصلی مصرف‌کننده خواهد بود.

دولت شرط وشروط خودروسازان را پذیرفته، آیا این اتفاق تاثیری در روند قیمت‌ها خواهد گذاشت؟

به نظرمن که قیمت‌ها نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه بالاتر هم خواهد رفت به دلیل اینکه همچنان تولید صورت نخواهد گرفت.

به چه دلیل؟

به دلیل اینکه خودروسازان نقدینگی ندارند.

با تزریق وام هزارمیلیاردی بازهم نقدینگی ندارند؟

ببینید این دستور در اردیبهشت هم صادر شد اما...در حرف بسیار آسان است تاکنون سه مرتبه گفته‌اند اما هیچ‌وقت عملی نشده است.

پس به نظر شما چه دلیلی داشته چنین دستورهایی صادر شود؟

به نظر من بیشتر جنبه تبلیغاتی مد نظر است‌.

با این اوصاف قیمت‌های بازاربه چه سمتی خواهد رفت؟

حتی شاید بالاتر رود.

اگر واضح بگویم، همچنان قیمت پراید همان 8 میلیون است یعنی به عبارتی پراید گران نشده اما ارزش پول ملی ماست که هرروزکمتر می‌شود. مثال، سال گذشته بانک مرکزی سکه را به قیمت 500 هزارتومان پیش فروش می‌کرد اما الان چه مقدارشده است؟ ببینید سکه که همان سکه است فرقی که نکرده است درآمد کارمندان هم که تغییری نکرده است پس چرا این میزان تفاوت درقیمت سکه رخ داده است؟


قرارنیست شورای رقابت قیمت‌گذاری انجام دهد،دکتر پژویان خودشان اعلام کرده‌اند که ما روش قیمت‌گذاری ارائه می‌دهیم و خودشان هم اذعان دارند که قیم

ادامه از صفحه اول:

قراراست قیمت‌های نهایی دریک‌شنبه آینده از طرف شورای رقابت تعیین شود؛ به نظر شما آیا کاهش قیمت‌ها صورت خواهد گرفت؟

ببینید قرارنیست شورای رقابت قیمت‌گذاری انجام دهد،دکتر پژویان خودشان اعلام کرده‌اند که ما روش قیمت‌گذاری ارائه می‌دهیم و خودشان هم اذعان دارند که قیمت‌گذاری نخواهند کرد.

پس قیمت‌گذاری بین شورای رقابت وسازمان حمایت به چه صورت بایدانجام گیرد؟

با هیچ‌کدام.باید آزاد شود. در کل هیچ نقطه‌ای از دنیا دولت‌ها درقیمت‌گذاری دخالت نمی‌کنند.

آزاد شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر به‌خاطر داشته باشید سیمان هم همین مشکل را داشت.بعد از آزاد‌سازی، هم تولید به حد کافی صورت گرفت و هم با قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.اگر قیمت‌ها را آزاد کنند ودلال بازی‌ها را هم جمع کنند قطعا بازارخودرو متعادل خواهد شد.دولت اگر خواست به مردم خدمت کند تسهیلات ارزان‌قیمت دهند، ارز مبادله‌ای بدهند تا قیمت‌ها متعادل شود. ما حاضر هستیم همه چیز برگردد به قبل از هدفمندی یارانه ها.قیمت‌گذاری توسط دولت متاسفانه برای اولین بار است که در کشوری این اقدام انجام می‌شود،در حالی‌که دولت باید سیاست گذار باشد نه قیمت‌گذار واگر با دقت نگاه کنیم هرجایی‌که دولت درآن بخصوص در قیمت‌گذاری،دخالت کرده است،وضعیت آن بخش یا حوزه را وخیم‌تر کرده است.

به‌عنوان مثال در مورد بحث شیر،وقتی دامداران اعلام کردند که نهاده‌هایشان افزایش پیدا کرده وخواستارافزایش 10 تا 15 درصدی قیمت‌ها شدند،به هیچ عنوان دولت زیربارنرفت وشروع به سنگ‌اندازی کرد ودرنهایت دامداران به‌دلیل اینکه جزو بخش خصوصی بودند اقدام به کشتن دام‌ها و فروش آن کردند که متاسفانه منجربه کاهش تولید وافزایش چند برابری قیمت شیر شد یعنی ازهمان قیمتی هم که خود دامداران خواستارش بودند بسیار فراتر رفت.اگر بخواهم دراینجا مقایسه‌ای با دولت‌های گذشته کنم، اینکه در دولت‌های گذشته قیمت‌گذاری مخصوص کمیته‌ای در وزارت‌خانه بود که آن کمیته بر اساس حاشیه بازار قیمت‌گذاری می‌کرد،مثلا اگر در بازار قیمت 9 میلیون تومان بود آن کمیته قیمت را 8میلیون و 900 تعیین می‌کرد و این باعث کاهش فاصله بازار وکارخانه می‌شد حتی در بعضی مواقع قیمت خودروساز ازکارخانه بیشتر بود.

آیا این اتفاق منطقی و به سود مصرف‌کننده بود؟

بله،به‌جهت اینکه طبق آمارها 95 درصد از کسانی که متقاضی خرید خودرو هستند الزاما مصرف‌کننده واقعی نیستند یعنی فقط ثبت‌نام می‌کنند که با سود بیشتری بفروشند وبه عنوان یک کار تجاری به آن نگاه می‌کنند.

این آمار ازکجا مشخص می‌شود؟

شرکت بازرسی وکیفیت استاندارد با تک‌تک خریدران تماس می‌گیرد و ازخرید محصول ورضایت از آن آمار می‌گیرند که دراینجا مشخص شده است که فقط 5 درصد از مشتریان مصرف‌کننده بوده و 95درصد ازافرادی بودند که برای فروش اقدام به خرید کرده بودند.یعنی درهرصورت خودروبا قیمت بازاربه دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد.

اینها چه قشری هستند؟چرا نظارتی دراین خصوص صورت نمی‌گیرد؟

اینها یکسری واسطه هستند که در زمان‌های پیش فروش تا 100 یا 200 عدد هم ثبت‌نام می‌کردند و در زمان تحویل با یک سود مناسب خودروهایشان را به فروش می‌رسانند.یعنی اگر دقت می‌کردید وقتی سایت خودروسازان برای پیش فروش باز می‌شد درمدت زمانی گاهی تا 5 دقیقه بعد،پر می‌شد.دربرخی موارد هم عده‌ای ازاین افراد با چند نمایندگی هماهنگی کرده وبه‌راحتی پیش خرید می‌کردند ومتاسفانه در این بین کاری از دست کسی ساخته نیست ونمی‌شود کنترل ونظارت کافی بر تک تک خریداران کرد.

جالب است، اما به‌نظر شما این روند آشفتگی بازار خودرو از چه جایی نشات گرفت؟

بازارخودرو تا پایان سال 90 روند صعودی داشت وما در 2011 به مقام 15 خودروسازی دنیا رسیدیم به‌دلیل اینکه درآن سال حجم تولیدمان بسیارافزایش داشت یعنی در سال 90 ما یک میلیون و 650 هزاردستگاه خودروتولیدی داشتیم اما به‌تبع آن خودروسازان در فروش خودرو دچار مشکل شدند زیرا بازارنقدینگی کافی به اندازه تولید نداشت که بیاید و نقدی بخرد؛ از طرفی دولت اعلام کرد که خودروهای لیزینگی را هم نمی‌توان با سود بیشتر از 14درصد به فروش رساند درصورتی که همان زمان سود بانکی 17 درصد بود یعنی یک شرکت لیزینگی باید 17درصد پول از بانک می‌گرفت ودرمقابل 14 درصد سود می‌داد.ازطرفی بانک‌ها هم به کمک خریداران نیامدند.در تمام دنیا دو کالا وجود دارد که معمولا از محل درآمدهای آتی تهیه می‌شود: مسکن وخودرو.یعنی درابتدا یک مبلغ اولیه واریز می‌کنند و سپس به‌صورت اقساط می‌پردازند؛ دربرخی کشورها تا 40 سال خانه را قسط‌بندی می‌کنند همین‌طور خودرو.اما درآنجا بانک‌ها وموسسات مالی به خودروسازان کمک می‌کنند برای فروش.

خودروسازان درسال 90 با تولید انبوه و با تبلیغات وسیع اقدام به فروش با شرایط مختلف حتی دربرخی موارد چک اشخاص هم قبول می‌کردند.اتفاقی که دراین موقع افتاد این بود که بیش از 4 هزار میلیارد تومان از نقدینگی خودروسازان به دست مردم در جامعه سرازیر شد که به نقدینگی خودروسازان فشار وارد آورد.

کمک بانک‌ها به چه صورتی باید انجام می‌شد؟

اصولا سرمایه‌گذاری‌ها از محل وام‌های بلند مدت است اما چون بانک‌ها با خودروسازان هماهنگ نشدند برای سرمایه‌گذاری بلندمدت‌شان،درنهایت خودروسازان مجبور شدند که این سرمایه‌گذاری بلندمدت را از محل حساب‌های جاری انجام دهند، یعنی از محل سرمایه‌گذاری ثابت،سرمایه‌گذاری درگردش را یعنی این برای یک شرکت به‌نوعی سم تلقی می‌شود که بیاید از محل مواداولیه یا حقوق کارگر که سرمایه ثابت‌اش است،ماشین و مسکن بخرد و درحقیقت مبلغی حدود 3 هزارمیلیاردتومان ازسرمایه ثابت خودروسازان به این نحو خرج شد و ازآن طرف هم که 4 هزار میلیارد تومان دردست خریداران بود که درنهایت منجر به این شد که نتوانند مبالغ قطعه‌سازان را بپردازند.

بعد ازآن با اعتراض‌های قطعه‌سازان کار به معاون اول رئیس‌جمهورکشیده شد که در جلساتی که با آقای رحیمی داشتیم قرار شد 2 هزارمیلیارد تومان به خودروسازان پرداخت شود که از این مبلغ 60 تا 70 درصد به قطعه‌ساز تعلق می‌گرفت که متاسفانه از اردیبهشت ماه تا امروز هنوز هم انجام نشده است.

اما دراین جلسه اخیر دستورقطعی داده‌اند؟

بله،اما درهمان جلسه اخیرهم دستور قطعی داده بودند اما متاسفانه دستورهای قطعی را طوری می‌دهند که نشود انجام داد. درجلسه اردیبهشت ماه خودروسازان با رئیس‌جمهورجلسه گذاشتند و بخصوص درجلسه‌ای که تمام روسای بانک‌ها،معاون اول رئیس‌جمهور،آقای علی‌آبادی و...حضورداشتند که این مکانیزم قیمت‌گذاری را درآنجا تصویب کردند یعنی آقای دکتر رحیمی ابلاغ کرد که حتی درروزنامه و رسانه‌ها هم درج شد که بعداز اینکه تصویب شد احمدی‌نژاد آمد و زد زیرحرفش.

با این اوصاف از نظر شما دلیل این همه مخالفت یا سنگ‌اندازی دولت با خودروسازان چه بوده است؟

به‌نظر من یک مسابقه نانوشته‌ای وجود دارد بین کشورهای غربی،آمریکا با بانک مرکزی ما درفشارآوردن به بدنه تولید ایران، که دراین مسابقه فعلا بانک مرکزی برنده است!

با این مثال معلوم می‌شود دل پری از بانک مرکزی دارید؟

بله،به دلیل حرکت‌هایی که این مرجع کشور تاکنون داشته است آن هم در سالی که سال حمایت از تولید ملی نامیده شده است؛ شما اگر بیایید کارنامه اینها را در امسال نگاه کنید فقط به سنگ‌اندازی‌های مختلف در قسمت‌های مختلف برخورد می‌کنید.و به‌نظر من مقام معظم رهبری با اینگونه رفتارها بود که آن فرمان 23 ماده‌ای را اعلام کردند.

در رابطه با حرف احمدی‌نژاد که تهدید به کاهش تعرفه واردات تا 10 درصد کرده است آیا اگر خودروسازان قیمت‌ها را کاهش ندهند این اتفاق ممکن است بیفتد؟

بعید می‌دانم مگر اینکه واقعا بخواهند که کمر تولید را بشکنند. ببینید تعرفه ابزاری است برای پر کردن خلأ فضای کسب و کار داخل و خارج.حرف ما این است که اگر نرخ سود بانکی را هم مثل سطح بین‌الملل برسانند ما می‌گوییم اصلا تعرفه را نمی‌خواهیم زیرا تعرفه درآمدی هم برای خود دولت است لذا حرف ما این است که برای حمایت از تولید داخل،سود بانکی را منطقی تعیین کنند.

حال که بحث خودروهای وارداتی رسید سوالی که مطرح است اینکه چطور است که درکشورهای دیگریک خودرو با چندین برابرکیفیت خودروهای داخلی ما،تولید وبا قیمت مناسب عرضه می‌شود اما درکشور ما پراید کاملا غیراستاندارد ساخته شده و با قیمتی معادل 20 میلیون به فروش می‌رسد؟

ببینید، کیفیت‌های ماشین‌ها بستگی به قیمت ماشین داخلی دارد مثلا مگان یا تندر که کسی ازکیفیتش ناراضی نیست.

آقای نجفی‌منش، آیا درمورد پراید هم شما چنین نظری دارید؟

نه،ببینید شما هرمحصول را بنا برقیمتش در نظر بگیر.کیفیت یعنی چی؟یعنی برای پراید یک کیفیت تعریف شده، برای تندر یک نوع کیفیت و برای بنز هم یک کیفیت.

یعنی پراید به‌دلیل قیمت کمتر باید این اندازه بی‌کیفیت باشد که با یک ضربه محدود هم آسیب جدی وارد کند وآیا استاندارد کامل رعایت می‌شود؟

ببینید، دربحث کیفیت اگر رعایت استانداردها نشود اصلا نمی‌گذارند تولید و وارد بازارشود.

درمورد پراید اکثرآمارها اعلام کرده است که استاندارد کافی رعایت نشده است؟

نه، قبول ندارم. یک پراید را بیاورید و مشخصا بگویید چه استانداری رعایت نشده است.استانداردها در کف کیفیت است. استاندارد کارخانه‌ای،از استاندارد بازارخیلی بالاتر هستند. پراید ما مشخصاتی را که برایش تعریف شده است دارد مثلا یک سوزوکی بنابر کیفیتی که برایش تعریف شده قیمتش هم متناسب با آن است. نمرات کیفی هم استانداری دارد که می‌گیرند و متناسب با آن تعریف می‌کنند مثلا رضایت مشتری 62 درصد وبزرگ‌ترین عددی که درکیفیت دردنیا مطرح شده 85 درصد است یعنی مثلا بهترین ماشین‌ها ازقبیل بنز وب‌ام و نمره رضایت مشتری 85 درصد بوده است. درایران هم مینیموم 62 و ماکزیموم 80 است از رضایت مشتری.

آیا ازنظرشما پراید با این سطح کیفیت که شما می‌گویید استاندارد مناسب را دارد، آیا قیمت 17 یا 18 میلیون می‌ارزد؟

ببینید باز هم تکرار می‌کنم مطابق کیفیت تعریف شده قیمت همان است حالا هر چه قیمت‌ها در بازار بالا رود آن پراید هم قیمتش افزوده می‌شود.دردنیا ازهمه خدمات شاخص رضایتمندی می‌گیرند؛ از کار پلیس تا کالای بادوام تا دانشگاه‌ها تا خودرو...که این کار بسیار مفیدی است که باعث رقابت بین تمام خدمات و تولیدات دریک کشور و درنهایت بهبود وارتقای سطح کیفی می‌شود ومن به جرات می‌توانم بگویم که شاخص خودرو از خیلی چیزهای دیگر درکشور بالاتر است.

اما درحال سقوط است؟

ببینید یک بحثی وجود دارد به اسم واردات که یک عده دراین بخش سودهای کلان می‌برند. دیدید که همین خودرو را با ارز مرجع گرفتند و با ارز آزاد فروختند حال هرقدر هم که جریمه شوند درازای سودی که عایدشان شده هیچ است؛ آیا اینها برای تخریب داخل هزینه نخواهند کرد؟ نمی‌خواهم دفاعی از پراید کرده باشم اما همین پراید را در عراق چقدر استقبال می‌کنند زیرا یک خودرو 5 هزار دلاری است یعنی دردنیا ما خودرو با این قیمت نداریم وبا صراحت می‌گویم که پراید به‌مراتب از نظر کیفیت بهتر وباکیفیت‌تر ازخودروهای دیگر است.

درخصوص کیفیت که زیربار نمی‌روید،آیا با همین کیفیت یک پراید ارزش 8 میلیون دارد یا 18 میلیون؟

ببینید اگر واضح بگویم اینکه همچنان قیمت پراید همان 8 میلیون است یعنی به‌عبارتی پراید گران نشده اما ارزش پول ملی ماست که هرروزکمتر می‌شود. مثال، سال گذشته بانک مرکزی سکه را به قیمت 500 هزارتومان پیش فروش می‌کرد اما الان چه مقدارشده است؟

ببینید سکه که همان سکه است فرقی که نکرده است درآمد کارمندان هم که تغییری نکرده است پس چرا این میزان تفاوت درقیمت سکه رخ داده است؟چرا مثال دوربزنیم شما نگاه کنید ماهی که در دریا است که نه ارز می‌خواهد نه چیزدیگر، قیمتش نسبت به سال گذشته دوبرابرشده است. مرغ قیمتش از 1700 به 6000 رسید.

شن وماسه،یونجه... تمام اینها نیازی به ارز ندارد اما قیمت‌هایش چند برابر شده؛ به چه دلیل؟ به‌دلیل اینکه ارزش پول ملی ما چند برابرکاهش یافته است.در یک تحقیق گسترده اگر بیایم تمام قیمت‌ها قبل از هدفمندی یارانه‌ها وبعد از سال 90 را مقایسه کنیم می‌بینیم که تمام قیمت‌ها بعد از هدفمندی 3 برابر شده است.با این احوال پراید 18میلیونی همان 8 میلیون است.

برای حل این مشکل چه نظری دارید؟

باید تولید بالا رود. تنها تولید است که حریف همه‌چیز است. دولت باید به‌جای درست کردن موانع، موانع را از سرراه تولید بردارد. سال‌ها خودرو ما طبق جدول مشخص روند صعودی قیمت نداشته است نسبت به کالاهای دیگر، علتش هم این بود که تولید را افزایش دادیم و این بسیار ملموس است.

اما دردو سال اخیر همواره درخواست افزایش داده‌اند؟

بله، به‌دلیل مشکلات ناشی از عدم حمایت بانک‌ها و دولت از یک طرف ازطرفی افزایش قیمت مواد اولیه که سال گذشته خودروسازها بیش از 3 هزارمیلیارد تومان زیان دادند. ببینید برای خودروساز سم است که قیمت را بالا ببرد زیرا مشتری خود را از دست می‌دهد؛ هرچه قیمت بالا رود مشتری پایین می‌آید.

شما گفتید در این دو سال اخیر یکی از دلایل درخواست افزایش قیمت، افزایش قیمت مواد اولیه تان بوده است،مواد اولیه تولید داخل که با ارز محاسبه نمی‌شود به چه دلیل باید ازمشکلات شما به شمار رود؟

به‌دلیل اینکه همین مواد اولیه داخلی که با ارز محاسبه نمی‌شود هم قیمتش سه‌برابرشد. سهام این مواد در بورس 50 تا صددرصد رشد داشت؛ از طرفی شاخص کلی بورس به 40 هزارهم رسید؛ اگر به‌خاطر داشته باشید چند سال گذشته که شاخص بورس 20 هزاربود سهام خودروسازان 200 تومان بود الان با رسیدن شاخص به 40هزار،انتظار داریم سهام خودروسازان هم 400 تومان شود که متاسفانه الان به زیر 100 رسیده است. اگر مثل پتروشیمی وفولاد سود کرده بودند باید سهام بالا می‌رفت اما بازارهوشمند است و مردم می‌فهمند کجا سود است کجا ضرر.

اگر بخواهیم قسمتی اززیان خودروسازان را به خودشان نسبت دهیم از نطر شما ایراد اصلی این دو خودروسازان ما چه بوده است؟

تنها ایراد اینکه دولتی هستند؛ اگر خصوصی بود به این روز کشیده نمی‌شد.چون دولتی است دولت می‌گوید قیمت را ببر بالا و شرکت هم مجبور است بگوید چشم!اما اگر خصوصی باشد انجام نمی‌دهد.

اکثر نمایندگان مجلس حمایت دولت از خودروسازان را دلیل اصلی این اوضاع می‌دانند؟

به هیچ وجه دولت حمایتی ندارد؛ اگر حمایت می‌کرد وام می‌داد تا این‌همه ضررمتوجه خودروساز نشود. در بحث تعرفه هم هیچ سودی عاید خودروساز نمی‌شود بلکه تمام درآمد آن نصیب دولت می‌شود.

پس دراینجا تکلیف مصرف‌کننده و حق و حقوق آن چه می‌شود؟

متاسفانه تنها زیان‌کننده مصرف‌کننده واقعی است و دلیل اصلی زیانش هم کاهش پول ملی است.

کیفیت قطعه‌سازی آیا درسطح استاندارد است؟

از زمانی که کیفیت رنو پارس و تندر نود یا پژو مشخص شد نشان داد که با قطعات داخلی هم ماشین با کیفیت تولید می‌شود که با قطعات داخل ساخته می‌شود.

آیا تمام قطعات داخلی است؟

حدود 60 درصد قطعات ال نود و 70درصد قطعات پژو داخلی است البته برخی مواد اولیه اینها وارد می‌شد وهنوزهم وارد می‌شود که درتلاش هستیم این قسمت هم تولید داخل شود.در مجموع می‌توان گفت 80درصد قطعات تولید داخل و20 درصد خارج است و البته از آن 80درصد هم برخی مواد اولیه وارداتی است که باید داخلی‌سازی شود.

آیا خودروسازی درکشورما هنوزبه شکل مونتاژ است؟

اصولا خودروسازی یعنی مونتاژ،مدت‌هاست دردنیا قطعات درجای دیگر ساخته شده و درکارخانه سرهم‌بندی می‌شود.یعنی درروند خودروسازی،20 درصد تولید کارخانه و80 درصد قطعه است.در این خصوص قطعاتی که ما هنوز تولید داخلی نداریم 18 مورد است مثل ایربگ،ایربی اس،نصب راهنما،مجموع فرمان،پیستون،افشانه،

کمپرسورکولر،دیسک صفحه فنر،سوپاپ هوا،بلبرینگ و....اینها قطعاتی است که هنوز تولید داخلی نکردیم که محاسبه کردیم اگر این کار بخواهد درداخل صورت بگیرد حدود 700 میلیون یورونیاز به سرمایه‌گذاری است.از طرفی یکسری مواد اولیه است که هنوز تولید داخل نشده است مثل:مفتول،پیچ ومهره،مواد پتروشیمی و... با داخلی کردن این مواد، هم قیمت تمام شده پایین می‌آید و هم از تحریم‌ها مصون خواهیم ماندکه در کل با حدود یک میلیارد یورو در سال، واردات 2.5 میلیاردی یورو بسته خواهد شد.

درمجموع نسبت به صنعت خودرو بخصوص وضعیت قیمت‌ها نظرمساعدی ندارید، در نهایت پیش‌بینی‌تان از این اوضاع چیست؟

همیشه به مزاح گفته‌ام که من «نوستوراداموس» نیستم که بتوانم پیش‌بینی کنم اما متاسفانه اگردولت همکاری نکند و موانع تولید را برندارد نه‌تنها قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت بلکه بدنه تولید نیز آسیب خواهد دید زیرا همانگونه که گفتم با افزایش قیمت‌ها اولین متضرر خود خودروسازان خواهند بود.

جام جم

نگرانی از کاهش خدمات درمانی در تعطیلات نوروزی
رئیس مجلس خبرگان:مردم تخریب‌های انتخاباتی را نمی‌پسندند
مصوبه استخدامی دولت در برابر چالش‌های قانونی
صعود طلبی پرسپولیس

کیهان

آیت الله مهدوی کنی درنشست خبرگان:کسانی که صلاحیت ندارند وقت شورای نگهبان را نگیرند
تاکید رهبر انقلاب بر حفظ محیط سبز اطراف شهرها
نظارت 5 هزار بازرس بر کار اصناف
کاردینال‌ها وارد شور شدند؛همه چشم ها به دودکش واتیکان

خراسان

رهبر انقلاب: از تبدیل فضای سبز اطراف شهرها به سیمان و ساختمان جلوگیری کنید
۱۴۰میلیون دلار دارو در گمرک خاک می خورد
رونمایی از ضریح جدید امام حسین(ع) در جمع دل های عاشق
تکفیری های سپاه صحابه تشییع کنندگان پیکر شهدای انفجار کراچی را به گلوله بستند

جمهوری اسلامی

بیانیه گروه 1+5 در استقبال از حل سیاسی مسائل هسته‌ای ایران
کاهش 10 درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد
آیت‌الله مهدوی کنی:برای ریاست جمهوری کسانی کاندیدا شوند که صلاحیت و برنامه دارند
دلایل چهارگانه کاهش نرخ ارز در بازار

رسالت

درمان سرطان دیگر رویا نیست
آیت الله مهدوی کنی:کسانی که شرایط کافی ندارند نامد ریاست جمهوری نشوند
وزیر اقتصاد:سقوط قیمت دلار ادامه می‌یابد
رهبر معظم انقلاب:مسئولان از تصرف غیر قانونی مناطق جنگلی جلوگیری کنند

سیاست روز

گلایه رهبر انقلاب از مسئولان مرتبط با موضوع درخت و درختکاری
آیت الله مهدوی کنی:کاندیداتوری ریاست جمهوری حق هر کسی نیست
همخوانی ضدایرانی "بایدن" با صهیونیست‌ها در "آیپک"
گام موثر دولت برای شکستن نرخ کاذب دلار

تهران امروز

رهبر معظم انقلاب پس از غرس دو اصله نهال تاکید کردند؛ضرورت جلوگیری از تخریب محیط سبز اطراف شهرها
رای دوباره خبرگان به ریاست آیت‌الله مهدوی‌کنی
پراید خودرویی با کیفیتی بالاست!
کسری بودجه 4500 میلیاردی وزارت بهداشت

حمایت

تشکیل تیم‌هایی برای پیش‌گیری از وقوع جرم
رهبر معظم انقلاب تاکید کردند:جلوگیری ازتصرف غیرقانونی مناطق اطراف شهرهای‌بزرگ
رییس دیوان عدالت اداری:استخدام های اخیرخلاف قانون است
نقش موثر فعالیتهای مذهبی درکاهش آسیب‌ها

آفرینش

دفترچه‌ سوالات سومین آزمون دکتری شخصی‌سازی شد
رهبر انقلاب:مجموعه جنگل های کشور در معرض تهدید قرار دارد
آیت الله مهدوی کنی:افرادی که صلاحیت ندارند در انتخابات شرکت نکنند
رئیس مجلس:مذاکره مستقیم با آمریکا بیشتر ژست است تا فعل سیاسی

ملت ما

رهبر معظم انقلاب:از بین رفتن محیط سبز اطراف شهرها مشکلات بشری را به دنبال دارد
آیت الله مهدوی کنی خواستار شد؛نقش آفرینی مسئولان برای حضور حداکثری مردم در انتخابات
افزایش 54 تا 64 هزار تومانی یارانه نقدی در سال 92
رقابت برای قیمت خودرو

قانون

غرس دو اصله نهال توسط مقام معظم رهبری در روز درختکاری؛گیاه و درخت مایه برکت و آبادانی است
افتتاحیه‌ای با توصیه‌های انتخاباتی
وزیر اقتصاد قول داد قیمت ارز ریزش کند
بر میراث حسن مقدم چه رفته است؟

مردم سالاری

از سوی دیوان عدالت اداری اعلام شد؛توقـف جدایـی ری از تهـران
آیت‌الله مهدوی‌کنی در اجلاس خبرگان رهبری:بنی‌صدر موقعیت روحانیت و خودش را درک نکرد
هاشمی بازی‌ساز انتخابات باشد بهتر است
واردات برنج از مرز یک میلیارد دلار گذشت

شرق

وداع با سوسیالیست سرسخت،«چاوز» تسلیم مرگ شد
نوروز به پسته نمی‌خندد
تغییر«91» استاندار در «91»ماه
در روز درختکاری بیان شد؛گلایه رهبرمعظم انقلاب از تخریب جنگل‌ها

آرمان

طرح موضوع نظام پارلمانی در مجلس خبرگان
آیت الله مهدوی کنی:امام(ره) درباره بنی‌صدر بسیار صبر کرد
رهبر معظم انقلاب: مجموعه جنگل‌های کشور در معرض تهدید قرار دارند
سریع القلم:سیاستمدار باید از خدا و خبرنگار بترسد

ابتکار

تغییر در صندلی دوم خبرگان
پرتقال 1200 تومان و سیب 1300 تومان
افزایش تلاش‌ها برای حضور خاتمی در انتخابات
سقوط دلار ادامه دارد

بهار

آیت‌الله مهدوی‌کنی پس از انتخاب مجدد به ریاست خبرگان:مردم را با سلاح و زور نمی‌توان به پذیرش انقلاب وادار کرد
کارنامه دولت سفید نیست که سیاه‌نمایی بخواهد
شوخی طلایی دلار با بازار
آثار 30 نقاش ایرانی در امارات به نمایش درآمد؛شگفتی هنر ایران

دنیای اقتصاد

سقوط قیمت‌ها متوقف شد؛تحلیل رسمی از تحولات بازار ارز
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد؛شرط خوش‌بینی به نتایج آلماتی
انتخاب مجدد آیت‌الله مهدوی‌کنی به‌ریاست مجلس خبرگان    
دخل و خرج خانوارها در آمار رسمی       

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
۰
۰
اقا و یا خانم نویسنده جون من چقدر گرفتی این مقاله را نوشتی؟ این هم روش جدید كسب درامده ؟
شیسی
Spain
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
۰
۰
سلام اگه پراید خودروی با كیفیت است پس لامبورگینی چه جور خودرویی!؟
مسعود استوان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
۰
۰
پرایدو شاید ولی پراید نه! اگه به بدنه پراید توجه كنید می فهمید كه اگه باسرعت بالای 100 كیلومتر با یك مرغ تصادف كند بجز مرغ راننده وسرنشینان پراید هم خواهند مرد.پراید تابوت متحرك است.شما را به خدا به تاریخچه تولید این خودرو توجه كنید.بیشتر اسباب بازی است تا خودروی امن و ارزان و باكیفیت.
م.الف
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
۰
۰
صد رحمت به پیكان خدابیامرز.
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
۰
۰
اخه گناه مردم چیه كه خودروی 4میلیونی رو باید 5برابر قیمتش بخرن توروخدا بداد مردم برسید رییس جمهور و مجلس بداد مردم برسید
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
۰
۰
شاید منظور نویسنده پرادو بوده نه پراید...

نیازمندی ها